검색 상세

청소년 성교육 프로그램 연구 : A Study on the Sex Education Programs for Juveniles

  • 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
  • 지도교수 정성원
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 사회복지정책학
  • 식별자(기타) 000000103541
  • 본문언어 한국어

초록/요약

우리사회의 청소년 성교육의 공식적인 장이라 할 수 있는 학교 성교육의 현실은 과거에 비해 많이 달라졌음에도 정기적이고 체계적으로 이루어지고 있다고 보기 어렵다. 성교육 실시의 필요성과 그 의미는 여러 경로를 통하여 확인되고 있으나 학교 현장에서의 성교육은 성에 관한 한 우리 사회 내의 이중적인 성 개념 속에서 성지식 증대에만 치중되어 왔고 그것만이 성교육이라는 생각을 해 왔다. 그 결과 남녀 청소년에게 긍정적인 반응을 얻어내지 못하고 있다. 체계적인 성교육은 학교에서 표준화 된 교과서 내용으로 이루어져야 하며, 아울러 중요한 성교육은 가정에서도 병행되어야 한다. 그러나 대부분 부모들이 자녀들과 성에 대하여 이야기를 하고 싶다고 원함에도 불구하고 참으로 쉽게 다룰 수 없는 부분이다. 세계보건기구 에서도 강조한 바와 같이 학교 성교육이 조기 성경험에 영향을 미치지 않고 오히려 방송매체나 친구를 통하여 얻는 성지식이 더 많은 영향을 미치고 있다고 하였다. 그 결과 매스컴을 통해 잇따라 접하게 되는 충격적인 10대들의 성 문제(여학생의 교내출산, 매춘행위 등)는 학교 현장에서 성에 대한 정확한 정보를 얻지 못하고 올바른 가치 판단력과 자제능력을 갖추지 못한 상태에서 각종 음란매체를 통한 왜곡된 성지식을 습득할 뿐만 아니라 성 충동을 자극하여 청소년들을 혼란과 갈등에 빠지게 한다. 본 연구는 청소년, 특히 중학생을 대상으로 성에 대한 올바른 이해와 가치관 형성에 도움을 줄 수 있고 청소년기에 발생할 수 있는 성교육 방향을 세 영역으로 나누어 신체적 및 심리발달 영역, 인간관계 이해 영역, 성문화 및 성윤리 영역의 내용들을 담은 다양한 프로그램을 개발하여 올바른 성지식과 건전한 성 태도를 갖게 하는데 프로그램의 효과성을 높이고자 하였다. 연구방법으로는 우선 관련연구를 조사하는 문헌연구 방법을 실시하였고, 청소년들의 성교육 요구도 조사, 청소년 성의식, 성태도, 성경험 정도 등을 파악하여 그것을 성교육 프로그램에 반영하기 위한 기초자료 수집 차원에서 2006년 인천지역 남녀 중학생250명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 청소년들의 성교육 요구도 조사를 토대로 청소년들이 원하고 관심을 갖고 있는 부분들과 사회에서 인정하고 권장하는 성 가치와 윤리를 형성시킬 수 있는 부분들로 구체적 학습목표를 설정하였다. 영역별 전체 목적은 주로 그 영역에서 의도하고자 하는 결과와 영향을 진술하였으며, 학생들이 쉽게 경험할 수 있고, 공감을 형성할 수 있는 OX문제, 역할극, 사례를 중심으로 수업을 진행하면서 동시에 여러 친구들의 생각을 접할 수 있도록토론식 수업을 병행하였다. 성이란 민감해야할 주제가 아님에도 청소년은 자신의 신체와 심리적, 성적 변화에 놀라고 당황스러워 한다. 우리 사회의 성문화를 통해서 성은 비밀스러운 것, 부정적인 것이라는 선입견이 비공식적으로 전달된 탓이다. 성을 단순한 생물학적인 성(Sex)과 후천적인 성(Gender)이 아니라 태도, 가치관, 감성, 문화, 성형태 등을 포함하는 전인적(全人的), 인격적(人格的)인 성(Sexuality)이 되어야 한다. 청소년 성교육자는 성에 대한 잘못된 오해와 고정 관념, 편견을없애주는 것으로부터 시작하여 청소년들의 고민과 문제점을 정확히 파악하여 그들의 행동과 그들의 삶을 스스로 현명하게 선택할 수 있는 기회를 줄 수 있어야한다. 그리하여 성은 얼마나 소중하고 아름다운 것이가를 깨닫고 개인적일 수는 있지만 부끄러운 것이 아닌 자연스러운 것으로 받아들여 스스로 소중한 한 인격체로 성장할 수 있도록 도와주어야 할 것이다.

