이주 노동자 프로그램의 현황과 방송 제작자의 태도에 관한 연구 : A study of the producer''s behavior on TV programs about the foreign workers : based upon the survey of the producers in KBS
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김균
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103643
- 본문언어 한국어
초록/요약
우리나라 텔레비전에서 재현하는 이주 노동자 관련 프로그램은 구조주의나 문화주의적 관점에서 주로 비평되고 있다. 특히 이주 노동자 관련 프로그램이 부르디외의 문화적 구분으로 이주 노동자를 하위계급화하고 배제하며, 사이드의 오리엔탈리즘 측면에서 이주 노동자의 문화를 열등한 야만 또는 원시문화로 취급하며, 이주 노동자 문화의 이주가 우리의 문화를 평준 하향화하는 것으로 보는 리비스주의식 시각을 내포하고 있으며, 나아가 레비스트로스의 신화이론의 관점에서 우리와 이주 노동자와의 관계를 이항대립적으로 규정한다는 것이다. 즉 텔레비전의 재현에 있어 이주 노동자는 우리 사회에서 타자화되고 있으며, 이들의 문화는 열등한 타자 문화라는 우리의 우월적 시각이 내포되어 있다는 것이다. 본 논문은 기존의 연구와 연계하여 논의의 초점을 송신자의 측면에서 고찰하고자 한다. 따라서 수용자 측면에서 이뤄져 온 기존의 이데올로기 비평이 송신자에게 어떻게 인식되고 어떤 행태로 프로그램에 반영되고 있는가에 대한 문화실천 연구에 초점을 맞추었다. 이를 위해 이주 노동자에 대한 제작자의 인식조사를 실시하여 ''이주 노동자에 관한 프로그램이 기존의 비판이나 문화적 담론을 어떻게 수용하고 실천하고 있는가''를 분석하였다. 연구의 주요내용은 첫째, 우리나라 소수자에 대한 제작자의 인권의식을 알아보고, 소수자 집단내 이주 노동자의 인권상황의 심각성에 대한 제작진의 인식을 파악하였으며, 아울러 일반인, 전문가, 인권관련 단체 관계자 등의 인권의식과 비교분석 하였다. 또한 방송조직 문화가 제작자의 인권의식에 미치는 영향력의 정도를 간접적으로 가늠해 보았다. 둘째, 외국인 또는 이주 노동자에 대한 제작자의 전반적인 인식을 고찰하였으며, 문화연구 관점에서 비판의 대상이 되고 있는 배타적 민족주의나 자국민 우선 주의에 대한 경향을 진단하였다. 셋째, 제작자가 프로그램 제작을 위해 취재원인 이주 노동자의 어떤 부문에 주목하고 있는지를 알아보았다. 즉 제작자들이 소구하는 ''외국인 이주 노동자에 관한 프로그램의 소재 및 초점집단''을 파악하였다. 넷째, 기존의 연구에서 지적되어 온 이주 노동자에 대한 타자화나 아시아 문화에 대한 우월적 오리엔탈리즘에 대해 제작자가 어떻게 수용하고 실천하는지를 ''아시아 아시아'' 코너가 편성되었던 MBC ''느낌표'', KBS의 ''도전! 지구탐험대'', ''러브 인 아시아'', ''놀라운 아시아''를 대상으로 검토하였다. 다섯째 제작자가 생각하는 이주 노동자에 관한 프로그램의 정규편성의 필요성과 정규편성시 부정적 게이트키핑으로 작용하는 시청률에 대한 제작자의 인식을 분석하였다. 본 논문은 이주 노동자 관련 프로그램에 대한 구조주의 측면에서의 다소 이상적인 방송비평과 방송의 현장에서 실제로 프로그램을 제작하는 송신자의 가치관과의 간극을 파악하고, 이러한 방송비평이 이주 노동자에 대한 객관적 재현으로 귀결될 수 있는 방안을 모색하였다.
more초록/요약
The TV programs showing the foreign workers and immigrant''s life in Korea have been criticized in terms of the structuralism and culturalism. In particular, these programs have classified and ruled out the life of foreign worker into the lower level of culture, with a dominant force in cultural activity on Pierre Bourdieu''s view, have regarded the culture of the foreign worker as that of inferior savagery or primitives with regards to the Orientalism by Edward Said, have contained the viewpoint of Leavisism that the influx of foreign culture into our country contributed to downgrading our culture, and furthermore have provided that our relationship with the foreign worker is in binary opposition in the light of the mythology theory by Claude Levi-Strauss. In the TV programming, the foreign workers have been put into a position of the other separated from our society and there is an inclusion of our superiority that their culture is deemed to be just that of the inferior other. This thesis intends to review and analyze the subject from the standpoint of a TV producer in association with the previous studies. Accordingly, it focuses on putting in practice culture studies about how the previous ideological critiques made from the standpoint of a receiver would be perceived and reflected in TV programs by a producer. To do this, I have analyzed how the foreigner worker programs adopt and put into practice the previous criticism and cultural discourse, conducting the survey of a producers'' behavior about the foreign workers'' life and culture. The main points of this study are as follows: Firstly, it finds out the producer''s views on the foreign worker in terms of human rights and the seriousness of foreign worker''s human rights among minority groups and compares these with the views of the general, experts, human rights-related NGOs. Moreover, I have measured the influence of the culture intrinsically present in a broadcasting organization of KBS on the producer'' views on human rights. Secondly, there is a producer''s overview about the foreigners or the immigrant workers and I have also made a diagnosis on the tendency of exclusive nationalism and chauvinism which are to be blamed for. Thirdly, I worked on what parts of the foreign workers'' life the producer has a interest in to make a TV program which is based upon its source of the foreign workers themselves. I also deal with the source and focus group used for foreign worker related programs. Fourthly, in order to know how the producers adopt and react to the discrimination of foreign workers and superior orientalism about the asian culture. I compare with each other MBC''s "Exclamation" featuring "Asia Asia", KBS''s three immigrant workers'' broadcasts of "Challenge!! Earth Expedition", "Love in Asia", and "Surprising Asia", Fifthly, I think it to be necessary that the TV programming should include the unbiased regular programs for the immigrant workers and, along with this kind of programming, I carefully examine the producer''s views affected by the audience rating which is believed to be functioning negatively as a gatekeeper''s role. This thesis identifies the gap between the relatively idealism-oriented broadcasting critiques and the producers'' views on the structuralism. Also, it finds out the way that this kind of broadcasting critiques can contribute to the unbiased representation of the foreign workers.
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