''포털사이트 의존자’와 ‘기존매체 의존자’간의 관심을 갖는 이슈 유형의 차이와 포털사이트 가십성 기사에 대한 공공 이슈화에 대한 연구
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103586
- 본문언어 한국어
초록/요약
최근 미디어 다음, 네이버 뉴스 등 포털사이트의 뉴스보도 페이지를 보면, 누리꾼들의 참여로 이루어지는 뉴스섹션이 늘어나고 있다. 미디어 다음의 경우 ''네티즌이 뽑은 뉴스'', ''다음 Only'' 등의 코너가 마련, 기존 미디어의 게이트 키핑을 통해서 쟁점이 의제로 선택되는 것보다 누리꾼의 투표로 톱뉴스를 정하고, 기사보도에 대한 반대의견을 드러내는 등 공중에 의한 의제채택이 점점 증가하고 있다. 포털사이트는 기존 언론매체의 모든 기사를 종합적으로 보여주는데 그치지 않고, 언론사와의 제휴에 의해서 기사를 퍼나르는 과정에서 최종의 ‘게이트 키핑''을 하는 막강한 파워를 행사하고 있다. 주변의 10대 및 20대 초반의 젊은 세대가 주요한 화제로 삼는 이슈를 살펴보면, 공중파 방송과 메이저 언론사가 비중있게 보도하는 심각하고 중대한 ‘쟁점(이슈)’에 대해서 무지하면서도 인터넷 미디어 매체가 아니면 알 수도 없는 시시콜콜한 뉴스에 많은 관심을 가지고 있다. 40대 이상 연령에 비해 10~20대 연령에서 포털사이트 뉴스를 두드러지게 많이 사용하고 있는 가운데 이러한 현상이 세대 간 차이라기 보다는 주로 이용하는 언론 매체 유형에 따라 나타날 수 있겠다는 문제점을 포착하게 되었다. 즉 포털사이트의 뉴스를 주로 이용할 경우에 기사제목 편집, 게이트키핑, 자체 기자단을 활용한 인터넷 기사작성 등 언론의 기능을 수행하면서도 법적으로는 언론의 책임이 없는 가운데 ‘뉴스 클릭’에 따른 수익을 추구하는 현 포털 뉴스 서비스의 특수성으로 인해 노골적인 ''황색 저널리즘’의 영향을 더 많이 받을 수 있다는 것이다. 본 논문에서는 과연 기존 매체 의존자(신문, 방송, 라디오, 잡지 그리고 해당 매체별 인터넷 사이트 포함) 와 포털사이트 의존자간에 관심을 보이는 쟁점(이슈)유형에 있어서 차이점이 나타나는지를 조사하였으며, 아울러 의존매체간의 쟁점에 대한 이해도, 생각 및 태도 변화에 차이를 보이는가를 살펴보았다. 또한 포털사이트가 적극적으로 프로모션하고 있는 가십성 기사에 어떠한 영향을 받고 있는가를 살펴보았다. 논문의 구성은 제 1장에서 연구의 배경과 목적을 밝혔으며, 제 2장에서는 본 연구와 관련한 이론적 배경과 선행 연구 논문을 고찰, 쟁점, 게이트키핑, 의제설정, 포털 저널리즘에 대해 문헌 연구를 실시하였다. 제 3장에서는 본 연구에 사용된 연구 방법에 대해 기술하였으며, 제 4장에서는 연구결과를 연구문제별로 정리하였다. 마지막 제 5장에서는 연구 결과를 요약 정리하는 한편, 연구의 의의와 한계점을 기술하였다. 2006년 10월 28일부터 11월 2일까지 설문조사를 실시, 이를 분석한 연구 결과는 첫째, 의존매체별로 관심을 나타내는 쟁점유형은 ‘연성쟁점’과 ‘복합갈등쟁점’에서 유의미한 차이점이 나타났다. 기이성 및 특수성으로 크게 이슈화되었지만 정치, 경제, 사회 전반에 막대한 영향력을 끼치지는 못하는 가볍고 소프트한 쟁점으로 주변사람들과 재미있는 화제거리로 삼을 수 있는 다소 선정적인 ‘연성쟁점’에 포털사이트 매체 의존자의 관심도가 높게 나타났으며, 이슈에 대한 갈등구조가 다원화되고 사안에 대한 이해당사자들의 시각이 다양한 ‘복합갈등 쟁점’에 대해서는 기존 매체 의존자의 관심도가 높게 나타났다. 둘째, 포털사이트 의존자의 경우 기존 매체 의존자보다 ‘쟁점(이슈)에 대한 이해 정도’가 더 높게 나타났다. 이는 기존 매체의존자의 경우포털사이트 의존자와 비교했을 때 기사에 대한 가독성 차이 등으로 ''의제설정'' 효과가 더욱 강하게 나타날 것이라는 추측을 뒤엎는 결과였다. 셋째, 포털사이트의 가십성 기사에 대해 ‘공공 이슈화’현상이 나타났다. 포털사이트의 가십성 기사에 대해서 중요도를 측정한 결과 절반 이상이 중요하지 않다고 대답하여 의제설정 기능은 약하게 나타났지만, 기존 매체의 가십 기사에 비해서 포털사이트의 가십성 기사에 대한 노출도가 3배 이상 높게 나타났다. 즉 공공 사안이 아닌 ''가십성 이슈''를 공공의 관심사로 ''이슈화''하는 데는 성공하였다. 본 연구는 포털사이트의 위력이 점점 막강해지고 뉴미디어로 위상을 더해가는 상황에서, 매체 수용자가 젊은 세대와 기성세대 양측에서 포털과 기존 매체로 양분화 될 것이라는 가정하에 시작되었다. 조사결과를 통해 홍보측면에서 메시지 유형에 따라 어떤 매체 전략을 쓰는 것이 효과적일 것인가와 포털사이트와 기존 미디어 매체간에 기사의 노출도가 실제적으로 어느 정도의 차이를 나타낼 것이라는 분석하는 것은 의미 있는 연구가 될 것이라고 보았다. PR 현업에서 상당한 노력과 전략을 통해 수행하고 있는 전통적인 유력 미디어 매체 위주로 진행되고 있는 언론홍보 활동에 대한 재검증이 필요한 시점으로, 이후 보다 구체화된 연구를 통해 홍보를 하려는 목표 공에게 가장 적합한 매체와 메시지 전략이 어떤 것인지를 도출할 수 있는 차원까지 연구가 진행되었으면 한다.
more초록/요약
Recently, in news pages of portal sites such as Media Daum and Naver News there are more news sections made from the participation of Netizens. In case of Media Daum, They establish new corners such as ''News chosen by Netizens'' and ''Daum Only'' and choose headline through the votes of Netizens rather than through gate keeping in conventional media. Opting Agenda by the public such as revealing objection against the article is increasing. Portal sites do not remain the position to show all the articles comprehensively. It shows its strong power as a gatekeeper delivering articles through the alliance with media. When looking at the issues that teens and early twenties around us, we can know that they pay attention to trivial news that they cannot be aware of without Internet media while they are ignorant of the critical and important issues that public broadcasting companies and major media deal with. As more people in their 10''s and 20''s use portal news comparing to those in their 40''s, it seems that such a difference is not due to the generation gap but due to the type of the media they use. In other words, it can be influenced by ''yellow journalism'' more frequently because of the unique