여성 고용정책과 적극적 조치의 도입에 관한 고찰
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 정우식
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원
- 식별자(기타) 000000084724
- 본문언어 한국어
초록/요약
사회 각 분야에서 여성의 사회참여가 많아지고 활발해졌다고 한다. 그리고 남녀가 평등하다고 한다. 진정 남녀가 평등해졌는가? 반문하지 않을 수 없다. 사회구성원의 절반은 남성이고 또 다른 절반은 여성이다. 다른 부분은 차치하고서라도 여성의 고용은 많은 부분 성차별적인 양태를 보이고 있다. 예를 들어 여성고용의 형태의 경우 70%가 비정규직이고 그 비정규직의 특성은 고용에 있어서 불안정하고 임금측면에 있어서는 낮은 임금의 형태를 보이고 있다. 또한 여성의 임금은 남성임금의 62.4%로 OECD 국가 중 최하위를 달리고 있다. 특히 지난해 실시된 공기업 및 1천인 이상 민간기업의 여성 고용실태조사 결과 1천인 미만 기업의 여성고용률은 37.3%, 1천인 이상 기업은 33.3%, 공기업은 20.9%로 나타나 기업규모가 클수록 여성고용률이 적고 관리직 여성고용률도 떨어져 과장급 이상 관리직의 여성비율은 평균 7.2%로 독일(34.5%), 영국(31.5%) 등 주요 선진국보다 매우 낮은 수준이다. 공기업 및 1천인 이상 기업의 관리직 여성비율은 2.6%, 4.3%로 그렇지 않은 기업보다 저조하게 나타났다. 사회적 소수자로서 여성고용불평등현상은 사회구조적으로 고착화되어 통상적인 남녀차별금지만으로 불평등을 해소할 수 없고 이로 인한 고용의 질적 저하는 국가의 강제적 조정 없이는 성차별적 고용양상이 개선될 수 없다. 따라서 여성고용불평등 현상을 적극적으로 개선할 수 있는 유력한 방법인 적극적 조치(Affirmative Action)의 필요성이 강조되는 것이다. 미국이 처음 실시하게 된 적극적 조치로서 계약준수제(Contract Compliance Program)는 1955년 미국 대통령령11246호(Exective order 11246)에 근거한 소수인종과 여성의 고용 승진의 목표가 설정되고 그 설정을 위한 노력을 이행하고 있어 그에 대한 효과로 소수인종과 여성의 고용을 확대시켰고 임금에 있어서도 1900년 초부터 1993년까지 약 60%로 수준이었는데, 1993년 접어들면서 남녀 상대임금비는 72%로 개선되었다. 교육, 경력, 그리고 다른 요소들의 차이를 조정된 이후의 비율은 85%로 여성근로자의 상대적인 지위를 개선시켜주었다. 한국에서는 2003년부터 2005년까지 공기업과 정부산하기관을 대상으로 고용평등프로그램을 실시하였고 이는 2006 민간부문에 처음으로 실시하기위한 첫 걸음이었다. 노무현정부는 그동안의 사회적 소수자의 차별에 대한 철폐를 강조하여(성, 학벌, 지역, 장애인, 외국인) 인권으로서 평등한 사회를 구현하려는 의지를 보였다. 하지만 뿌리깊이 박혀있는 가부장적 사회구조는 여성의 일에 대해 보조적이고 도구적 노동을 강요하고 있는 경향이 있다. 여성승진의 경우에서도 어느 정도 경력이 쌓여 승진을 위한 노력을 기울여 봐도 유리천정(glass-ceiling)을 절감해야하는 경우가 다반사이고 .이러한 현상은 직접적으로 승진에서 제외된다기보다는 남성중심의 사회에서 남성 상호간에 서로 끌어주고 밀어주기식 관계형성으로 여성이 상당부분 열외 될 수밖에 없는 상황이다. 그렇지만 여성고용의 문제를 사회구조적 문제로 치부해버린다면 여성의 인적개발은 이루어지지 않을 것이고 이것은 곧 국가경쟁력의 문제와 직결되는 것으로 여성고용의 문제를 쉽게 간과해서는 안 될 것이다. 이제 세상은 세계화되었다. 우물안 개구리식의 관념을 가지고는 국제무대에서 한국은 설 자리를 잃게 되는 것이다. 이제 시작될 적극적 조치로서 계약준수제의 실시는 미국의 그것과는 성격상 차이를 갖고 있어 고용평등프로그램의 이행에 강제성을 띈 것이 아닌 기업이 자발적으로 형편에 맞는 프로그램을 마련하여 이행에 적극적이고 잘 준수하는 기업에 가점을 주는 시장친화적 정책으로 한국여성의 고용과 고용의 질적 개선을 도모하는 기회가 될 것이고 이로 인해 국가경쟁력과 여성 삶의 질적 개선에도 도움이 될 것이라고 확신한다.
