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ARCS 동기화 모형이 국어과 학습에 미치는 효과 연구 : A Study on Effectiveness of ARCS Motivation Model on Studying of the Korean Language : Focus on Korean Linguistic Knowledge Sector

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 곽충구
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103504
  • 본문언어 한국어

초록/요약

가장 바람직한 학습이란 학생이 스스로 학습을 가치 있는 것으로 여기고 몰입하도록 만드는 것임을 모르는 교사는 없다. 그러나 자발적으로 공부를 하는 학생보다는 외부의 간섭을 받아야만 공부를 하는 학생이 많고 자발적으로 공부를 할 수 있는 학생이라도 환경에 따라 공부에 몰입하는 정도가 달라진다. 이러한 행동과 밀접하게 관련된 것이 동기(motivation)의 개념이다. 교육학에서 볼 때 동기란 학습 활동을 가치 있는 것으로 보고 학습 활동을 열심히 하려는 경향성을 말한다. 즉 동기를 유발시킬 수 있는 요인을 발견해서 적절한 강화 인자를 부여해 준다면 학생은 학습 활동을 가치 있는 것으로 여기고 몰입할 수 있다는 것이다. 그러나 지금처럼 한 교사가 많은 학생을 교육해야 하는 현실에서 각 개인의 동기 특성에 맞게 동기 유발을 하는 것은 불가능하다. 즉 현재 상황에서 가능한 대안은 대다수의 학생에게 적용될 수 있는 보편적인 동기 유발 전략을 수립하는 일이다. 이런 노력의 예로 1979년 Keller가 ARCS 동기화 모형을 발표한 이후로 많은 교사와 학자들이 이 모형에 근거한 교수-학습을 실행해보고 그 결과를 발표했다. 그런데 활발하게 ARCS 동기화 모형을 적용하는 다른 과목들과 달리 국어과의 경우 활발한 연구가 이루어지지 않았다. 이런 상황이 발생한 원인은 여러 가지를 찾을 수 있겠지만 대표적인 예로서 국어 과목을 굳이 학습 동기 유발이 필요한 과목으로 여기지 않았기 때문임을 들 수 있다. 즉 국어 과목을 지루하지 않은 과목으로 인식하고 있는 점이 국어과의 학습 동기 유발에 관한 연구를 소홀하게 만들었으며 ARCS 동기화 모형을 활용할 필요성 역시 느끼지 못하게 만들었다. 그러나 국어 과목은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기, 국어 지식, 문학 이렇게 여섯 개의 영역으로 이루어져 있고 각 영역은 공통점과 차이점을 동반하고 있어서 개인별로 각 영역에 대한 학업 성취도, 흥미도 여부가 다를 수밖에 없다. 이 때문에 국어가 지루하지 않은 과목이라고 단정 지은 채 동기 유발에 관한 연구를 소홀히 하면 동기 유발을 필요로 하는 영역을 간과하는 오류를 범하게 된다. 또한 필자가 실시한 설문 조사 결과에서 ‘국어 지식’영역은 국어과에서 가장 흥미도가 낮은 영역으로 나타나 ‘국어 지식’영역의 동기 유발이 시급한 것으로 드러났다. 따라서 본 연구에서는 ARCS 동기화 모형이 ‘국어 지식’영역의 학습 동기를 유발하는 데 효과적일 것이란 가설을 세우고 검증해 보았다. 가설을 검증하기 위해 사전 동기가 동일하다고 검증된 중학교 2학년 학생을 실험 집단과 비교 집단으로 나누어 실험 집단은 ARCS 동기화 모형을 적용한 수업 지도안에 의해 학습을 하고 비교 집단을 일반적인 수업 지도안에 의해 학습을 한 뒤 두 집단의 동기 유발 변화를 살펴보았다. 그 결과 실험 집단의 학생들은 비교 집단의 학생들에 비해 사후 동기 검사에서 자신감 항목을 제외한 주의력, 관련성, 만족감의 항목에서 높은 점수를 기록하여 ARCS 동기화 모형이 ‘국어 지식’ 영역의 동기 유발에 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 본 연구는 국어과에 ARCS 이론을 활용한 초기 연구이므로 몇 가지 개선할 점을 안고 있다. 본 연구의 결과를 바탕으로 ARCS 이론을 국어과에 활용하기 위한 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 사전 동기 검사 결과 학생들이 낮은 수치를 기록한 요소가 주의력이었다. 그런데 주의력의 경우 단 기간에 향상할 수 있는 요소인 것으로 드러나 평소 교사들의 동기 유발에 대한 노력이 부족한 것으로 드러났다. 주의력의 경우 간단한 전략으로도 많은 변화를 보이는 요소이므로 앞으로 진행될 연구를 통해 교사들이 주의력 향상을 위해 쉽게 활용할 수 있는 시각 자료, 게임 자료 등이 등장하게 된다면 국어과의 동기 유발 전략을 구안하는데 큰 도움이 될 것이다. 반면 자신감 요소를 향상시키기 위해서는 긴 시간이 필요한 만큼 보다 장기적이고 체계적인 연구 계획 설계가 요구된다. 또한 자신감은 학업 성취의 측면과 밀접하게 연관되어 있는데 ARCS 동기 유발 이론은 직접적으로 학업 성취를 향상시키기 위해 설계된 것이 아니므로 동기 유발을 학업 성취도로 연결시키기 위한 다각도의 노력이 시도되어야 한다. 둘째, 관련성의 하위 문항 결과를 통해 모둠 활동이 효과적인 것으로 드러났다. 그러나 일반 학교 수업에서는 학생들을 통제하기가 힘들다는 이유로 모둠 수업을 기피하는 경향이 있다. 모둠 수업을 활용하는 것이 관련성 향상에 효과적인 것으로 드러났으므로 모둠 수업을 적극적으로 활용하는 방안에 대한 다양한 연구가 시도되어야 한다. 셋째, 본 연구는 ‘국어 지식’ 영역의 한 단원을 선정하여 실행된 것이므로 모든 단원에 대한 통합적인 결과라고 단정할 수 없다. 따라서 보다 장 기간의 연구를 통해 ‘국어 지식’ 영역의 전 단원을 대상으로 실험할 때 보다 정확한 결과를 얻을 수 있다. 따라서 위에서 언급한 내용들을 바탕으로 보다 나은 후속 연구가 이루어질 때 국어과의 동기 유발 전략을 연구하는 움직임은 활발해질 것이며 학생들에게도 매력적인 수업으로 다가갈 수 있게 될 것이다.

