컴퓨터를 이용한 다독에 대한 영어학습자의 태도 연구 : A Study on Student's Approaches to Extensive Reading with Computers
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이성범
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000084663
- 본문언어 한국어
초록/요약
외국어 교육에 있어서 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기는 모두 중요하다. 그러나 말하기, 듣기, 쓰기에 비해 읽기가 강조되어야 할 이유가 있다. 무엇보다도, 학생들은 읽기에 의해서 읽는 것과 학습하는 것을 배울 수 있으며, 듣기, 쓰기, 말하기 skill은 읽기 skill에 의해 발전될 수 있기 때문이다. 그런 의미에서 다독(extensive reading)은 학생들이 자신의 언어적 능력 내에서 원하는 만큼의 읽기를 한다는 측면에서 동기유발을 가져오므로, 읽기를 통한 영어 학습을 촉진시킬 수 있다는 장점을 가지고 있다. 최근에는, 인터넷의 대중화를 통해 컴퓨터상에 무수히 많은 정보와 영어 자료들을 손쉽게 접할 수 있게 되었다. 따라서 extensive reading에 있어서 필수적인 다양한 읽기 자료의 제공은 컴퓨터를 통하여 풍부하게 이루어질 수 있다. 그러므로 컴퓨터를 이용한 extensive reading이 효과적일 수 있는지를 알아보기 위한 태도 연구가 필요하며, 이것은 이 연구의 목적이기도 하다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 응답자의 성별 및 영어 글을 읽는 빈도, 취미로 읽는 빈도, 이해정도에 따라 컴퓨터를 이용한 다독에 대한 태도에 차이가 있는가. 둘째, 응답자의 독서습관이나 컴퓨터 이용 습관에 따라 컴퓨터를 이용한 다독에 대한 태도에 차이가 있는가. 셋째, 응답자의 영어 읽기 동기가 강한고 약한 정도에 따라 컴퓨터를 이용한 다독에 대한 태도에 차이가 있는가. 본 연구는 우선 pilot study로써 30명의 서울 소재 대학의 재학생들을 상대로 한 설문조사를 실시했고, 본 실험으로 110명의 서울 소재 대학의 재학생들을 상대로 설문조사 및 간단한 인터뷰를 통하여 이루어졌다. 이러한 방법으로 조사를 실시한 결과, 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생들은 영어 실력을 위해서 주로 읽기를 공부한다고 응답하였으며, TOEIC이나 TOEFL 등의 어학시험 준비에 있어서도 읽기에 가장 많은 비중을 두고 있었다. 또한 영어로 된 책이나 신문 등의 글을 읽는 것에서 68%이상의 학생들이 때때로 혹은 자주, 항상 읽는다는 반응을 보였다. 반면에 즐거움이나 취미를 위해 영어 글을 읽는 정도는 50% 정도가 이와 같은 반응을 보였다. 둘째, 학생들 과반수이상이 독서를 월 2-3회 이상 하고 있는 것으로 나타났지만, 취미로 영어를 읽는 시간은 가끔이라는 반응이 과반수이상으로 나타나 pleasure reading에 많은 시간이 할애되지 않고 있음을 알 수 있었다. 그에 반해 컴퓨터를 사용하는 빈도에 대해서는 대부분의 학생들이 매일 사용한다고 하였고, 영문 사이트 접속경험도 대부분 가지고 있었다. 셋째, 학생들은 영어 책을 읽는 것이 학습에 매우 도움이 된다고 생각하고, 영어 책을 읽어야 할 필요성을 절실히 느끼고 있으며, 관심과 흥미가 있는 글을 영어로 읽는 것에 대해 대체로 선호하는 편이었다, 그러나 선호하지 않는 학생들은 주로 시간상의 문제를 이유로 들었다. 넷째, 영어로 된 글을 읽어본 경험이 있는 학생들 중 영어 글을 잘 이해할수록 컴퓨터를 사용하여 영어 글을 읽는 빈도가 높았다. 또한, 컴퓨터로 영어 글을 읽는 것에 대해 학생들은 긍정적인 반응을 보였으며, 컴퓨터로 정보를 획득하는 것이 신속하다는 것과, 컴퓨터로 영어 글을 읽는 것이 학습에 도움이 될 것이라는 반응에도 긍정적인 반응을 보였다. 다섯째, 학생들은 취미로 영어 글을 읽을수록, 그리고 컴퓨터를 사용하는 빈도가 높을수록 컴퓨터를 이용하여 영어 글을 읽는 빈도가 높게 나타났다. 또한 영문 소설이나 잡지를 읽는 학생보다 영자신문을 자주 읽는 학생이 자주 컴퓨터를 이용하여 영어 글을 읽는 것으로 나타났다. 학생들의 독서빈도나 취미로 영어 글을 읽는 빈도와 관계없이 컴퓨터를 이용한 영어 글 읽기를 선호하는 것으로 나타났고, 그것이 학습에 도움이 된다고 느꼈다. 여섯째, 영어를 읽는 것을 선호하는 학생일수록 컴퓨터로 영어 글을 읽는 빈도가 높게 나타났으며, 영어 책을 읽는 것이 필요하다고 느끼고, 그것이 학습에 도움이 된다고 생각하는 것으로 나타났다. 그러나 컴퓨터로 영어 글을 읽는 것에 대한 선호와 관계없이, 책과 컴퓨터의 글을 선택하는데 있어서 학생들은 절대적으로 책을 선호하였는데, 그 이유는 컴퓨터를 휴대할 수 있는 것이었다. 전반적으로 볼 때, 학생들은 컴퓨터로 영어 글을 읽는 것이 학습에 도움이 되고, 컴퓨터를 이용하여 정보를 얻는 것이 신속하게 이루어진다는데 긍정적인 태도를 가지고 있었다. 결국, 학생들은 컴퓨터로 영어 글을 읽는 것을 선호하고 있는 것으로 밝혀졌다. 따라서 이러한 결론을 토대로, 교실 안과 밖에서 인터넷을 통하여 자기 수준에 맞는 정보를 찾는 방법을 지도할 필요가 있고, 학생들이 컴퓨터를 통하여 extensive reading을 할 수 있는 기회를 충분히 제공하여 영어 실력을 향상시킬 수 있도록 해야겠다.
