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뉴스 콘텐츠의 善循環的 가치 창출 모델에 관한 연구

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 현대원
  • 발행년도 2005
  • 학위수여년월 200508
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000084637
  • 본문언어 한국어

초록/요약

과연 신문산업은 퇴조하게 될 것인가 아니면 새로운 영역에서 거듭날 것인가. 대부분의 미디어 전문가들은 신문산업은 전형적인 오프라인 산업이라고 말하고 있다. 더불어 산업으로서의 한계상황에 직면에 있다고 강조하고 있다. 인쇄신문들의 끊임없는 구독자 확보 경쟁은 이제 오프라인을 넘어 온라인으로까지 확대되고 있는 상황이다. 결국 포화상태에 직면한 인쇄신문 구독자 시장을 제한적으로 방어하면서 좀더 적은 비용으로 인터넷신문 구독자를 확보하기 위한 새로운 경쟁이 치열하게 전개되고 있는 것이다. 특히 정보기술이 역동적으로 진화하면서 뉴스 이용자들의 욕구는 인터넷신문사들에게 있어 기존 인쇄신문이 가지고 있던 가치사슬의 변화를 가져오는 중요한 요인으로 작용하게 되었다. 또한 포털 사이트들의 유통 플랫폼이 확장, 가속화 되면서 인터넷신문들의 유통영역 확보는 한계상황에 직면하게 되었다. 이와 같은 상황은 인쇄중심의 기사가 뉴스 콘텐츠라는 디지털콘텐츠로 전환되면서 뉴스 이용자들의 소비행태를 바꾸어 놓았고, 또한 지속적으로 진화하고 있기 때문일 것이다. 이용자 입장에서는 인쇄신문을 통해서 뉴스를 소비하는 것이나 유무선 인터넷을 이용해 뉴스를 소비하는 것이나 큰 차이를 느끼지 못하는 상황까지 진화한 것이다. 결국 이러한 소비패턴의 변화는 뉴스 콘텐츠 관련 종사자들에게 새로운 패러다임을 요구하게 되었고, 또한 새로운 패러다임의 전환 없이는 디지털콘텐츠의 특성이라고 할 수 있는 반복적인 소비로 인한 가치상승 효과를 기대할 수 없게 된 것이다. 본 연구는 국내 뉴스 콘텐츠 산업의 현황과 현재 직면하고 있는 뉴스 콘텐츠의 생산과 유통과정에서 발생하는 가치를 분석해보고, 역동적으로 진화하고 뉴스 이용자들에게 뉴스 콘텐츠를 효율적으로 소비시키기 위한 방법으로서의 시장 참여자의 공동 가치창출을 위한 방안을 모색해 보았다. 또한 뉴스 콘텐츠의 선순환적 가치창출을 위한 모델인 ‘통합 아카이브 모델’에 대한 제안과 더불어 이 모델이 뉴스 콘텐츠 산업에 기여하는 부분을 살펴보았다. 이상의 논의를 토대로 다음과 같은 연구 문제가 제기되었다. 1. 뉴스 콘텐츠 시장의 가치사슬은 어떻게 정의할 수 있으며 뉴스 콘텐츠 시장의 규모는 얼마인가. 2. 뉴스 콘텐츠 가치사슬의 단계에 따라 발생하는 가치와 시장 참여자가 기여하는 부분은 무엇이며 뉴스 콘텐츠 생산과 유통에 따른 비용 구조는 얼마인가. 3. 뉴스 콘텐츠의 가치가 소멸되는 원인은 무엇이며 뉴스 콘텐츠가 선순환적인 가치창출을 위한 발전적 방안은 무엇인가. 위의 연구문제를 해결하기 위해 기존 문헌자료와 탐색적 자료수집 방법을 이용하여 뉴스 콘텐츠 시장의 가치사슬 변화를 정리해 보았으며, 뉴스 콘텐츠 시장에서 시장 참여자들의 역할에 따른 가치변화와 생산과 유통에 따른 비용구조를 시장 참여자들과의 심층 면접을 통해 살펴보았다. 