재가출 경험을 통해 본 십대 가출여성의 정체성 연구 : Study on Identities of Female Runaway-Teenagers through experience of Re-runaway
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 조옥라
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 사회
- 식별자(기타) 000000103746
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 십대 여성의 장기가출경험을 분석함으로써 한국 사회에서 어떻게 십대 여성이 십대 가출여성으로 되어가는지 그 과정을 연구하고자 했다. 십대 가출이 만성화․장기화되고 있음에도, 이 측면에 초점을 맞춘 연구는 아직 나와 있지 않다. 또한 ‘청소년’이라는 무성(asexual)적인 명명 아래 성별화된 연구가 진행되고 있지 않다는 점 또한 문제다. 이를 위해 본 연구에서는 현재 장기가출 중이거나, 장기가출 경험이 있는 십대 여성들을 대상으로 가출하게 된 조건과 가출 후 경험, 귀가 후 재가출하게 되는 과정을 참여관찰과 심층면접을 통해 파악하였다. 또한 십대 여성의 가출 경험이 ‘성적 일탈’의 의미를 수반하는 담론과 호명 행위들에 의해 구성된다는 측면에 주목하고, 이를 십대 여성들이 해석하고 대응, 선택하는 상황의 반복적 경험을 통해 수행되는 가출여성 정체성의 특성을 밝히고자 했다. 장기가출 중인 십대 여성은 대개 가부장적 폭력과 소통이 부재한 저소득층 핵가족의 피해자로 소극적 ‘저항’의 형태로 가출을 ‘선택’하게 된다. 또한 ‘학생다움’을 강조하는 학교에서 이들은 ‘외모’와 ‘스타일’ 규율의 이탈자로 학교 및 교사로부터 ‘문제아’로 호명되면서 ‘노는 아이’와 자기 동일시를 하게 된다. 최근 접근성이 높아진 PC통신과 다양한 방 문화의 형성으로 인한 새로운 공간의 확보는 십대들에게 ‘탈출’을 용이하게 한다. 가출 십대 여성들은 오토바이 폭주 등의 ‘재미’있는 놀이를 통해 가정과 학교 등 일상생활에서 억압되었던 감정을 해소하기도 한다. 그러나 이를 통해 어린 여성의 ‘몸’이 자원이 될 수 있다는 것을 경험하게 되고, 그 결과 남성 자원을 통해서만 다른 자원을 획득할 수 있다는 것을 내면화하게 된다. 결국 ‘일탈한 여성’으로 호명되는 경험과 가부장적 담론에 의해 십대 여성은 십대 가출여성으로 자기 정체성을 형성하도록 강요받는다. 가출 후 십대 여성들은 타의/자의에 의해 귀가하지만, 다시 돌아간 ‘집’은 자녀의 반복적 가출로 인해 ‘포기’의 공간으로 변해 있다. 무관심한 가정은 결국 이들에게‘재미’가 있는, 즉 또래들과 존재감을 느낄 수 있는 바깥 생활을 선택하게 한다. 한편 ‘쉼터’ 생활은 규율과 통제가 존재하는 또 다른 ‘집’, ‘학교’의 경험이 되고, ‘낙인’을 통한 부정적 사회 경험을 하게 됨으로서 재가출을 결심하게 한다. 가출 생활과 학교 생활의 괴리와 ‘문제아’에 ‘성적 일탈자’라는 낙인이 추가된 학교와 사회에서의 낙인, 전학과 복학을 통한 새로운 환경에서 방황을 하기도 한다. 이는 결국 ‘부적응’으로 이어지게 되고, 어떤 계기만 주어지면 밖으로 나오는 것을 더욱 쉽게 만든다. 또한 가출기간 동안 학습된 다양한 정보들과 경험된 지식은 재가출을 더욱 용이하게 한다. 이러한 과정을 통해 십대 여성은 십대 가출여성이 된다. 이러한 십대여성들의 가출은 ‘소극적 저항’을 통한 주체적인 공간의 이동을 의미하지만 결국 이는 자신의 ‘몸’이 성적 대상화되고, 매매와 협상의 대상이 된다는 사실을 성찰할 기회조차 갖지 못한 채 당연한 것으로 받아들이는 계기로 이어진다. 이러한 경험을 통해 십대 가출여성들은 그녀들을 호명하는 언어와 가부장적 담론에 의해 분열적이고, 불안정한 정체성을 형성하고 있다. 이는 가출한 십대여성의 정체성을 ‘보호 담론’과 ‘주체성 담론’ 어느 쪽으로도 완전하게 구성할 수 없음을 의미한다. 바로 이 지점에서 십대 가출여성 문제를 바라보는 새로운 틀의 재구성과 그에 따른 다양한 연구 및 대응방안 등이 마련되어야 한다.