more초록/요약
The purpose of this thesis is to investigate the teaching of extensive reading using computers. First of all, the reason ''extensive reading'' was chosen is the advantage of extensive reading: students read material well within their linguistic ability; they have a choice of what to read; and they have the freedom to stop reading when they want to (Bamford & Day, 1998). That is, plenty of English reading materials are required for extensive reading. Computers, through the internet, offer a plethora of information. Therefore, extensive reading using computers would be effective in improving English proficiency. To accomplish the above purposes, the theoretical background related to extensive reading and reading with computers was studied. First, the definitions of reading and extensive reading were clarified. In 2.3. the advantages of reading in CALL(Computer-Assisted Language Learning) were explained. Finally, previous studies were discussed with the following three questions: is extensive reading effective; what are the students'' attitudes to extensive reading; is extensive reading with computers effective? Generally, the effectiveness of extensive reading was very positive. Students'' motivation using computers was also positive. In preparing this thesis, a pilot study with 30 questionnaires was implemented ahead of the main research. Moreover, 110 questionnaires were obtained from undergraduates of Sogang University and other universities in Seoul. The survey was analyzed by SPSS Win 12.0(ver.). To understand the subjects, frequency analysis method was used, and to examine correlations between habits (of reading and computers)/ motivations of reading and attitudes to extensive reading with computers, chi-square was used. The following research questions were posed: 1) Are there any differences of attitude to extensive reading using computers by sex or general experience? 2) Are there any differences of attitude to extensive reading using computers by readers'' habits related to reading and using computers? 3) Are there any differences of attitudes to extensive reading using computers by readers'' motivations of reading? The first part provides general information of the subjects. Primarily, how the readers have studied English was investigated. The second part is about readers'' habits of reading and using computers. How much and often the readers read English, what kind of English book they read, how often they use computers and what kind of English web sites they have connected were examined. The third part is about motivations for extensive reading. How the readers think of English was mainly investigated. Also, why they did not prefer to read English for pleasure was added. The fourth part is a comparative analysis of the general facts(sex, experiences of studying English, pleasure reading and comprehension of English reading relating them) with attitudes to extensive reading with computers(frequency, preference, efficiency, helpfulness). The fifth part is an analysis of compared readers'' habits related with reading and using computers, with attitudes to extensive reading with computers(frequency, preference, efficiency, helpfulness). The last part is an analysis comparing readers'' motivations for reading with attitudes to extensive reading with computers(frequency, preference, efficiency, helpfulness). The results of the data analysis and the findings are as follows: 1) The readers'' experiences and comprehension of English reading affect the frequency of extensive reading with computers. The better and more the readers understand and read English, the more frequently they read English using computers. 2) Pleasure in reading and frequency of using a computer affect the frequency of extensive reading with computers. In addition, newspaper and magazine readers prefer extensive reading with computers. 3) The readers'' need for and preference for English reading affect the frequency, preference and helpfulness of extensive reading with computers. To conclude, attitudes to extensive reading with computers were mostly positive. However, most significantly, motivation for English reading affects attitudes to extensive reading with computers. Extensive reading means to read widely and in quantity. Computers have a plethora of information and reading materials through the internet. Therefore, the more readers read English with computers, the more information they can get and the more proficient they can be in English. Finally, based on this conclusion, extensive reading program with computers can be more effective for the development of English reading and more influential for the enhancement of the students'' interest in English reading than extensive reading with only books.
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