만화에서의 몽타주 이론 : The Montage Theory in Cartoon
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000084641
- 본문언어 한국어
초록/요약
만화가 가진 상상력과 독특한 전개방식은 이미 그 스스로 강력한 매체로서 영향력을 발휘하고 있다. 영화 <올드보이>도 만화에서 그 아이템을 빌려왔고, 최근 방영됐던 인기 TV드라마 <불량주부일기>의 원작 역시 만화다. 앞으로 박소희 작가의 만화 <궁>을 비롯해 10여 개의 인기 만화들이 영화나 드라마로 옷을 갈아입을 준비를 하고 있다. 소재의 빈곤에 허덕이는 영상업계는 그 해결책 중의 하나로 만화에 눈을 돌린다. 만화의 파급력이 커지는 이유는 소설과 달리 이미지를 갖고 있다는 것이다. 종이와 펜만 있으면 되는 만화는 제작비가 저렴하면서도 기술적인 제약 없이 많은 특수효과를 낸다. 만화는 소설에 비해 독자 개개인의 상상력을 빼앗긴 하지만 창작자의 입장에선 자신이 풍경이나 캐릭터의 느낌을 자신이 상상하는 그대로 전달할 수 있다는 매력을 가졌다. 원 소스를 찾는 영상업자의 입장에서도 만화의 이미지는 극의 감동을 살릴 수 있는 배경선정, 배우 캐스팅뿐만 아니라 카메라의 앵글을 정하는데도 큰 도움을 준다. 소설이 주지 못하는 커다란 장점이다. 하지만 영상에 많은 영감을 안겨주는 만화도 사실 영화로부터 많은 이론적 수혜를 입었다. 만화창작자들은 자신들의 상상을 전달하는 도구로 만화를 사용하긴 하지만 스스로 영상세대에 속해있는 그들로서는 같은 처지의 독자들에게 영화적인 언어를 사용한다. 만화에서 사용되는 대표적인 영화언어는 ''몽타주''다. 영화에서의 편집은 가장 마지막에 이루어지는 과정이지만 만화에서의 편집은 구상 때부터 이루어진다. 영화에서 촬영된 필름을 가위질 하면서 어떤 컷들을 연결해야 예술적 감흥을 더 높일 수 있을지를 고민하는 것은 가장 마지막 단계다. (편집)감독은 마지막 단계에서 이 컷 저 컷을 서로 붙여가면서 더 좋은 감동을 줄 결과물을 고민한다. 반면에 만화는 처음부터 편집이 일어나는 ''편집 자체의 예술''이다. 몽타주 예술의 진수라 할 수 있다. "다른 그림 - 특히, 사진 - 요소들 간의 결합 "이라는 몽타주의 사전적 정의만을 두고 보자면 영화용어가 아니라 만화를 위한 이론 같아 보인다. 이 논문은 영화에서의 몽타주이론을 빌어 만화를 몽타주 이론으로 분석해 봄으로서 만화를 영상이론 적으로 접근해보는 연구다. 만화는 반쪽자리 매체다. 소리도 움직임도 없이 시각만으로 모든 것을 전달할 수 있다는 것은 마치 마술처럼 여겨진다. 만화는 그림이라는 요소로서 전파, 영상매체의 특징을 지니며, 출판된 간행물이라는 점에서 인쇄매체의 특징을 지닌다고 할 수 있다. 즉, 만화는 인쇄매체가 갖는 경직되고 정지된 단점을 보완하면서 전파, 영상매체가 갖고 있는 일과성도 극복하는 특수매체인 것이다. 만화를 만화로 보이게 하는 요소는 크게 세 가지다. 글, 그림, 칸이다. 그 중 칸은 그 크기나 위치에 따라 내용전달에 각기 다른 역할을 수행한다. 수많은 칸으로 이루어진 만화는 앞과 뒤의 칸이 서로 어떻게 연결되어있느냐에 따라 독자의 감정을 더욱 배가시키는 역할을 한다. 칸과 칸의 만남 자체가 의미를 생성한다. 몽타주 이론의 핵심이다. 영화 연구자들이 만들어 놓은 이 개념은 만화에서도 훌륭히 적용된다. 하지만 만화는 그 만의 독특한 영역을 구축한다. 연속적인 장르이긴 하지만 시간을 규제하는 것이 아니라 지면이란 공간에서 펼쳐지는 만화는 공간을 통해 시간을 제어한다. 만화는 영화에 비해 독자(수용자)의 자율성이 어느 정도 보장되어 있는 매체다. 영상매체에 비해 읽는 속도를 자신이 정할 수도 있고, 극의 진행에 대한 개입도 가능하다. 하지만 그러한 자율성 역시 만화가가 의도한 틀 안에서 가능하다. 독자가 한 회분의 만화를 읽는 시간을 제어할 수는 없지만, 사건과 인물을 어떻게 묶어놓는지, 한 칸에 어떠한 장면을 담는지, 각각의 칸들을 어떠한 크기로, 어떠한 순서로 배치하는지에 따라 만화 속의 시간만큼은 마치 시간의 연금술사처럼 늘이기도 줄이기도 한다. 이제까지는 비교대상 없이 그 결과만을 두고 유추해서 논의해왔지만, 실제 러닝타임이 어떠한 속도감을 가지고 지면으로 옮겨졌는지를 비교해 봄으로서 만화의 시간 개념을 실증할 수 있었다. 태생적으로 몽타주적인 속성을 가지고 있는 만화는 그 특성들을 더욱 발전시켜나가며 인터넷이란 새로운 환경에서도 그 어떠한 예술장르에 비해 발 빠르게 적응해 새로운 언어를 탄생시킬 것이다.
