'청소년'에 대한 세대 사회학적 접근 : A Study of 'Adolescent' based on Sociology of Generation : With special focus on conflict of generation in the Catholic Sunday school of Korea
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 전상진
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 사회
- 식별자(기타) 000000084624
- 본문언어 한국어
초록/요약
청소년에 관한 일반적인 이해에는 대립적인 두 가지 관점이 있다. 하나는 청소년을 ‘문제로서’ 바라보면서 부정적인 입장을 보이는 것이며, 다른 하나는 청소년의 현재 상황을 ‘위험에 놓인’ 상황으로 이해하면서 청소년의 자율성을 주장하는 긍정적인 입장이다. 하지만 이러한 관점들은 한쪽의 지지만을 받을지언정, 청소년을 둘러싼 모든 세대들에게 지지를 받지 못한다. 이는 이 입장들이 자신의 입장만을 고려한 일방적인 방향이기 때문이다. 이러한 청소년연구에 대한 편협성의 극복으로서 세대사회학적 관점을 도입하고자 한다. 세대이론은 세대갈등(세대충돌)의 근본적인 원인을 거시적인 차원에서 보여준다. 이는 가족적세대와 사회적세대, 그리고 전통적 교육세대와 새로운 교육세대라는 세대간의 구분을 통해 가능하다. 그리고 이것을 이해하기 위해, 본 논문은 만하임의 세대이론을 통한 접근을 필요로 한다. 종합적으로 볼 때, 만하임 세대 이론의 주요 개념인 세대상황, 세대맥락, 세대단위는 세대 결속, 사회적 역동성 그리고 시간에 대한 내면적 규정을 보여준다. 또한 미드의 관점을 바탕을 둔 모라토리움 모델의 이해를 통해 세대이론은 청소년 연구에 대한 객관적이고 미래적인 방향을 제공한다. 이러한 이론의 이해를 위해, 연구자는 한국 가톨릭 주일학교 내에서의 청소년에 관한 이해양상을 사례연구로 시도하였다. 개별적인 심층 인터뷰에 바탕을 둔 이 과정은 세대간의 각축을 표현하는 것을 통해 세대 사회학의 적용 가능성을 발견하는 것에 그 의의를 두고자 한다.
more초록/요약
There are two points of view about general understanding of adolescent. One is a negative position of Adolescent ‘as a trouble'', the other is a positive that of ‘at risk.'' However, both are not supported by all generations involved adolescent, because they have one-sided direction. In order to overcome this problem, I try to take a point of view of Sociology of Generation. Generation theory indicates a fundamental cause of generation conflict as macro framework. The divisions between family generation and social generation, traditional education generation and new education generation make it possible to indicate that cause. And to prove the argument, it is necessary to start with Mannheim''s generation theory. As a whole, generation status, generation as a actually, generation unity, which are the principal concept in Mannheim''s generation theory show the concept of generation bond, social dynamic, and internal measure of time. In addition, as we understand Moratorium model based on Mead''s issue, generation theory offers to objective and future direction about adolescent study. For this, I tried case study about Catholic Sunday school of Korea. With individual interview this research is for discovery of possibilities applying Sociology of Generation as expression concerned conflicts between generations.
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