more초록/요약
This study is to explain and analyze the factors that cause female teenager to become female runaway teenager. Even though the number of teenage runaways is increasing, and the length of time spent away is growing, no reliable research is being conducted in this area. In particular, there is currently no research focusing primarily on gendered. For this study, in-depth interviews and observations were conducted with chronic female runaway teenagers, runaways. Their motivation to runaway and their experiences while running away were examined. In regards to their experiences, the focus is on sexual deviation and harassment, the intention being to identify the common characteristics of identification developed in response to such pressures. Most chronic female runaway teenagers are the victims of paternal violence. The primary causes of this paternal violence are low income and poor communication skills. Running away is the coping mechanism chosen by the female teenagers. It is passive resistance as opposed to active resistance. They choose to remove themselves from the damaging environment rather than staying and fighting back. An additional factor is the school environment experienced by the female teenagers. There schools are strict, with many rules related to appearance and style. Their difficulty in accepting such restrictions leads to difficult relationships with authority figures. As a result, they are treated as ‘problematic children’ by school authority figures. In response, the female teenagers begin to identify themselves as problematic. They seek to escape addition to that, in schools where full of strict rules related appearance and style are existing, they are addressed as ‘Problematic Children’ by teachers and schools. Under this circumstance they identify themselves as ‘Problematic Children''. The development of the Internet has provided a virtual environment that these female teenagers can use to escape from reality. The combined effect of these twin repressive environments, family and school, is to push the female teenagers towards reckless behavior. Some examples of this are dangerous driving on motorbikes and sexual experimentation. This sexual experimentation and the sexual abuse experienced in the home, lead the female teenagers to regard their bodies as ‘physical assets''. They learn that they can obtain what they need from male figures by using their bodies as currency. Their value is derived primarily from their availability as sexual objects. Being treated as sexual objects, the patriarchal discourse from family and school environment are all powerful factors that lead to female teenagers adopting the identity of runaway. When female teenagers who repeatedly runaway are forced to return, or voluntarily return, often they find that their family has changed. The family has ‘given up’ on the runaway. The indifference of the family often leads to the female teenagers running away again. In the case where the runaway is placed in a shelter, the same repressive regulations as found in the home and school also result in them running away again In effect, being treated as a runaway encourages them to runaway. This reoccurring cycle of repression and repeated running away pushes these out to the fringe of society. The constantly changing environments, from repression to freedom, eventually results in the development of a ‘maladjusted child’ or young adult. Major repression is no longer required to stimulate runaway behavior; even minor events can trigger this preferred coping mechanism. In addition, the female teenagers become more effective at running away due to the knowledge and experience gained from pervious events. In summary, the process by which female teenagers become runaways is progressive. It begins with passive resistance, choosing escape as a coping mechanism rather than confrontation. During the time spent away from the family the female teenagers develop an understanding of their bodies as tradable assets, making them sexual objects to be used in negotiation for things that will meet their mental and emotional needs. These experiences as runaways, the discourse they experience with their parental and educational authorities, lead to the development of an unstable identity, one that perpetuates a difficult to break, ongoing cycle, of self-damaging behavior. Therefore, the identity of female runaway teenagers cannot be constructed through traditional discourse but requires the construction of an entirely new paradigm that takes into account their unique perspective. Various studies are then required to discover new solutions that can be applied to this ongoing problem in accordance with that new paradigm.
more