유통업체의 가격경쟁력 영향 요인에 관한 연구 : A Study on Factors Affecting Retailer''s Price Competitiveness : On the Basis of Discount Stores
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 임채운
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영
- 식별자(기타) 000000103864
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 유통업체의 가격경쟁력을 발생시키는 원천이 무엇인지에 대해 규명하고, 그것이 대형 유통업체의 힘이 낳은 결과에 의한 것인지 아니면 효율성 추구에 의한 저비용 정책에 의한 것인지 종합적 관점에서 검증하고자 하였다. 이를 위해 대형마트 즉 대형 할인점을 중심으로 할인점의 가격경쟁력의 원인변수를 영향력 변수와 효율성 변수로 구분하여 각각의 변수가 미치는 영향에 대해 검증해 보고자 하였다. 또한 기존 연구를 바탕으로 국내 할인점의 역사 및 현황, 특징에 대하여 언급하고 영향력과 효율성 측면에서 할인점의 구조에 대한 이해를 돕고자 하였으며, 특히 할인점의 원가구조를 구성하는 주요 비용요소들에 무엇이 있는지 살펴보고자 하였다. 마지막으로, 이러한 연구를 바탕으로 국내 할인점에 대한 논란에 참고가 될 것이라고 판단되며, 전략을 수립하는 기업가들에게 실무적 시사점을 제공하고자 하였다. 이런 연구 목적을 달성하기 위하여 문헌연구를 통해 가설을 도출하였으며, 대형 할인점에 제품을 공급하는 제조업체 표본 77개를 대상으로 신뢰성 검증, 타당성 검증, 요인분석, 회귀분석을 통해 실증분석을 하였다. 이로부터 얻은 발견점은 다음과 같다. 첫째, 유통업체 규모가 클수록 공급업체에게 판촉활동의 참여를 요구하고 있으나 사후 납품가 인하를 요구한다는 가설은 지지되지 않았다. 둘째, 유통업체의 규모가 클수록 유통시스템과 정보시스템이 효율적이라는 가설은 지지되었다. 셋째, 유통업체가 영향력을 행사할수록 가격경쟁력을 확보한다는 가설은 부분 지지되었다. 즉, 유통업체의 가격경쟁력을 확보하는데 있어 사후납품가 인하요구는 유효하지 않았으나 판촉활동 참여 요구는 지지되었다. 넷째, 유통업체의 시스템이 효율화될수록 가격경쟁력을 확보한다는 가설은 지지되지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 따라 다음과 같은 시사점을 제공하고 있다. 판매촉진활동이 유통업체의 가격경쟁력에 영향을 미치는 반면 유통 및 정보시스템의 효율화는 영향을 주고 있지 못하였다. 즉, 유통업체 내부적으로 정보, 유통시스템이 효율증대로 인한 비용절감이 소비자 판매가로 연결되지 못한다는 것을 알 수 있다. 이러한 원인은 다점포화 경쟁으로 인한 과도한 초기비용지출이 아직 영향을 미치고 있는 것으로 보인다. 결론적으로 한국 할인점이 오늘날 성장할 수 있었던 내부 원동력으로써 대형화가 정보와 유통시스템의 효율화를 가져왔지만 가격경쟁력으로 연결되지 못하고 있음을 알 수 있었다. 한편, 본 연구에서는 유통업체의 가격경쟁력에 영향을 미치는 여러 요인들을 모두 반영하지는 못하였고, 유통업체의 경쟁력을 가격에 한정하여 분석하였다. 따라서 향후 연구에서는 이를 보완하는 연구가 필요할 것이다.
more초록/요약
This research aimed to examine and test source of retailer''s price competitiveness. For this purpose, I suggested whether it is the power of retailer or EDLC(every day low cost) through the efficiency. Second, I explained history and characteristic of discount store based on related literature review and examined retailer''s power and efficiency to provide understanding of discount store structure. It is also examined what is principal cost factors that discount store have. Finally, I present the theoretical and managerial implications to the firms that build up business strategy under discount store contexts on the research results. For the purpose of these goals, six hypotheses were drawn from the previous researches, To verify these hypotheses, 77 data were collected as samples, and the data were tested by reliability test, correlation analysis, factor analysis, and regression analysis. Research findings are as follows. First, I found that degree of retailer''s promotion demand will be higher as retailer''s scale is bigger, however, the hypothesis that degree of retailer''s ex-post supply price cut will be higher as retailer''s scale is bigger, is not supported. Second, I found that degree of retailer''s distribution and information system will be more efficient as retailer''s scale is bigger. Third, I found that, the hypothesis that degree of retailer''s price competitiveness will be stronger as retailer''s exercised influences is higher, just is supported in retailer''s promotion demand. Fourth, The hypothesis, degree of retailer''s price competitiveness will be stronger as retailer''s system is more efficient, is not supported. Based on these findings, the overall implications to researchers and practitioners are presented. The principal source of retailer''s price competitiveness is not efficiency of distribution and information system but sales promotion. That is to say, the cost reduction which leads internal system efficiency do not affected retailer'' price. I see this fact that initial cost expenses which is caused by with multi store competition is still going bad effect. The bigger strategy was the internal driving force that the korean discount stores was able to grow today. It is suggested that the bigger strategy brings discount stores system efficiency but it is not connected with a price competitiveness. This pager did not examine retailer''s price competitiveness when the effects of all other variables have been takin in and tested retailer''s competitiveness limited in price. Therefore it should be complement in the future studies.
more

