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DONet-P : DONet-P: Streaming Overlay Network Protocol with Private Network Support

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 박성용
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 컴퓨터학
  • 식별자(기타) 000000103700
  • 본문언어 한국어

초록/요약

스트리밍 서비스는 인터넷 트래픽의 많은 부분을 차지할 정도로 인기 있는 서비스이다. 스트리밍 서비스의 확장성을 위해 오버레이 네트워크 기반 스트리밍 서비스가 제안되었다. 하지만 오버레이 네트워크 기반 스트리밍 서비스의 문제점은 확장성을 잃지 않으면서 최적의 네트워크를 구성하기 어렵다는 점이다. 최적의 네트워크를 구성하기 위해서 여러 기법들이 제안되었다. 초기에는 트리구조기반의 스트리밍 오버레이 네트워크가 제안되었지만 노드의 잦은 출입 시 성능이 떨어지는 문제가 발생했다. 이 후 DONet과 같이 트리구조같은 특별한 구조를 유지 하지 않는 스트리밍 오버레이 네트워크가 제안되어 노드의 잦은 출입 시 발생하는 성능저하를 막았다. 기존의 연구들은 NAT를 고려하지 않아서 실제 인터넷에서 많이 사용되는 NAT안에 있는 노드로의 연결을 맺을 수 없었다. 이것은 연결을 시도할 수 있는 노드를 제한시켜, 최적의 네트워크를 생성하지 못하게 하는 원인이 되었다. 스트리밍 오버레이 네트워크에 NAT안에 있는 노드로의 연결을 만들 수 있는 대표적인 방법인 Hole Punching 기법을 적용할 경우 네트워크에 참여하는 모든 노드가 하나의 랑데부 서버에 연결을 가지고 있어야 하기 때문에 확장성이 저해된다. 본 논문에서는 대표적인 스트리밍 오버레이 네트워크인 DONet에 랑데부 서버를 분산화 하여, Hole Punching 기법을 적용하면서도 높은 확장성이 유지되는 DONet-P를 제안한다. 제안한 DONet-P의 성능을 측정한 결과 추가적으로 발생한 오버헤드는 크지 않았고 높은 확장성을 가지며 기존의 DONet보다 더 좋은 데이터 연속성을 가짐을 보인다.

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초록/요약

The Internet streaming services are so popular that they have became the killer services which cause heavy traffic for the current Internet environment. Traditionally, a client-server model has been used for broadcasting over the Internet and it suffered from the lack of scalability. For that matter, streaming services based on overlay network have been proposed for higher scalability. But, the overlay network based streaming services also have problems regarding optimization of its network. There are many proposals tackling network optimization problem for the overlay network. However, the majority of proposed network models do not concern with NAT, which is widely in use nowadays. The Internet nodes behind the NAT are not able to listen to the nodes outside of the NAT. This is the main cause of poor network optimization for the overlay network. Ideally, the streaming overlay network would be more optimized if the nodes behind the NAT was able to listen to the nodes outside of the NAT. One of the solution is to use the Hole Punching. The Hole Punching technique requires a rendezvous server located outside of the NAT and the participants of the network connected to the rendezvous server. This pattern displays another problem regarding scalability. We propose decentralization algorithm for the rendezvous server to solve this problem. With the proposed algorithm, the result shows better performance and scalability with a minimum overhead for additional control messages.

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