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초록/요약

It seems that students learn most effectively when they value their learning, immersing themselves in their study. However, there are a number of students who are not autonomous since they are likely to study only in case there is some pressure from others. As for the voluntary students, their concentration is not the same under the different environments. These behaviors are closely related to the motivation. In pedagogical concept, the motivation refers to the tendency that students consider their study as valuable, which makes them study harder. That is, students can value their study and be immersed in their study in case teachers give positive reinforcement using the factors which motivate their students. However, it is scarcely possible that teachers motivate all the individual students under the circumstances that teachers should control large class size. Under these adverse condition, the possible alternative is to create general strategies to motivate the majority of students. In this vein a large number of scholars and teachers have studied and published their results on motivation since Keller theorized ARCS Motivation Model. In ARCS Motivation Model, each alphabet refers to Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction respectively. However, studies on motivation based on ARCS Motivation Model have not been so abundant in the subject of the Korean language. This is because many people think that the Korean language is not the subject which does not need inducing motivation. In other words, in the area of the Korean language, it is considered that students would not feel bored. This recognition makes the studies on inducing motivation in the Korean Language subject inactive, not to mention of utilizing ARCS Motivation Model for inducing motivation. However the Korean language subject consists of six sectors, that is, listening, speaking, reading, writing, Korean linguistic knowledge, and literature. Students would have different degree of motivation for studying and interest because all the six sectors have uniqueness in spite of the overlapping characteristics. So, studies on inducing motivation are necessary in this respect. In accordance with the researcher''s questionnaire survey, students'' interest in the Korean linguistic knowledge sector revealed to be the lowest, which proves the necessity to motivate students for Korean linguistic knowledge sector. So, In this study, the researcher verified the hypothesis that ARCS Motivation Model will be effective in motivating students for Korean linguistic knowledge sector. In order to verify the hypothesis, the researcher conducted the following experimental study. With the subjects of the second graders who were proved to have same motivation, the researcher divided experimental and comparing groups. For the experimental group, the Korean lessons were conducted with the lesson plan on the basis of ARCS Motivation Model. As for the comparing group, their lessons were conducted with general lesson plan. Afterwards, the changes in the students'' motivation were investigated. The result is as follows. The students in the experimental group, showed higher scores in the three factors of Attention, Relevance, and Satisfaction, except for Confidence. Based on this result, ARCS Motivation Model was revealed to be effective in Korean linguistic knowledge sector. However, as this study can be a study in the early stage of the studies on utilizing ARCS Motivation Model in the Korean language sector, there are some points to be improved. The followings are pedagogical implications and suggestions for further studies for the purpose of utilizing ARCS Motivation Model in the Korean language subject. Firstly, Attention was recorded as the lowest score according to the pre-experimental analysis. It seems that teachers'' efforts to motivate students are very needed since attention was proved to be the factor which can be enhanced in a relatively short period. Student''s Attention was very changeable with simple strategies. It will be very helpful to devise aids such as visuals and games for the purpose of drawing students'' Attention more effectively. On the other hand, more systematic and long-term planning are needed for boosting Confidence factor in that to improve Confidence entails longer period. In addition, Confidence is directly connected to students'' performance, whereas ARCS Motivation Model is not the model for directly improving students'' scholastic performance. More diversified efforts are necessary to link motivation to performance. Secondly, group activities were proved to be effective through the sub-question result of Relevance. However, group activities seem to be avoided in the classroom because it seems difficult to control the large class size. More active researches to develop programs for group activities would be desirable since group activities were revealed to be effective in improving Relevance. Thirdly, this study was performed with one chapter of Korean linguistic knowledge sector. So, it cannot be said that the result of this study is the result for all the other sectors of the Korean language. Therefore, longitudinal studies for the other sectors may be necessary to guarantee more accurate results. Teachers'' lessons can be very motivating in the Korean language subject when further studies would be conducted in the future based on the aforementioned

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