more초록/요약
It is said that more and more women are active in every field of the society. And it is said that men and women are equal. Are women really equal to men? Such a question cannot be suppressed. The society consists of men and women at almost the same ratio. Letting other fields alone, women are being discriminated at their workplaces. For example, 70% of the working women employed are irregular workers, and the irregular workers are unstable in their status of employment, being paid less. Moreover, women''s pay level is 62.4% of men''s, the lowest level among the OECD nations. According to a survey conducted last year for public corporations and those private business organizations, it was found that women accounted for 37.3%, 33.3% and 20.9% of the workers of the companies with less than a thousand workers, the companies with a thousand or more workers and the public corporations, respectively. And the larger the employers were, they were employing less women and even less manager-level women. Particularly, the women accounted for only 7.2% of the manager-level or higher ranking staff, which was much lower than major advanced nations such as Germany (34.5%) and the United Kingdom (31.5%). In Korea, the women accounted for 2.6% and 4.3% of the managers at the public corporations and the companies with a thousand or more workers, respectively. The phenomenon of such an inequality against the women as minority of the society has been rooted as a social structure, and therefore, the conventional prohibition of discrimination against women can hardly solve the phenomenon. The poor conditions for working women cannot be improved without nation''s forceful intervention. So, an affirmative action is urgently required. The Contract Compliance Program or the first affirmative action taken by the US government as Executive Order 11246 in 1955 was designed to set the goals of employment and promotion for minorities and women and thereby, obligated the government to achieve the goals. As a result, more minorities and women have been employed. On the other hand, women''s pay level remained about 60% of men''s from early 1900''s until 1993 when the level rose to 72%. In terms of education, career and others, women workers'' relative status at their workplaces have upgraded to about 85% of men''s In Korea, an equal employment program have been operated for public corporations and government agencies, and the program will apply to private companies beginning from 2006. Roh Mu-hyun''s government has expressed its will to abolish the discriminations against the social minorities (in terms of gender, academic background, physical handicaps, nationality) and therewith, construct an equal society insuring human rights. However, the patriarchal social structure rooted deep still tends to force women to be engaged in auxiliary and secondary labor. However hard the women work for promotion, they will mostly face up the glass-ceiling. Women do not seem to be excluded directly from promotion, but they seem to be pushed aside by the male-centered society where men are supporting each other. However, if the issue of women''s employment should be dismissed as socio-structural, female human resources would not be developed and then, national competitiveness would be weakened. Therefore, the issue of women''s employment should not be dismissed easily. Now, the world is globalized. If we should continue to insist on national perspective, Korea would lose a place on the international stage. Contract Compliance System which is about to be operated as an affirmative action is different from the US counterpart in terms of nature. Namely, it will not be operated compulsorily, but those companies who will comply with it by designing their own execution programs voluntarily will be given some incentives. So, this pro-market policy will provide for an opportunity to improve women''s employment and its quality and thereby, conduce to national competitiveness and women''s life quality.
more

