은행의 방카슈랑스 운영실태 분석과 방카슈랑스의 질적 개선방안에 관한 연구 : A Study on the Qualitative Improvements of Korean Bancaassurance through the Analysis of the Operational Conditions of Bancaassurance of Bank
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 이경룡
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영
- 식별자(기타) 000000084493
- 본문언어 한국어
초록/요약
세계적인 금융시장의 개방화 및 종합화 추세에 대응하여 국내 금융산업의 경쟁력을 제고하기위하여 2003년 8월30부터 단계적으로 도입되기 시작한 방카슈랑스는 짧은 기간 동안 양적으로 초고속성장을 하였다. 그러나 누구도 예상치 못한 방카슈랑스의 급속한 진전의 이면에는 꺽기행위 및 불완전 판매의 성행 등과 같은 많은 문제점들이 양산되고 있는 실정이어서 이에 대한 개선이 시급하다. 그럼에도 불구하고 지금까지 방카슈랑스를 둘러싼 갈등과 논쟁은 방카슈랑스의 허용영역의 확대 및 그 시기에 관한 것에 초점이 맞추어졌을 뿐 이미 실행되고 있는 영역의 질적 수준에 대해서는 상대적으로 무관심했던 것이 사실이다. 이에 본 논문은 방카슈랑스를 통하여 실제적으로 보험을 판매하고 있는 은행의 판매원들을 대상으로 설문조사를 실시하여 현재 은행에서 방카슈랑스 상품이 제공되고 있는 기본여건 및 환경에 대하여 분석을 실시하고 그 문제점 및 개선방안을 제시함으로 방카슈랑스의 건전한 정착 및 질적 성장에 기여하고자 한다. 은행의 보험을 판매하는 여건은 우선 전문적인 자질이 결여된 소수의 판매원들이 지나치게 많은 보험회사의 상품들을 취급하고 있으며, 이를 보완할 교육훈련의 제공 및 관련 규제 또한 미비한 것으로 나타났다. 또한 판매원들의 근무여건 또한 불합리적이어서 판매원들의 보험판매업무에 대한 만족도 역시 낮게 나타나는 등 현재의 은행을 통한 보험판매의 여건에 구조적인 문제점이 있는 것으로 들어났다. 따라서 방카슈랑스의 건전한 정착과 질적 향상을 위해서는 이러한 사항들이 시급히 개선될 필요가 있는데, 그 방안에 대하여 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모집인의 전문성확보가 시급한데 이를 위해서 판매원의 선발단계에서부터 관련 전문인력을 배치할 필요가 있으며, 판매원에 대한 주기적이면서도 지속적인 교육훈련을 제공해야한다. 이를 위해선 은행내부의 자체적인 노력뿐만 아니라 제휴관계에 있는 보험회사들의 협력 및 협조 또한 필수적이다. 또한 보험회사는 방카슈랑스에 적합한 쉬우면서도 널리 대중적 어필을 할 수 있는 방카슈랑스 전용상품을 개발함으로써 판매원들의 결여된 전문성을 상쇄해야 할 것이다. 둘째, 보험판매원들이 보험을 판매하는 환경과 근무환경에 대한 개선이 필요한데, 보험판매를 위한 별도의 공간을 마련해야 하며 아무런 인센티브나 기타의 보상책 없이 보험판매 및 은행업무를 동시에 강요하는 불합리한 업무강요 또한 사라져야 한다. 이를 위해서는 은행 스스로의 자각이 필요할 뿐만 아니라 정부 또한 관련 규례를 제정하여서 이를 유도해야 한다. 셋째, 정부당국은 관련 규정들을 수정,보완할 필요가 있다. 몇 가지 규정들은 특정산업의 이익을 보호해 줄지는 몰라도 진행되고 있는 방카슈랑스의 질적 하락을 야기 시킬 수 있는 소지가 다분하다. 관련 당국은 산업논리에 휘말리지 말고 공정한 입지에 서서 방카슈랑스가 건전하게 정착하고 발전할 수 있는 방향으로 각종 규정들을 제정하고 이에 따라 관리,감독함으로 가장 중요한 금융소비자들의 권익을 보호할 필요가 있다. 금융산업의 선진화 및 경쟁력확보를 위한 방카슈랑스가 의도대로 건전하게 정착하고 성장하도록 은행에서의 보험판매 여건에 대한 개선이 시급하다. 이를 위해선 관련 당사자인 은행뿐만 아니라 보험회사, 그리고 정부의 상호 협력적이면서도 보완적인 노력을 할 필요가 있다.
more초록/요약
The Bancaassurance in Korea has recorded a drastic quantitative growth in a short time, since it was introduced on August 30, 2003. This rapid growth of Bancaassurance has been producing many problems as byproducts and the proper action is needed to be taken urgently. But it seems also true that the main topic of controversies concerning Bancaassurance has been the scope and the period in which it should be allowed, not the qualitative standard of it. Reflecting on that point, this paper aims at making a contribution to healthy fixation and development of Korean Bancaassurance by pointing out it''''s operational problems and by suggesting remedies for it''''s qualitative improvement through inspection and analysis of conditions on which the products of Bancaassurance are supplied in banks. For the research, a survey on policy sellers in banks was carried out and frequency analysis was employed to analysis Bancaassurance operational conditions of banks. As a result of research, it was found that only few sales clerks who are lack of professionality on insurance policy sales sell too many products from many companies and furthermore, the educational training chances which can make good their shortage of professionality are given very poorly. And most of the sales clerks are being suffered from irrational dual work pressure to deduct their work satisfaction. Therefore, to let the Bancaassurance in Korea be properly settled down and develops in it''''s qualitative aspects, a qualified person should be designated from the beginning and the educational programs ought to be given regularly and continually to reinforce professionality. And insurance companies need to design easy Bancaassurance products which has general appeals to nullify the professional shortage of present sales clerks of banks. Secondly, the physical circumstance and work condition under which policy sales clerks of banks fulfill their duties should be improved. An exclusive separate sales area should be secured and the irrational work condition which urges sales clerks to carry out policy selling work paralleling with their prior usual works in bank without any incentives corresponding to their hard works. Thirdly, the government authorities should adjust related regulations and redesign bills being not inclined to certain industry to let the Bancaassurance touch down properly, thus to protect the rights and interests of financial consumers. In conclusion, for the Bancaassurance in Korea to put down its roots and develop in qualitative aspect, the three points of one triangle-bank, insurance company, government should cooperate together.
more

