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디지털 TV 이용에 관한 연구 : A Study on Digital TV Use : comparative study on the differences between adopters and non-adopters

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 이수영
  • 발행년도 2005
  • 학위수여년월 200508
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000084511
  • 본문언어 한국어

초록/요약

이 연구는 다음과 같은 두 가지 과제를 중심으로 진행되었다. 첫째, 로저스의 개혁확산 이론을 적용하여 우리나라의 디지털 TV 조기 채택자의 특성을 알아보고, 나아가 디지털 TV 채택에 영향을 미치는 요인이 무엇인지에 대하여 알아보았다. 둘째, 이용과 충족 접근 이론을 이용하여 디지털 TV를 채택한 사람들의 디지털 TV 이용 동기와 디지털 TV 시청 후 만족도는 무엇인지를 알아보았다. 연구 결과 디지털 TV 채택자는 미채택자에 비해 교육수준과 소득수준이 높은 것으로 나타났으며, 미디어 기기 보유 숫자도 많은 것으로 나타났다. 그러나 연령과 미디어 기기 사용시간이나 사용횟수, 디지털 TV 관련 커뮤니케이션 활동에서는 두 그룹 간에 차이가 없는 것으로 나타났다. 디지털 TV 특성에 대한 평가에서는 “시험 및 관찰가능성” 요인만 두 그룹 간에 차이를 보여주었다. 한편 상대적 이점, 호환성, 복잡성에 대한 평가에서는 차이를 보여주지 않았다. 디지털 TV 채택에 미치는 요인으로는 ‘학력’, ‘직접 작동 기회’, ‘주위에 DTV를 보유한 사람이 많다’, ‘HD 시청기회가 많다’로 나타났다. 디지털 TV 이용 동기는 “시간보내기 및 회피”, “상호작용감”, “휴식 및 오락”, “테크놀로지 추구”, “정보추구”의 5가지 요인으로 분류되었다. 디지털 TV 시청 후 만족도는 “상호작용감”이 첫 번째 요인으로 나타났으며, “시간보내기 및 회피”, “휴식 및 오락”, “테크놀로지 추구”의 4가지 요인으로 분류 되었다.

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초록/요약

This study had been processed focusing on the following two themes. In the first place this study assesses Koreans'' dispositions toward digital TV and profiles early adopters'' characteristics and finds out the components which have influence on adopting the digital TV sets. This research is designed on the basis of Everett Rogers'' Difussion of Innovations Model. Second this study assesses motivations of using digital TV and gratifications after watching digital TV. This research is designed on the basis of Uses and Gratifications Approach. The results represent that digital TV early adopters are higher in the level of education and income than non-adopters, and they had more media equipment than non-adopters. But age, using time and the frequencies of using media equipment and communication activities which were related with digital TV do not represent any differences between two groups. "Triability and Observability" represents as the main component which can distinguish the two groups in the assessment of digital TV characteristics. On the other hand relative advantages, compatibility, complexity do not show any difference in the assessment of digital TV characteristics between two groups. The components like ''the level of education'', ''chance to manipulate digital TV'', ''neighbours who have digital TV are abundant'', ''chance to watch HDTV is abundant'' represent to give influence to adopting digital TV. The components of motivations of using digital TV revealed as "spare time and avoiding", "sense of interactivity", "relaxation and recreation", "pursuit technology". The components of gratification after watching digital TV classified as "sense of interactivity", "spare time and avoiding", "relaxation and recreation", "pursuit technology" according to the order.

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