프랜차이즈 점포의 지배구조에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : Empirical Exploration of Factors Affecting Store Governance Structure in Convenience Store Franchise System
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 임채운
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영
- 식별자(기타) 000000103805
- 본문언어 한국어
초록/요약
국내 프랜차이즈 산업에서 가장 대표적이며 성공적이라고 평가받고 있는 편의점 프랜차이즈는 점포의 직영화정도에 따라 직영점, 위탁가맹점, 순수가맹점의 다양한 지배구조가 존재한다. 이러한 점포의 직영화정도가 바뀜에 따라 프랜차이즈 기업 전체의 지배구조도 변화한다. 프랜차이즈 점포의 지배구조란 프랜차이즈 조직의 수직적 통합에 관한 것으로 마케팅 활동에 관한 본사의 통제영역을 결정한다. 국내의 편의점 프랜차이즈에서 점포의 지배구조 비율은 업체별로 다르며 또한 매년 신규로 출점하는 점포의 비율도 직영점, 위탁가맹점, 순수가맹점의 비율이 업체별로 매우 다르다. 편의점 프랜차이즈 점포의 직영화정도에 영향을 미치는 변수들은 크게 시장지배력 변수와 효율성 변수로 구분을 하였다. 편의점 본사는 자신의 사업영역을 확장하기 위해서 가맹점을 모집하고 가맹점의 수가 증가함에 따라 편의점 기업의 지배구조가 달라진다. 본사의 브랜드 파워나 본사의 능력 및 지원, 본사규모, 본사의 사업경험과 같은 변수들은 본사가 자신의시장지배력을 확대하는데 중요한 영향을 미치는 변수들이다. 그리고 점포비용이나 개점 투자비용과 같은 점포에 소요되는 초기비용과 수익, 상권의 경쟁정도, 운영자의 경험 같은 변수들은 점포의 효율성에 영향을 미치는 변수들이다. 본 연구에서는 본사의 시장지배력 변수와 점포의 효율성 변수가 직영화정도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위한 것이다. 점포의 직영화정도가 변화함에 따라 편의점 프랜차이즈 기업의 지배구조가 달라지기 때문이다. 그리고 직영화정도에 따라 본사의 관리 및 점포성과에 어떠한 차이가 있는가를 연구해 보고자 한다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 점포비용과 운영자의 경험이 직영화정도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 점포비용과 직영화정도와의 관계를 살펴본 가설 1은 지지가 되지는 않았지만, 설문조사를 하면서 직영점이 위치한 주위에 위탁가맹점이 많이 분포하고 위탁가맹점 주위에 순수가맹점이 분포하는 형태를 나타내고 있는 것을 알 수 있었다. 그리고 운영자의 경험과 직영화정도와의 관계를 살펴본 가설 5는 지지되었는데 직영점은 직원의 교육목적으로 인해 점장들이 모두 1년 미만의 운영경험을 갖고 있으며, 위탁가맹점보다 순수가맹점을 운영하는 점주들의 운영경험이 더 많은 것으로 나타났다. 직영화정도가 높을수록 본사의 비경제적 지원이 많을 것이라는 가설은 지지되었으며, 또한 직영화정도가 높을수록 본사의 경제적 지원도 많은 것으로 나타났다. 그리고 직영화정도가 높을수록 본사의 경제적 관리가 줄어 들 것이라는 가설도 지지되었으며, 직영화정도가 높을수록 본사의 비경제적 관리가 줄어들 것이라는 가설은 유의한 값을 보이지를 않았다. 이러한 결과들은 본사가 가맹점에 대한 지원 측면에 좀 더 신경을 써야하며 또한 본사가 가맹점에 대한 경제적 수단을 미약하지만 사용하고 있음을 알 수 있다. 마지막으로 본사의 지원은 본사와 점포와의 관계의 질에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났지만, 본사의 경제적 관리는 관계의 질에 부정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 본사의 지원은 점포의 성과에도 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났지만, 본사의 경제적 관리는 점포의 성과에도 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 이론적, 실무적 시사점을 제공하고 있다. 첫째, 프랜차이즈 기업의 대표적인 형태인 편의점을 대상으로 기존에 다루어지지 않았던 프랜차이즈 점포의 지배구조에 영향을 주는 요인들이 무엇인지에 대한 모형을 제시하고자 하였다. 둘째, 본사의 통제를 본사의 지원 측면과 관리 측면에서 나누어 살펴봄으로서 점포와 본사와의 관계, 점포의 성과에 어떠한 측면이 보다 효과적인가를 살펴보고자 하였다. 셋째, 편의점의 경우에 직영점을 중심으로 위탁가맹점, 순수가맹점의 분포가 있음을 알게 되었다. 이러한 분포는 순수가맹점 비율이 계속 증가하고 있는 시점에서 직영점, 위탁가맹점의 비율이 높은 기업에게 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 본 연구는 프랜차이즈 기업에서 가장 성공적으로 평가받는 편의점을 대상으로 실증적인 조사를 실시하였다. 이를 통해 다른 산업의 프랜차이즈 기업들에도 전략적, 관리적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 생각한다.