more초록/요약
There is a cartoon boom now. A movie, <Old Boy>, brought the item from a cartoon, and a recently broadcasted popular TV drama, <Diary of Delinquent Housewife>, also was derived from a cartoon. And there are some 10 popular cartoons prepared for movie or drama including the cartoon <Palace> of cartoonist Park So-hee. The film industry that has been searching for themes turns its attention to cartoons for a cue. The unique way of putting together in its story and imagination assert powerful influence for the media. The reason that the strength of cartoon has been enlarged is that cartoon does have images while novel does not. Cartoon, requiring only the paper and pen, has low budget for production while generating numerous special effect without technical limitations. Cartoon may not have the imagination of each reader, compared to novel, however, for the producer, it has the attractive point in delivering the scene or feel of character as he/she imagines. For the movie producers who seek the original sources, the image of cartoon helps greatly in background selection, character casting as well as the angle of the camera to vitalize the inspiration of the story. This is a great advantage over novel. However, cartoon that inspires for movie actually is the beneficiary in principle from movies. Cartoon producers use the cartoons to deliver the imagination of them, but they use the movie-like language to the readers under the same situation in movie generation themselves. The typical movie language used in cartoon is ''montage''. Editing in movie is the final process but editing in cartoon is made up from the time of contemplation. In movie, the painful works to cut off the scenes in ways of enhancing the artistic inspiration are the final stage. (Editing) Director agonizes in working with a number of cuts in final stage for the outcome that would work well for audiences. On the other hand, cartoon is an ''art of editing itself'' where editing is required from the beginning. This is the true art of montage. Looking with the definition under the dictionary of montage in "other drawings, - in particular, the combination of photos and elements", it seems as if it is the theory for cartoon, not the vocabulary of movie. This thesis analyzes the cartoon by the montage theory by way of facilitating the montage theory in movie in a way of approaching cartoon in movie theory. Cartoon is only a half of medium. It seems as if magic was done to deliver everything only by a visual mean without single hint of sound. Cartoon has the features of electronic and video medium as well as the features of printing medium as the published material. In other word, cartoon is a special medium that supplements the rigid and suspended forms in printing medium and overcomes the ordinariness in electronic medium and video medium. The element for cartoon may be divided largely into three folds: writing, drawing and column. Column undertakes different role for the content to deliver depending on the size and location. Cartoon with the numerous columns has the role to add the emotion of reader depending on how the columns in the front and the back are connected to each other. Meeting of column to column generates an implication. This is the core of montage theory. This concept made by the movie researchers applies in cartoons magnificently. However, cartoon has its unique territory of its own. Cartoon is a genre with consecutive space that does not regulate the time but to the space on paper that it controls the time through space. Cartoon is a medium that has certain assurance of self-regulation of readers (users) compared to movies. Compared to the video medium, the reading speed can be determined and intervention on progress of drama can be available. However, such a self-regulation is available within the context of frame that the cartoonist intended. A reader may not control the time to read the cartoon for one sequence, however, the time in cartoon may be reduced or extended as the alchemist of time depending on how the incident and characters are tied, what scene will a cut contains, how the columns are arranged in what size and what sequence. To this point, the outcome without the subject for comparison has been discussed but comparing how the actual running time has been moved in terms of speed may prove the time concept of cartoon. Cartoon that has the intrinsic attribute of montage develops its characteristics even more, and is expected to give a birth to new language by adapting to the new environment of Internet faster than any other artistic genre.
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