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휴대용 게임 텍스트의 내러티브 구조에 대한 연구

  • 발행기관 서강대학교 영상대학원
  • 지도교수 황인성
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 영상대학원
  • 식별자(기타) 000000103489
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 논문은 컴퓨터 게임이 가진 서사적인 속성과 하이퍼텍스트로서의 텍스트성에 관한 연구이다. 구체적으로는 컴퓨터 게임 텍스트의 내러티브가 갖는 비선형성을 파악하여 컴퓨터 게임의 내러티브적 속성의 변화 과정을 이해하고자 하였다. 그동안 국내외에서 이루어진 컴퓨터 게임 관련 연구는 주로 컴퓨터라는 디지털 매체가 갖는 상호작용성에 주목한 연구와 컴퓨터 게임이 갖는 텍스트의 서사성에 관한 것들이었다. 기존의 연구들이 주로 온라인 게임을 대상으로 이루어진 반면, 본 논문은 상대적으로 연구가 적은 휴대용 게임을 연구 대상으로 선택하였다. 사례연구에서는 내러티브 이론을 적용해서 휴대용 게임 텍스트의 내러티브적 속성을 알아보고, 다음으로는 하이퍼텍스트 이론을 방법론적인 틀로 활용하여 휴대용 게임 텍스트의 비선형적 특성에 대하여 알아보았다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 휴대용 게임기의 발전에 따른 휴대용 게임 텍스트의 내러티브 구조는 어떻게 변화했는가? 둘째, 휴대용 게임의 내러티브는 일반적인 하이퍼텍스트의 내러티브와 어떻게 다른가? 사례연구 결과, 우선, 휴대용 게임기의 발전 시기별 비교분석을 통해 휴대용 게임 내러티브의 비선형적 속성이 점차 증대되었음을 알 수 있었다. 그 다음, 사례연구 대상 게임들을 하이퍼텍스트 개념으로 파악해본 결과, 그 게임들은 일반적으로 하이퍼텍스트가 가지고 있는 다연결성과 무경계성을 가지고 있지 않음을 알 수 있었다.

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초록/요약

This thesis is a study on the narrativity and textuality of portable handheld computer games. The purpose of study is to explore the probable changes of narrative features of those hypertextual game texts through analyzing their non-linear characteristics. Most studies on computer games so far have been focused on the interactivity and textual narrativity that are found in online computer games. This study, however, has taken portable handheld console games for study instead of online ones. In the case study, narrative theory was used to find out the narrative elements in handheld console games, and hypertext theory was also used to understand the characteristic of non-linearity of the game texts. The research questions are the following. First, are there any changes of narrative structure in the evolutionary process of the portable handheld computer games? Second, how different is the narrative of computer game from that of hypertext? The result of the study, first of all, shows that the characteristic of non-linear narrativity has been increased along with the development of the portable handheld console games. It also tells that the structural pattern of hypertext of handheld console game is different from that of normal hypertext. The difference comes from the fact that the former does not show the features of seamlessness and borderlessness that are easily found in general hypertexts.

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