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치킨 배달 프랜차이즈의 성공 마케팅 전략 분석 : A Study on Success Marketing Strategy Analysis of Chicken Delivery Franchise : Focusing on the Case of BBQ, Kyochon, Pelicana

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 김충현
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000103506
  • 본문언어 한국어

초록/요약

치킨은 우리나라 사람들이 가장 쉽게 접할 수 있는 닭요리 가운데 하나로 오랫동안 우리 식생활과 함께 발전해왔다. 치킨시장은 소비자들의 입맛을 따라잡기 위한 조리방법으로 주로 10년 주기로 변하고 있는 실정인데 80년대 이전엔 닭 소비의 대부분이 삼계탕이었고, 80년대에는 후라이드 치킨, 그리고 90년대에는 양념치킨, 2000년대는 간장치킨외 다양한 메뉴들이 주도해 왔었고 주도하고 있다고 볼 수 있다. 우리나라 치킨 프랜차이즈 산업은 1980년 초부터 시작되었다. 기존의 재례식 구멍가게에서 판매하던 후라이드 치킨을 체인본부와 가맹점이 계약을 통해 규격화된 재료와 제품을 소비자에게 공급하게 되었다. 외식 프랜차이즈 산업은 꾸준한 인기로 현 포화 시장에서도 계속해서 신규 브랜드가 생겨나지만, 국내 프랜차이즈 기업 가운데 가맹사업을 시작한지 10년을 넘긴 곳은 40~50개로 파악되고 있다. 이 중 지금까지 활발하게 가맹사업을 펼치고 있는 ''장수 외식 프랜차이즈 브랜드''는 20여개에 불과하다고 한다. 이들이 오랫동안 사업을 지속할 수 있었던 것은 대중성과 안정성을 검증 받았기 때문이다. 이러한 대중성과 안정성을 검증 받은 프랜차이즈 중 치킨 관련 브랜드에서 안정적인 매출과 체인망을 확보하고 있는 ㈜제너시스의 B치킨, ㈜교촌F&B의 K치킨, ㈜페리카나의 P치킨을 검토대상으로 하여 치킨프랜차이즈의 중요 현황을 검토하고 각 3사의 프랜차이즈 운영 및 마케팅전략 중심으로 분석하여 향후 외식 프랜차이즈 사업을 위한 대응방안을 연구하였다. 이 연구는 B치킨, K치킨, P치킨을 대상으로 관련 시장의 환경 분석을 하고 마케팅 활동을 제품(Product), 가격(Price), 유통(Place), 판매촉진(Promotion) 별로 면밀하게 분석, 판매촉진활동 중 광고매체, 이벤트, PR, 광고표현 분석을 기반으로 치킨 배달 프랜차이즈의 운영방법 및 전략을 연구하였다. 각 3사의 마케팅 활동을 연구하기 위해서 프랜차이즈 시스템에 관한 기존 문헌을 고찰하고 실질적인 소비시장 전망 및 각3사의 마케팅 활동을 연구하기 위해서 "치킨에 대한 소비자 인식 조사" 자료 및 통계청 "가계지출"조사자료, 조사전문기관인 중앙리서치의 2005 CPR(Consumer Profile Research)자료와 나라리서치의 2003년 10월과 2005년 1월에 조사된 "치킨 시장 구매행태 및 브랜드인지도 조사"를 활용하였다. 조사자료를 기반으로 B치킨, K치킨, P치킨의 실질적인 마케팅 분석을 위해서 환경분석인 SWOT분석, 시장세분화 STP분석, 마케팅 4P분석을 하였고 KADD 시스템을 이용하여 2003년부터 2005년까지 총 광고비 및 매체 수단을 파악하고 베이시스넷(Basis Net System)으로 방송광고소재 및 인쇄광고소재를 수집하여 각 3사의 소구 방향 및 표현방법에 대해서 비교 연구하였다. 그리고 이벤트 활동과 PR활동을 각 3사의 홈페이지 및 언론재단 홈페이지(www.kinds.or.kr)를 이용하여 비교 분석하였다. 3사를 연구분석하고 결론적으로 성공적인 프랜차이즈 운영에 있어서 가장 중요한 것은 계속적인 치킨 메뉴를 만들어서 ''맛''에 있어서 경쟁사와 우열을 가져야 한다는 것이다. 또한 주문배달형태로 판매가 되기 때문에 지속적인 브랜드관리 차원에서 체계적이고 효과적인 광고와 홍보를 운영하고 신제품 출시 시점이나 주력제품이 판매를 올리기 위해서는 각 시점에 맞추어서 다양한 세일즈 프로모션으로 고객접점을 찾아가야 한다. 그리고 매장을 깨끗하게 운영하여 대내외적으로 위생에 철저한 관리 또한 필수이다. 프랜차이즈 본사는 각 체인망과 유기적인 관계로 친절서비스 교육 실시 및 각 체인점이 유니폼 착용 강조, 매장 인테리어를 단일화 하여 일관된 이미지를 보여주는 것도 소비자에게 중요한 부분으로 인식 되어지고 있다.

