실제적 환경에서 애드혹 네트워크 성능 측정 : Measurement for Performance of Ad-hoc Network in Practical Environment
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 장주욱
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 전자공학
- 식별자(기타) 000000103534
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 논문에서는 실제 환경에서 직접 무선 노드를 이용하여 여러 시나리오에 따라 애드혹 네트워크의 성능을 측정하고 이를 바탕으로 유비쿼터스 도시에 알맞게 적용 가능하도록 개선 방안을 제시하고자 한다. 즉, 정지 상태에서 노드들 간의 통신과 자동차로 주행 시 자동차 간 통신을 위한 애드혹 네트워크 테스트베드를 구축하고 전송율, 지연시간, 패킷유실율 등을 측정하여 성능을 평가한다. 유비쿼터스 도시의 구현을 위하여 차세대 무선 통신 방식 중에 중요하게 여겨지고 있는 것 중 하나로 애드혹 네트워크를 들 수 있다. 이 방식은 미리 인프라스트럭쳐를 갖출 필요 없이 무선 통신이 가능한 노드들만으로 무선 네트워크를 구성할 수 있다는 장점이 있다. 그렇지만 현재 진행되고 있는 연구들에서 실제 환경에서의 실측 보다는 시뮬레이션에 의존하고 있다는 점에서 본 논문의 실측을 통한 데이터는 큰 도움이 될 것이다.
more초록/요약
This paper shows the performance of car-to-car ad-hoc networks in practical environment to aim the implementation of Ubiquitous City. Actually, there are many irregular driving environments, so we have established some scenarios about inter-vehicle communications can happen in our actual life. And we have measured the transmission characteristics such as throughput, delay and packet loss rate of the system for each case. We have installed laptops with IEEE 802.11b wireless LAN and software for the ad-hoc network and packet transmission at each car. A test-bed has been implemented to support TCP/UDP packet transmission on wireless ad-hoc environment such as AODV (Ad-hoc On Demand Distance Vector) and OLSR (Optimized Link State Routing). Scenarios we have used in this experiment present which algorithm of ad-hoc routing and transmission is suitable in practical driving environment and how performance metrics change according to different circumstances.
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