뉴스 콘텐츠 시장이 디지털콘텐츠 산업의 주축으로 발전하기 위해서는 뉴스 콘텐츠의 가치하락을 어떻게 극복할 것인가에 대한 문제해결이 우선되어야 할 것이다. 뉴스 콘텐츠도 이제는 새로운 변화되어야 하는 시점에 직면했다. 이 현실을 극복하기 위한 방안으로서 뉴스 콘텐츠의 선순환적 가치창출을 위해 통합 아카이브 모델을 제안하였다. 뉴스 콘텐츠 시장참여자간의 상호수혜주의 원칙에 입각한 협력만이 그동안 뉴스 콘텐츠 시장에서 발생하고 있는 문제점들을 극복할 수 있는 대안이 될 수 있으며, 역동적으로 진화하고 있는 최종 소비자들과도 보조를 맞출 수 있는 기반이 되는 것이다. 본 연구에서 뉴스 콘텐츠의 가치를 올리고 더불어 시장에서 선순환 시킬 수 있는 방법으로 뉴스 통합 아카이브 모델을 제시했다. 뉴스 통합 아카이브 모델은 다음과 같은 뉴스 콘텐츠의 가치상승을 유발시킨다. 첫째, 시장참여자의 기능을 회복할 수 있으며, 전문화 시킬 수 있다는 점이다. 시장참여자의 상호협력에 의한 역할분담을 통해 자신의 분야에 역량을 집중시켜 효율성을 높일 수 있다. 이는 기존 인쇄신문이 가치사슬의 모든 영역을 포괄하던 형태에서 벗어나 각 시장 참여자가 담당하고 있는 영역에서 더욱 전문화되고 경쟁력 있는 위치를 마련할 수 있는 여건을 제공하게 되는 것이다. 둘째, 각 뉴스 콘텐츠 생산자들의 보유하고 있는 아카이브를 제3의 장소에서 물리적으로 통합함으로 인해 개별 생산자 입장에서는 자사 아카이브의 백업시스템을 구축하는 효과를 얻을 수 있으며, 필요에 따라서는 통합 아카이브를 이용함으로 인해 보유하고 있는 시스템의 효율성을 높일 수 있다는 점이다. 셋째, 뉴스 통합 아카이브를 구축함으로 인해 뉴스 콘텐츠가 모여짐에 따라 뉴스 포맷 표준화가 쉽게 이루어 질 수 있는 여건 된다는 것이다. 이는 뉴스 콘텐츠가 선순환 되기 위한 중요한 요소 중의 하나로 볼 수 있으며, 특히 유통시장에서 뉴스 콘텐츠가 표준화된다면 다양한 형태의 뉴스와 연동되는 부가 콘텐츠를 모듈화 시킬 수 있는 기반이 될 수 있다. 넷째, 신규시장에 신속하게 대응할 수 있는 여건을 마련할 수 있다는 점이다. 기술의 변화속도를 따라잡기는 그 한계가 있으며, 또한 대응하는 것도 쉽지 않은 일이다. 그러나 통합 아카이브를 활용하면 다양한 형태의 플랫폼에 쉽고 빠르게 적용시킬 수 있다. 다섯째, 최종 소비자들에게 양질의 뉴스 콘텐츠를 제공할 수 있는 기반이 되며 뉴스 콘텐츠 유료화의 기회를 제공하게 된다. 이는 뉴스 통합 아카이브에 탑재된 여러 가지 솔루션을 통해 역동적으로 진화하는 이용자들의 니즈(needs)에 맞출 수 있는 데이터를 확보할 수 있으며 이를 활용해 이용자들이 선호하는 콘텐츠를 유료화 할 수 있는 여건을 만들어 갈 수 있는 기회를 제공하게 될 것 이다. 특히 이용자의 선택에 따른 부분 유료화는 기존의 불법 뉴스 콘텐츠 시장을 양성화 시킬 수 있는 환경을 제공하게 되는 것이다. 결국 뉴스 통합 아카이브 모델은 적용여부는 시장참여자의 의지에 달려있다고 볼 수 있다. 새로운 패러다임의 전환시점에서 뉴스 콘텐츠 시장의 변화 요구는 어쩌면 시장 참여자들에게는 선택할 수 있는 상황이 아닌 반드시 이루어야 하는 당면 과제일지도 모른다. 뉴스 콘텐츠를 이용하는 최종 소비자들은 시장의 변화를 기다리기보다는 다른 형태로 끊임없이 진화하고 있기 때문인 것이다.

