검색 상세

憲法上의 權力構造에 관한 硏究

  • 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
  • 지도교수 홍성방
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 공공정책대학원
  • 식별자(기타) 000000103820
  • 본문언어 한국어

초록/요약

우리나라는 30년 민주화 운동, 50년만의 정권교체, 지난 5년간의 국정개혁과 제도개선을 통해 민주·인권제도 완비로 서구수준의 민주·인권국가를 건설하였고, 국민의 정부는 구조개혁과 지식정보화 정책을 강력히 밀고 나가 대한민국의 국가경쟁력에 있어서는 세계 선두로 올라섰다. 또한, 경제구조의 개혁을 통해 시장화와 세계화를 강력히 추구하고 있다. 그러나 이러한 비약적 발전 속에서도 정치 분야만큼은 여전히 구태와 제도적 폐단을 안고 있다. 한국의 정치제도는 선거·정당제도가 세 차례나 위헌판결을 받을 정도로 구태를 뒤집어쓰고 있고, 지역·계층·세력을 사분오열시킨 정치지형도 골만 더욱 깊이 패여 가고 있으며, 정부형태도 제왕적 권력집중, 조기레임덕, 권력형 부정부패, ‘식물대통령’ 등 국가경쟁력에 폐해를 빚어내고 있다. 이러한 폐단은 정치제도의 전반적 쇄신, 국민 분열적 정치지형의 혁파, 정부형태를 알맞게 개헌하는 대대적인 “정치구조개혁”으로 청산해야 한다. 이 구조개혁의 완결점은 국가권력구조의 개편이다. 가장 합당한 개헌방안은 유럽식 대통령제인 분권형대통령제이다. 현행의 미국식 대통령제는 국가경쟁력을 결정적으로 저하시키는 비효율적, 소모적 정부형태인 제왕적 대통령제이기 때문이다. 분권형대통령제의 핵심은 국가수반에게는 외정과 비상국정을, 행정수반에게는 평시내정을 맡겨 국가수반과 행정수반을 이원화한 제도이다. 분권형대통령제는 국가수반의 초연한 지위를 보존하여 국가의 중심을 복원해야 하는 공화국의 근원적 요청을 충족시켜 주고, “제왕적” 대통령제 폐단을 척결해 주며, 대통령제론자들이 중시하는 분단국가의 안보요구와, 내치에서는 내각제적 체제를 갖춤으로써 내각제론자의 요구도 충족시켜 준다. 또한 22개 유럽국가 가운데 13개국이 채택한 분권형대통령제는 21세기 분권화 정신도 충족시켜 주는 제도이다. 이러한 전반적 흐름에서 우리나라는 권위주의적 독점과 독식이 배제되고 여럿이 힘을 나누고 서로 돕는 협력적 분권의 시대를 향해 나아가야 한다. 분권형대통령제는 우리나라의 지정학적·역사적 조건 측면에서만이 아니라 협력적 분권이 요구 되는 이러한 발전단계의 측면에서도 가장 적합한 정부형태일 것이다. 분권형대통령제는 권력은 분산시키되 국력은 결집시켜 주는 제도이기 때문이다. 분권형대통령제는 우리의 발전단계에서 날로 강하게 요구되고 있는 분권 ·청렴·화합 정신에 부응하여 ①제왕적 권력집중 문제를 해결하고 ②국회와 총리의 지위를 격상시키며 ③대통령친인척비리를 위시한 권력형 부정부패와 비리를 없애주며 ④여야대결과 국민분열을 완화해 주며 ⑤국가원수의 권위를 세워 국가를 안정시키고 국력을 결집하는 데 크게 기여할 수 있다.

more

초록/요약

Our country has accomplished democratic and civil rights system through such political movements as thirty years of pro-democracy movements, the transfer of political power in fifty years and last five years of reforming national affairs and improving the State systems, and has become a democratic and human rights country which can be comparable to the developed countries. The Government of the people''s policy focused on the reformation of its structure and knowledge informationization has powerfully propelled the national competitiveness of the Republic of Korea to the top of the world''s competition. Moreover, its marketization and globalization are being strongly pursued by reorganization of economic structures. However, on the contrary to the rapid advancement, it seems obvious that there are, still, conventional and institutional abuses in current political area. The political sphere is the most backward sphere in Korea. This political backwardness as the old-fashioned party organization, the regionalist parties, old regionalist confrontations, the elections, the political fund raising, parliamentary organs, political corruption, extreme lame duck phenomena etc. is so much caused by the institutional problems in the government system. The government system that adopts the American style of presidential system degraded to the imperial presidency, which causes too many problems of too strong political and regional confrontation, political corruptions of sons, relatives and friends of the president, destruction of the authority of the head of state etc. Therefor, the Republic of Korea requires a comprehensive reform of the government system on to the level of reconstructing state. The Korean presidential system of the American imperial style must be abandoned and reformed toward the decentralized presidential system of the European style, usually called the semi-presidential system. Considering these over all political status of this country, it is true that our country should go towards a cooperative and decentralized era in which authoritarian monopoly is excluded, and where people share their burdens and help each other. The most appropriate form of government to satisfy not only regional and historial conditions of our country but also the aspect of this development stage requiring cooperative decentralization would be the President-Parliamentary System; because it is a political system that is able to concentrate the force of the nation but decentralize state power. Meeting the sprit of decentralization, integrity and harmony being more and more strongly demanded at the current stage of our county''s advancement, the President-Parliamentary System will greatly contribute to ①resolve the problems stemming form the omnipotent power concentration, ②raise the Nation assembly and the Prime minister to higher status, ③eliminate irregularities, corruptions and unlawfulness exercised by absolute power-possessors including the relatives of the President, ④ease the confrontation between the ruling party and the opposition party and ⑤stabilize the country and concentrate national power by establishing the authority of the Head of State.

more