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디지털 기술 도입을 통한 TV 홈쇼핑의 발전 방안에 관한 연구

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 원용진
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000103813
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 논문은 디지털 기술 도입을 통한 TV 홈쇼핑의 발전 방안에 대해 다룬다. 국내 TV 홈쇼핑 업계는 1995년 출범 이후 외환위기를 극복하고 고속 성장을 거듭하여 2002년 취급액 기준 3조원을 돌파하였으나 2003년 이후 외형적인 성장이 감소하거나 둔화되고 있으며 SO 관련 비용의 증가와 기타 경쟁 체제의 홈쇼핑 업계의 성장으로 미래가 불확실한 상태이다. 이러한 당면 과제를 극복하기 위해 국내 TV 홈쇼핑 업계는 디지털 기술을 도입하고 차세대 성장 동력을 찾기 취해 노력하고 있다. 본 논문에서는 연구 과제로 첫째, 국내 TV 홈쇼핑 업계의 현황을 점검하고 당면 과제에는 어떤 것들이 있는가를 알아본다. 둘째, 국내 TV 홈쇼핑 업계의 디지털 기술의 도입 현황은 어떠한지 알아본다. 셋째, TV 홈쇼핑 업계의 바람직한 디지털 방송 환경에 대응 방안과 디지털 기술 도입을 통한 TV 홈쇼핑의 발전 방안에 대해 제시한다. 본문의 2장에서는 홈쇼핑의 개념과 특성, 국내 TV 홈쇼핑 5개사 GS 홈쇼핑, CJ 홈쇼핑, 현대 홈쇼핑, 우리 홈쇼핑, 농수산 홈쇼핑의 현황과 홈쇼핑 관련 디지털 기술에 대해 다룬다. 3장에서는 국내 TV 홈쇼핑의 디지털 기술 도입 현황에 대해 알아보고 업계의 당면 과제에 대해 알아본다. 4장에서는 디지털 방송 환경에서 TV 홈쇼핑이 취해야 할 방향에 대해 제시하고 디지털 기술 도입을 통한 TV 홈쇼핑의 발전 방안을 모색해보도록 한다.

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초록/요약

This study is to discuss development strategies for TV home shopping through the introduction of digital technology. Launched in 1995, local TV home shopping industry overcame the foreign exchange crisis, repeated high-speed growth, and exceeded 3 trillion won on the basis of billing in 2002, but external growth has decreased or become sluggish since 2003, while increase of SO-related cost and growth of other competing home shopping channels have cast uncertainty over its future. To solve such pending problems, local TV home shopping industry has been making efforts to introduce digital technology and to find a next-generation growth engine. The research questions in this study are first, to review present situations of local TV home shopping industry and identify pending problems, second to discuss digital technology introduction of local TV home shopping industry, and third, to propose desirable digital broadcast environment strategies for TV home shopping industry and development strategies of TV home shopping through technology introduction. Chapter 2 explains concepts and characteristics of home shopping, present status of 5 local TV home shopping companies such as GS Home Shopping, CJ Home Shopping, Hyundai Home Shopping, Woori Home Shopping, Nongsusan Home Shopping, and home shopping related digital technology. Chapter 3 describes present situations of digital technology introduction of local TV home shopping, together with pending issues of the industry. Chapter 4 proposes directions for TV home shopping to take in the digital broadcast environment and explores development strategies for TV home shopping through digital technology introduction.

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