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초록/요약

Will the newspaper industry decline or be reborn in a different form? Most media experts say the newspaper industry is a typical offline industry. They emphasize that the industry is facing its limits. It is true that the endless competition of printed newspapers trying to acquire readers is as intense online as offline. Therefore, a new competition unfolds; the newspaper industry defends, within limits, the reader’s market of printed newspapers while attempting to acquire online readers of their publications at a lower cost. As information technology dynamically evolves, the needs of online news readers play an important role in how the value chain of existing printed newspapers will change. Also, as the distribution platform of portal sites expands and speeds up, acquisition of distribution channels for Internet newspapers unavoidably has met its limit. One reason for this situation may be because the behavior of news readers has been changing according to trends, i.e. print-based news evolving into digital content, now called news content. From the view of readers, the situation has evolved to the point where readers do not distinguish between reading a printed newspaper or an Internet newspaper using wired or wireless Internet. A change in consumption patterns requires a new paradigm for people who work in the field of news content, and without the change of the paradigm, the newspaper industry cannot expect to increase value through repetitive consumption, a characteristic of digital content. This study analyzes the current situation of the domestic news content industry and the value created in the production and distribution process of news content. The study also proposes a plan to create mutual value between market participants, as a way to have news readers dynamically and effectively consume news content. Additionally, this study suggests the "integrated archive model," a model that create a virtuous circle around news content, where high-value news cultivates consumers which contributes profit and circles around again. It also investigates what this model can contribute to the news content industry. The aforementioned discussion thereby suggests the following research questions: 1. How can the value chain of the news content market be defined and what is the size of the market? 2. What is the value per level of the value chain of news content, what parts do the market participants contribute to, and what is the cost per production and distribution of news content? 3. What are the reasons for the extinction of the value of news content and progressive plans to achieve a virtuous circle around news content, installing news with value once again? To resolve the study questions, the researcher has proposed a change in the value chain in the news content market through preliminary data collection, investigating changes in the value of the role of market participants of news content, and analyzing the cost structure of production and distribution through in-depth interviews with market participants. For the news content market to develop as a cornerstone of the digital content industry, we must consider how to overcome the problem of the decrease of the value of news content. The news content industry is due for a change. To overcome the current situation, an integrated archive model has been suggested to achieve a virtuous circle of value creation of news content. Only the co-operation between the participants of the news content market, based on the principle of mutual benefit, is an alternative for overcoming current problems in the market, and a foundation that the dynamically progressing consumers can build on. This study suggests an integrated archive model to positively increase the value of news content and create a virtuous circle in the market. The integrated archive model brings about an increase of the value of news content as follows: First, it recovers and specializes the function of market participants. Through role sharing based on a mutual corporation of market participants, each participant capably focuses on his/her area thereby increasing effectiveness. This role sharing allows existing print-based newspapers to move out of their current structure, i.e. newspaper companies in charge of all areas of the value chain, and the market participants to develop capability in their specific area. This consequently allows better specialization and higher competitive power. Second, the model suggests a physical integration of the archive owned by the producers of news content at a third location so each producer may have a physical location to build an archive backup system and increase the effectiveness of the system by using the integrated archive system. Third, since building an integrated archive system gathers dispersed news content, it may allow for easy standardization of news format. This is an important factor for news content’s function in the proposed value system. If news content is standardized, especially in the distribution market, it may provide a foundation to modularize additional content in connection with various types of news. Fourth, a base is created from which to respond quickly to the new market. It is not only difficult to face the speed of technology change but also to respond to such change. However, utilizing an integrated archive system allows for fast and easy application of various platforms. Fifth, an integrated archive system forms a foundation to provide high quality news content to the consumer and provides an opportunity to make news content a fee-based service. This allows the user to satisfy their data gathering needs while dynamically evolving with various solutions included in a news integrated archive system and providing an opportunity to charge for high-demand specific content. In particular, a partial charging method by the selection of the user may create an environment where the existing illegal news content market can be acknowledged and distributed. In the end, whether to apply the news integrated archive model depends on the will of market participants. At a turning point of a paradigm shift, the change of market participant’s needs for news content is a problem that must be solved, and that will be solved according to the desire of the consumers; the market and the consumer continuously evolve into other forms rather than wait for the market to change.

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