more

초록/요약

Despite the conditions for in-school sex education as an official sex education arena have been much different from the past, sex education hardly seems to be regular and systematic. Although needs for sex education and its significance are being confirmed through various routes, schools still seem to feel that their educational obligation is fulfilled if they just teach students about sex, focusing on knowledge about sex, while our society still applies a duplex concept of sex to people. As a consequence, our juveniles do not seem to react to such a conventional sex education. Asystematic sex education should be materialized in the standard textbooks at school, while parents should share responsibility for their children''s sex education. Nevertheless, most of the parents do not bother to talk about sex with their children, despite the children want to do so. As WHO once emphasized, in-school sex education do not affect children''s earlier sexual experiences, and rather, children''s earlier sexual experiences are influenced more by the knowledge about sex acquired from mass media or friends. Thus, our teens exposed indifferently to the sex featured by mass media would be more likely to suffer from various sexual problems (in-school delivery of babies, prostitution and so on). Such problems may well be attributable to our reality that our juveniles do not correctly get informed of sex, and therefore, that they tend to acquire knowledge about sex distorted by various porno media, while they are not able to make correct judgements of value or control their sexual impulses. Hence, our juveniles cannot but be captivated by their sexual impulse only to be confused about sex or fall victims to the sexual impulse. The purpose of this study was to help our juveniles, particularly our middle school students, have a correct understanding of sexand value system. For this purpose, the researcher divided the directions for sex education into three - physical and psychologic development, understanding of human relationship, and sex culture and ethics - and thereby, developed diverse sex education programs conducive to our juveniles'' correct knowledge about and attitudes towards sex. To this end, the researcher reviewed the relevant literature to have a basic understanding of juveniles'' needs for sex education, their sense of sex, their attitudes towards sex and their experience of sex and thereupon, conducted a questionnaire survey for 250 middle school boys and girls in Inchon in 2006. The results of this study can be summarized as follows; 1) Result from the survey about students'' needs for sex education - The middle school boys'' needs for sex education can be summed up as below; The content of sex education desired most by them was physical changes during the period of adolescence, followed by gender-equal school and society, heterosexual friendship, sexual violence, porno and psychological changes during the period of adolescence in their order. - In case of middle school girls, The content of sex education desired most by girls was heterosexual friendship, followed by physical changes during the period of adolescence, gender-equal school and society, psychological changes during the period of adolescence, sexual violence and porno. As a consequence of analyzing boys'' and girls'' top 5 needs for sex education, it was found that boys and girls wanted most to be educated on physical changes during the period of adolescence and heterosexual friendship, respectively. 2) Knowledge about sex While girls were more informed of pregnancy and delivery of baby, boys knew more about sex organs. 3) Attitudes towards sex Almost half a boys and girls perceived that they should avoid pre-marital sex. 4) Sexual experiences Boys had more experiences of porno, masturbation and homosex. 5) Draft sex education program guide Based on the above findings about our juveniles'' needs for sex education, the researcher organized specific learning goals inconsideration of their needs and concerns as well as the sexual value and ethics admitted and recommended by our society. Each area was designed to induce desired results and effects of sex education, while consisting of ''yes'' or ''no'' items easily experienced or understandable by students, role-play dramas and cases for discussion-centered lesson encouraging students to participate in the program; the program guide was tested actually by the research in the classroom to be adjusted appropriately. Although sex is not a sensitive them, our juveniles are alarmed and embarrassed with their physical, psychological and sexual changes, which must be attributable to the sexual culture of our society that sex must be secret and negative. Sex should not end up just with biological sex or inborn gender, but progress to a holistic and whole-personality sexuality encompassing attitude, value system, emotion, culture and sexual form. Hence, our juvenile sex educators are obliged to correct misunderstanding, fixed idea or obsessed view of sex and then,understand their agony and problems involving sex correctly to help them select their life wisely. In other words, our juvenile sex educators should awaken them of how valuable and beautiful the sex is, and thereby, help them accept sex not shamefully but naturally to grow into valuable personalities for themselves.

more