검색 상세

저원가 항공사 출현배경과 경쟁력 분석 : Low Cost Carrier(LCC) Appearance Background and Competitive Power Analysis

  • 발행기관 서강대학교 경제대학원
  • 지도교수 곽노선
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경제대학원
  • 식별자(기타) 000000103756
  • 본문언어 한국어

초록/요약

세계 항공운송시장 자유화와 개방화에 따라 1980년대 이후부터 경쟁체제가 심화되고 있고 앞으로도 항공사간의 경쟁은 더욱 강화되어 수많은 항공사간의 M&A를 야기 시키며 보다 다양한 형태로 산업구조를 변화 시킬 것으로 예상된다. 실제로 이시기에 미국의 경우 세계 최대 규모의 판암(PAN AMERICA, PAN AM)을 비롯한 약 200여개의 항공사가 파산ㆍ도산하였고, 50개 이상의 항공사가 인수 및 합병되었고 176개의 항공사가 신규로 설립되었다. 1990년대에 들어오면서 중동지역의 각종전쟁ㆍ분쟁, 쓰나미와 지진 등의 각종 재난, 9.11을 비롯한 각종 테러, 중국ㆍ동남아지역의 조류독감(SARS), 전 세계적인 장기불황으로 인한 경기 침체와 유가 폭등 등의 정세를 극복하기 위해 거대항공사들은 구조조정과 체질개선 등 여러 가지 자구책을 강구하고 있지만 오히려 저원가항공사(Low Cost Carrier, LCC)들은 이런 불황을 기회로 낮은 운임과 새로운 비즈니스 모델로 자신들의 위치를 더욱 공고히 잡아가고 있다. 저가항공의 시초는 1971년에 탄생한 미국의 Southwest Airlines로 보고 있으나 실질적으로 저가항공이 본격화된 것은 1990년대 인터넷, 무선통신과 첨단 IT기술이 대중화 되었을 무렵 항공사와 고객 간의 이용의 편리성으로 인한 거래비용의 감소로 본격적으로 시작되었다. 이때 탄생한 대표적인 저원가항공사가 영국을 근거지로 하고 있는 Easyjet와 아일랜드를 근거지로 하는 Ryan Air를 들 수 있다. 저원가항공사는 기종의 단순 또는 단일화, 항공기 차별화, 높은 항공기 가동률, 지상 대기 시간의 최소화, 기내서비스의 최소화 또는 유료화, 좌석등급 단일화 및 좌석간격 과밀화, 도심 외곽에 있는 공항 이용, 여객서비스의 단일화, 판매비용 및 관리비용 최소화, 최소인원 고용, 인터넷기반, 아웃소싱 등의 방법으로 비용절감과 저 운임을 실현함으로서 기존항공사에 대해 경쟁력을 확보하여 미국과 유럽 등지에서 성공을 거두고 있다. 아시아 지역에서도 이미 2000년대 초반에 일본을 중심으로 몇 개의 저원가항공사가 생겨났으며 우리나라도 2004년 한성항공에 이어 2005년에 제주항공이 각각 청주와 제주를 기반으로 탄생했다. 최근 국내항공시장은 2004년 4월 고속철도 개통과 고속도로망의 확충으로 항공수요가 격감하여, 양 대형항공사들의 구조조정과 비용절감 노력을 더욱 강화하고 있다. 대륙별로 다양한 형태의 저원가항공사들의 시장참여가 활발해지면서 기존의 대형 항공사를 위협하고 있고 이들 저원가항공사들이 항공 산업 구조를 개편시키는 계기가 될 것으로 보인다. 본 논문에서는 이미 활성화 되어 있는 주요 국가들의 저원가항공사 실태와 각종 사례를 분석하고 저원가항공사가 기존의 대형항공사의 저가격 공격으로 실패한 사례를 제시함으로써, 최근 우리나라에서 설립된 저원가항공사에 시사점을 제시하고 우리나라 실정에 적합하고 경쟁력을 갖고 운영할 수 있는지의 여부를 비용 측면, 생산성 측면, 시장상황 측면, 운영 인프라 측면에서 분석해 보았다. 분석결과 저원가항공사들은 영공자유화가 이루어지고, 항공시장의 규제가 거의 없는 시장에서는 경쟁력을 확보하여 성공을 거둘 수 있었지만, 우리나라와 같이 항공시장자유화에 진전이 없고, 저가항공사의 운영에 맞는 공항시설의 인프라가 구축되어 있지 않을 뿐 아니라, 기존항공사의 비용구조가 이미 저원가항공사의 비용구조와 유사한 상황임을 감안할 때, 이미 설립되어있거나 설립을 추진중인 저원가항공사들은 단기적으로 경쟁력을 확보하기는 어려울 것으로 분석되었다. 결론적으로 저가항공사의 경쟁력 확보 요건이 국가별, 지역별, 항공시장 상황별, 경쟁 항공사별 여건에 따라 달라 질 수 있음을 시사하고 있다.

more

초록/요약

It follows in world-wide aviation transportation market liberalization and opening from 1980''s after the competitive setup is deepened and in the future the competition of air navigator for more is strengthened and the M&A of the air navigator for and it causes it will change an industrial structure with the form which is more various with the fact that. Intensifying of competition and liberalization in world''s airline marketing have led to emergence of 50 or more airlines and establishment of 176 new airline companies, and 200 or more airline companies have gone out of business in the USA. Current state of airline market have turned to a critical conditions in management environments due to up rise in airline fuel costs, 9.11. terrorism in 2001, Iraq war in 2003 and SARS started from China and South Asia, lowering profit gains, leading to unlimited competition situation of airline companies from worldwide. Major airlines are considering structure control and various kinds self-plan such as improvement of habitude to overcome these situation, but low cost carriers are using this depression by an opportunity preferably. The carriers having participated in market with low cost and new business model at this time are "Low Cost Carrier(LCC)". Participated low cost carriers in market seems to have been started by Southwest Airlines in United States which is born at 1971, but actually it was actively realized as transaction cost has been decreased depending on convenience of use between carriers and consumers due to e-business using Internet, wireless communication and IT technique since the 1990s. This time the representative that low cost carrier who is born the based on Great Britain it is a Ryan Air and Easyjet is the based on island. Especially, progress of OPEN SKY throughout the world have resulted to emergence of low fees airlines, now growing rapidly throughout the states and Europe . This is now reaching it''s height in Asia, and Han Sung Airline and JeJu Airline is also on progress to be opened from each areas. Low cost carriers are focusing on obtaining competitive price compared to existing airlines by realizing cutting costs and low expense by performing management strategies such as minimizing services, maximizing numbers of seats, using airports from outer areas, simplifying airline services, excluding connection transportation, minimizing selling costs and management fees. Analysis upon successful managements of low cost carriers were performed by looking over Southwest Airlines from USA, Easyjet from Europe, and Air Asia from Asia, and by providing case of failure of Air Do from Japan which failed in performing low price attack, this study intends to provide solution to JeJu Air and Han Sung Airline. As low cost carriers throughout USA, Europe, and some Asian countries are achieving their success, the probability of success in Korea was measured in terms of cost, productivity, market situations. As a result, the low cost carriers were able to achieve success from OPEN SKY, and markets with almost no regulations, but in case of situations in Korea , zero progress in OPEN SKY, poor infrastructure of airport facilities and same cost structure of existing airlines with low cost carriers eventually have lead to difficulties in establishing competitiveness in a short time. As a conclusion, obtaining competitiveness of low cost carriers can vary from regional, national, market conditions, and airline company conditions.

more