한국 여성농업인정책의 적극적 조치 현황과 발전방안에 관한 연구 : A Study on the Present Condition of Affirmative Action and Improvement of Women in Korean Agriculture
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 조옥라
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원
- 식별자(기타) 000000103467
- 본문언어 한국어
초록/요약
여성농업인의 농업생산 참여가 대폭 증대하고 있음에도, 여성농업인은 농정고객이나 정책파트너로서 저평가되어왔다. 여성농업인의 생산성 향상 지원책이 미미했고 그 결과 농업인력부문의 성장잠재력이 충분히 개발되지 않았다. 또한 농촌사회내 여성의 낮은 지위는 청장년층 여성의 농촌 정주를 기피케 하고 농촌사회의 활력을 떨어뜨리는 요인이 되었다. 여성농업인의 전문인력화와 지위향상을 목표로 ‘제1차 여성농업인육성정책(2001~2005)이 수립되었고 2002년에는 이를 뒷받침할 ‘여성농어업인육성법’이 제정되었다. 1․ 2차 여성농업인정책에서 관행적 차별을 제거하고 여성농업인의 참여를 제도화하기 위해 도입한 것이 적극적 조치(Affirmative Action)다. 구체적으로는 후계농업인 선정에서의 여성에 대한 가점제(20점의 추가점)와 할당제(20%내 우선선정), 정책결정에서의 여성참여를 위한 각종 위원회의 여성참여비율제(여성위촉 40%), 협동조합활동의 여성참여 목표제(여성조합원 비율을 전체조합원의 30%, 여성대의원과 여성임원의 비율을 각각 30% 선임)가 있다. 이밖에 품목단체가 시행하는 품목별 전문교육에 20%이상 여성참여, 정예인력육성의 여성20%육성 목표 등이다. 적극적 조치란 성별, 인종, 민족, 종교 등의 이유로 인한 과거의 차별관행 때문에 야기된 현재의 불평등을 시정하기 위해서, 차별받는 집단에 행해지는 기존의 차별을 금지하는 조치다. 이와 더불어 단순한 차별금지 이상의 적극적인 처방노력이 포함된다. 본고에서는 선행연구를 기초로 단순한 차별금지와 기회의 평등차원의 조치를 협의의 적극적 조치로, 농업정책 전반을 여성의 관점에서 재조직하는 성 주류화(Gender Mainstreaming) 전략을 광의의 적극적 조치로 구분하고,1․2차 여성농업인정책의 적극적 조치 시행에 대한 평가를 위해 전문가 설문조사에 따른 영향분석을 실시했다. 전문가 집단은 그동안 실시된 여성후계인력 가산점제 등의 적극적 조치는 여성농업인력육성에 큰 영향을 미쳤다고는 할 수 없지만 여성을 ‘보이지 않는 농민''에서 정책의 대상인 정책고객으로 끌어올렸다는 평가를 내렸다. 따라서 여성농업교육 참여목표, 후계인력 여성선정 목표제, 농정위원회 여성참여 목표제등 모든 정책영역에서 적극적 조치를 계속 확대․시행해야 한다고 의견을 모았다. 그러나 전문가 집단은 여성농업인의 실질적 지위향상과 여성농업인을 주요 인력으로 육성하기 위해서는 적극적 조치의 혁신적인 개선안이 필요하다고 지적했다. 첫째, 성 인지적 농업인 개념의 도입이다. 농업․농촌관련 법과 제도에 농업인 대신에 ‘남녀농업인’으로 명시하고 이 용어를 사용토록 하는 것이다. 이는 기존의 농업인 개념이 성과 무관하게 규정되어 왔지만 대체로 남성농업인을 지칭함으로써 성차별적 농업정책이 지속되는데 영향을 미쳤다는 문제인식에 기초한다. 둘째, 중앙 및 지자체 농업․농촌정책 수립, 시행, 평가 등 모든 단계에서 성별영향분석평가의 실시다. 이를위해 농림공무원에 대한 성 인지 훈련확대를 지적했다. 셋째, 여성농업인인 참여하는 지역개발 거버넌스의 구축이다. 지역개발 거버넌스에 여성참여를 확대하기 위해 마을,면,군 단위 지역개발 관련 위원회에 여성할당제는 도입하는 것이다. 또 남녀공동 이장제, 각종위원회에 남녀 공동대표제 도입을 제안했다.
more초록/요약
Even though the substantial growth of female farmers'' participation in the agricultural production, they have been underestimated as customer or partner of the agricultural policy. The governmental efforts to support the productivity increase of women have been in a low level, and as a result the growth potential has not been fully exploited. Also their lower social status in rural communities was another factor for avoiding them live in the rural area as well as declining rural vitality. <The 1st five-year Plan for raising female farmers>(2001~2005) was designed to broaden the participation of female farmers as well as to train them as major labor force, and in 2002 the <Female Farmers Raising Act> was enforced to support the plan. <The 2nd Plan> have introduced the ''affirmative action'' to broaden the female farmers'' participation in the major decision making process, to ensure more educational opportunities, and to allot some number of portion in the designation of "future farmer". The ''active measurement'' are those which ban established discriminations on discriminated groups to rectify current inequality that were resulted from previous discrimination practices by the name of gender, race, ethnicity, and religion. Also the active prescriptive efforts are included. By this mean, this study is considering the simple anti-discrimination and the equal opportunity initiatives as active measurements in narrow terms, and the Gender Mainstreaming initiative which reorganizes the whole agricultural policy from women''s perspective as active measurement in wider terms. According to the evaluation for the implementation of active measurements during the 1st and 2nd female farmers policy as well as the factor analysis by the questionnaire survey for the professionals, they point out that although active measurements in narrower terms until now should be continued, some innovative improved plan is needed for the substantial improvement of female farmers'' status as well as for their actual functioning as labor force. First, included in the active measurement in wider term are the implementation of gender impact assessment in every stage of agricultural and rural policy making, implementation, and evaluation at the central and regional government. That is, making it the compulsory to do gender impact assessment in advance of major policy making process. And the result is going to be reflected in the next project implemental stage. To do it, the gender-sensitive training for agricultural governmental officials needs to be done more times The introduction of the concept ''gender-sensitive farmer'' is necessary. That is, the explication of ''male-female farmer'' in agricultural-rural related laws and policies. It is based on the understanding that although previous concept of ''farmer'' has been defined independent of gender, it is referring ''male'' farmers largely, influencing the continuing gender-discriminating agricultural policy. So temporally the term ''male-female farmer'' is to be used. In terms of ''narrower'' active measurement, the widening application of institutional measurements for raising women-specializing labor force. The vigorous introduction of female-farmer allotment initiative in every policy areas are needed. For example, over-20% allotment for female enterprising farmers, raising 20% or more female full-time farms, the introduction of couple enterprising farms, the increasing female ratio of Korea National Agricultural College. Also, enhancement of the specific technology and management education for female farmers as well as the obligation of the female farmer education ratio to improve and expand educational environment, for example prioritizing farmers who have got couple education when choosing the full-time farms or environmentally certificated farms. The strengthening of item-specific education for female farmers, the introduction of female divisions in item-specific producer organizations, the facilitating of female membership in item-specific producer groups, the introduction of discriminative support initiative by female participation rate. Finally, the building of regional development governance and the increasing women''s participation in it. For example, the mandatory participation of 30% women committee members in village-, Myeon-, county-based regional development committees. Also Male-female co-village leader system and the co-committee chair system in all kinds of community committees. This new strategy will induce the potential of female farmers, which is expected to strengthen the structure of our agriculture as well as to enhance the competitiveness.
more