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초록/요약

Fried chicken is one of the most popular foods in Korea and has developed as a part of our diet. This market and methods of cooking has evolved to satisfy the changing tastes of consumers on an average of a 10 year cycle; until the end of the 70s chicken was mainly consumed as ''samgyetang (traditional chicken broth)'', then in the 80s fried chicken, 90s fried and covered in barbeque sauce, and since 2000, a variety of chicken menus including soy sauce chicken have been leading the food industry. The fried chicken franchise industry was introduced in the early 80s when small, local fried chicken stores began to join under a unified food material supply chain and cooking standards to provide better service to consumers. Food and dining franchises have been popular for a long time and although the market is already saturated, there is a continuing growth of new brands. Among these brands, the number of franchises that have survived and been in the market for more than 10 years is approximately 40~50, and long-running brands number only 20. These long-running brands have been able to survive in this highly competitive market because of their proven popularity and ability to satisfy consumers. Among franchises that have proven their competitiveness in the market, I have focused on the top 3 chicken franchises, BBQ Chicken owned by Genesis, Kyochon Chicken owned by Kyochon F&B and Pelicana Chicken owned by Pelicana. Starting with an overview of each company, I will go one to analyze management and marketing strategy and then provide insight as to how these food franchises can strengthen footing in this market. By comparing and analyzing BBQ Chicken, Kyochon Chicken and Pelicana, this study provides insight on market environment analysis, management methods and strategies and marketing methods based on the 4Ps (Product, Price, Place, Promotion) and puts significant emphasis on analyzing sales promotion activities through various advertising channels, events, PR activities, and advertising messages. In order to study the marketing activities of each of the 3 franchises, I have reviewed various papers about franchise systems to better understand the food franchise industry and also utilized information and data from the following; "Consumer Attitudes toward Chicken", "Household Spending" statistics from the Korea National Statistical Office, 2005 CPR(Consumer Profile Research) data from Joongang Research Institute, "Consumer Spending Patterns in the Chicken industry and Brand Awareness Study" reported in October 2003 and January 2005 respectively by Nara Research Institute. Based on input from these various materials, I proceeded with SWOT analysis, Market Segmentation Strategy analysis, 4P analysis of BBQ, Kyochon and Pelicana. Also, using KADD system I have identified total marketing and advertising spend of each company from 2003 until 2005, gathered actual various print and media advertising samples through Basis Net System to understand the creative focus of each company, and tracked sales promotion activities and events of each company through their respective WebPages and Press releases (www.kinds.or.kr). Based on various methods of analysis and comparing the top 3 franchises in the fried chicken industry, the most important factor for success is the ability to maintain competitive edge in taste. Also, since sales is achieved mainly through delivery, it is important to strategically plan and execute effective advertising and promotion activities in a timely manner, not only to strengthen brand power but also launching of new products and increasing sales of strategically targeted products. Lastly, as it is for all food industries, all franchise headquarters must have close relationships with stores and make sure stores are clean and hygiene, provide service attitude training, stress the importance of wearing uniforms and take the lead to make sure all stores are able to show a united front in terms of image, service, interior design - which are factors many consumers consider important for a franchise brand.

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