more초록/요약
Convenience store franchise system is evaluated that it is the most representative and successful franchise system in the domestic franchise industry. There are various store governance structures such as regular chain(RC), type two franchise chain(2FC), type one franchise chain(1FC) according to the direct management level of a store in convenience store franchise system. As the direct management level is changed, the total governance structure of a convenience store franchise company is changed. The store governance structure in a franchise system is the vertical integration of a franchise organization, it decides the range of a franchiser''s control for its marketing activities. The ratio of store governance structure in the domestic convenience store franchise system is different from company to company and the ratio of RCs, 2FCs, 1FCs for a start-up store is also different from company to company. The variables affecting the direct management level of a store in convenience store franchise system divided into franchiser''s market power variables and efficiency variables of a store. A franchiser in convenience store franchise system recruits its franchisees to expand its business domain, and its governance structure is changed by increasing the number of its franchisees. The variables such as a franchiser''s brand power, a franchiser''s capability and support, a franchiser''s scale, a franchiser''s business experience have important impacts on expanding the franchiser''s business domain. And the variables such as expenses for renting a store, expenses for start-up investment, store revenue, competition level of a trade area, operator''s experience have important impacts on the efficiency of a store. This study is to investigate how such variables affect on the direct management level of a store. Because store governance structure in convenience store franchise system will change by changing of the direct management level of a store. This study also examines how a franchiser''s management to its franchisees and store performance are different by the direct management level of a store. This paper found the following: It is found that expenses for renting a store, operator''s experience will influence on the direct management level of a store. Although the assumption no.1 about the relation with expenses for renting a store and the direct management level of a store is not supported, it is found that most of 2FCs are located in the vicinity of RC and most of 1FCs are located in the vicinity of 2FCs in the process of this survey. And the assumption no. 5 about the relation with operator''s experience and the direct management level of a store is supported. All operators of RCs have experience below one year because RC''s main object is to educate its employees. And the operators of 1FC have more experiences than the operators of 2FCs. It is found that the higher the direct management level of a store is, the more franchiser''s economic and uneconomic support on the store will be. And it is found that the higher the direct management level of a store is, the less franchiser''s economic management on the store will be. But it is not found that the higher the direct management level of a store is, the less franchiser''s uneconomic management on the store will be. From such results, we can find that a franchiser should pay attention to support to its franchisees more and a franchiser uses economic control on its franchisees although it is not much. Finally, there is a positive relationship between a franchiser''s support on a store and the quality of relation with the franchiser and the store. But there is a negative relationship between a franchiser''s economic management on a store and the quality of relation with the franchiser and the store. And a franchiser''s support on a store has positive effect on store performance, but a franchiser''s economic management on a store has negative effect on store performance. Based on these findings, this paper discussed the theoretical and managerial meanings. This paper tried to establish a framework for factors affecting store governance structure in convenience store franchise system. In this paper a franchiser''s control on its store is divided into a franchiser''s support and management, so this paper also tried to investigate which control methods on a store is more effective to the quality of relation with the store, store performance. And it is found that 2FCs, 1FCs are located one after the other in the vicinity of RCs in convenience store franchise system. The finding of this unique location can be suggestive to the convenience store franchise company which has the high ratio of RCs and 2FCs on the time when the ratio of 1FCs is increasing continuously. This paper investigated empirical research about the convenience store franchise system which has evaluated as the most successful franchise system. Based on this results, this paper may give theoretical and managerial suggestion to other franchise companies in different industries.
more