초등학교 5학년 문장쓰기 지도와 표현력 향상의 관계 연구 : A Study on the Effect of Teaching English Sentence Writing to Fifth Grade Children
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 노재호
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103732
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 초등학교 영어 교육에서 쓰기 지도의 중요성을 밝히고, 단원의 말하기 목표에 해당하는 중심 문장을 중심으로 문장 쓰기 지도를 병행한 영어 수업이 음성언어중심의 영어 수업과 비교해서 말하기·듣기의 표현력과 쓰기 학습에 대한 선호도 및 말하기·듣기의 자신감에 미치는 효과를 검증해보려는 목적으로 이루어졌다. 이를 위한 주요 연구 내용은 초등영어 쓰기 지도와 관련된 문헌과 선행 연구를 살펴보고, 초등학교 5학년 영어교육과정의 쓰기 내용을 분석하여 그 적정성을 살펴보았다. 이를 바탕으로 초등학교 5학년에 지도할 수 있는 쓰기 지도 범위를 다시 정하여 단원별로 영어 쓰기 지도내용을 뽑아 지도하였다. 영어 쓰기에 관한 설문조사, 학생들의 영어 말하기 및 쓰기의 표현력을 알아보기 위해 사전 검사를 실시하고 수업 적용 후 사후 검사를 실시하였다. 본 연구의 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 5학년 영어 수업에서 문장 쓰기 지도를 병행한 영어 수업이 음성언어 중심의 영어 수업보다 말하기 성취도가 향상되어 더 효과적인 결과를 나타냈다. 따라서 기초적인 알파벳 쓰기와 단어쓰기 내용을 보완하여 5학년 영어 말하기 수준에 맞는 적절한 양의 쓰기를 병행하여 지도하는 것이 바람직하다고 하겠다. 둘째, 실험 집단과 통제 집단의 사후 쓰기 성취도 검사 결과 두 집단 간의 평균 차를 보이지 않았지만 실험 집단이 통제 집단에 비해 평균 향상이 컸다. 이는 학습자들의 학습부담을 증가시키지 않는 범위 내에서 장기간의 지속적인 쓰기 지도를 한다면 보다 긍정적인 영향을 줄 것을 기대한다. 셋째, 설문조사를 통해 영어 문장 쓰기 지도가 쓰기에 대한 선호도와 쓰기와 말하기의 자신감에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이는 학생들이 단원 학습의 핵심 표현 중심으로 쓰기 활동을 하였고 그 문장들을 실제 게임 등의 의사소통 활동에 사용할 수 있었기 때문이라 생각된다. 그러므로 문장 지도 학습은 말하기·듣기를 할 때 상호보완적으로 언어능력을 상승시켜 학습자로 하여금 문자 언어에 대한 거부감을 줄였다고 하겠다. 위와 같은 결과에 비추어 볼 때, 본 연구에서는 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 문장 쓰기 지도는 영어 쓰기·말하기의 표현력과 선호도와 자신감에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 따라서 5학년 수준에 적절한 쓰기 학습 실시와 학습자의 인지 수준에 맞는 내용으로 교육과정을 재구성하여야 한다. 또, 문자 언어가 표기된 교과서 구성을 통해 영어에 대한 자연스러운 학습 기회를 제공하여야 한다. 그리고 영어 수업을 하는 교사들이 실제로 활용할 수 있는 쓰기 지도 자료 개발이 되어야 할 것이다. 무엇보다 다양한 쓰기 지도 방법에 대한 다양한 후속 연구가 뒤따라야 한다고 본다.
more초록/요약
This study was designed to reveal the importance of teaching writing and to examine the effect of sentence writing instruction on writing and speaking achievement and interest in 5th grade students compared with teaching in the normal way using English text books and the current curriculum. For this study, an analysis of the textbook, the English curriculum of 5th grade and many preceding studies was conducted and to determine the proper English writing contents and levels. Two classes of a similar performance level in the pre-test were chosen as the research samples. The experimental group took instructions in English sentence writing three times a lesson while the control group was instructed according to the curriculums of the 5th grade textbook. The hypotheses tested in this study were as follows: First, the group learning English focused on sentence writing will produce a difference of achievement in speaking than the control group. Second, the group learning English focused on sentence writing will produce a difference of achievement in writing than the control group. Third, the group learning English focused on sentence writing will produce a difference of interest in writing and speaking than the control group. The results of the study were as follows: First, the two groups showed a statistically significant difference of achievement in speaking, and it is a good ground for further English writing education. Second, the two groups did not show a statistically significant difference of achievement in writing even though the experimental group got a higher score than the control group. Third, the two groups showed a statistically significant differences of interest in writing and speaking. Sentence instruction can provide good opportunities for students to learn English structure, grammar, etc. In conclusion, English sentence writing is effective in encouraging speaking and interest. Positive effects show that teaching sentence writing to 5th grade students can help students improve their writing and speaking skills and it stimulates learner''s interest and motivation in English learning.
more