characteristic of the current portal news service which pursues profits according to the number of ''News Clicks'' while it does not have responsibilities as media although it performs the functions of the media such as article title editing, gate keeping and Internet article writing using its own reporters. In this article, we investigated if there would be difference in types of the issues in which conventional media dependents (newspaper, broadcasting companies, radio, magazine and Internet sites of those companies) and portal site dependents have interest. Additionally, we investigated if there would be changes in the level of understanding, thought and attitudes on the issues between the media. We also investigated what kind of influence that the gossip articles that portal sites actively promoted would make. The structure of the article is as follows; In the first chapter, the background and the purpose of the study were shown. In the second chapter, we executed literature study regarding the issues, gate keeping, agenda setting and portal journalism through studying the theoretical backgrounds and reviewing the previous studies. In the third chapter, the methods used for this study were described. In the fourth chapter, the results of the study were summarized by agenda. Finally in the fifth chapter, the study results were summarized and the meaning and the limitation of the study were described. From the survey from October 28, 2006 to November 2, 2006, we could get the following results. First, there were significant differences in ''soft issues'' and ''complicated conflict issues'' regarding the issue types that the people depend on different media have interest. Portal site dependents showed higher interest in light but somewhat sensational ''soft issues'' that made big sensations because of the specialty or uniqueness but cannot make big influence on politics, economics or society, while conventional media dependents showed higher interest on ''Complicated Conflict Issues'' where conflict structure becomes diversified and the sight of the concerned regarding the issues are various. Second, portal site dependents showed higher understanding on ''Issues'' than the conventional site dependents. This result was inconsistent with our assumption that ''Agenda Setting Effects'' will be stronger in conventional site dependents because of the difference in legibility of the articles. Third, there was ''Public Issue Symptom'' on the gossip articles of the portal sites. When measuring the importance of the gossip articles of the portal sites, more than half of the respondents answered that they didn''t feel them important, which shows its low agenda making functions. However the exposure of the gossip articles in the portal sites were three times higher than the gossip articles in conventional media. In other words, portal sites succeeded in making ''gossip issues'' public issues although they are not public actually. This study was started with the assumption that the media receivers would be divided into two such as portal and conventional under the situations that portal sites are getting stronger and adding new importance as a new medium. We believe that it would be meaningful to analyze what strategies would be effective according to the message type and how different the exposure of the articles would be between portable sites and conventional sites. We need to verify and validate the PR activities that focus on conventionally strong media with big efforts and strategy. I hope further studies can identify the most appropriate media for the target public for PR and the best message strategy through more detailed and more concrete studies.
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