검색 상세

발도르프 학교의 언어교육 연구 : Language Education in Waldorf : based on anthroposophy by Steiner

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 이상란
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200602
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103365
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 논문에서 논자는 학교문제의 근본적 해결책을 인간관의 합의에서 찾고, 하나의 인간학을 기반으로 운영되는 학교로서 발도르프 학교를 선정하였다. 발도르프 학교는 학교의 모든 제반요소들이 슈타이너의 인지학을 기반으로 조화를 이루고 있다. 인지학이라는 하나의 인간학은 학교의 운영방침과 교육이념만이 아니라 교과교육에도 크게 영향을 미친다. 본고는 슈타이너의 인지학이 갖는 언어에 대한 독특한 관점을 정리하고, 그것이 언어교육 전반에 어떻게 작용하고 있는지를 고찰한다. 발도르프 학교가 전인으로서의 성장을 교육의 목표로 삼는 것은 인지학에서 말하는 인간의 삶의 목적과 깊은 관련이 있다. 인지학에 따르면, 인간의 본질은 영이고 영의 본성은 창조성이다. 영은 그 창조성을 지상세계에서 펼쳐보고자 한다. 그러기 위해서는 영ㆍ혼ㆍ몸이 조화롭게 통합된 상태인 전인적인 인간으로 성장해야한다. 그러기 위해서, 교육은 영과 혼에 작용하는 예술을 통해 이루어진다. 인지학에서 교육은 인간의 존재상태를 창조하는 교육예술이라고 할 수 있다. 언어교육도 이러한 지침에 따라 구성된다. 물질계의 습관에 물든 언어를 혼의 언어에서 영의 언어로 통합시키는 교육과정이 바로 그것이다. 혼의 언어를 교육하는 것이 1단계라면, 영의 언어를 교육하는 것이 2단계 언어교육 과정이다. 1단계는 국어 에포크 수업을 통해서 이루어지고 2단계는 언어 오이리트미 수업을 통해 이루어진다. 이것을 구체적으로 문자교육, 동화교육, 작문교육, 문법교육, 시교육, 오이리트미 교육으로 세분화하여 살펴보았다. 철저한 교사교육을 바탕으로 모든 수업을 교사의 창조성에 맡기는 발도르프 교육의 특성을 살려, 언어교육의 지침들을 정리한 다음에는 문자교육을 중심으로 한 한글 문자 수업의 모형을 제시하였다. 한글 문자 수업 모형은 한글의 특수성과 교육예술의 지침을 동시에 만족시키는 수업 모형을 구상하는 방식으로 짜여졌다. 현재 한국에 나온 발도르프 교육에 관한 저서나 논문에는 언어교육에 관한 것이 없다. 또, 전인교육이 발도르프 학교의 목적이라는 것은 널리 알려진 사실이지만 왜 전인교육이어야 하는지를 인지학에서 말하는 삶의 목적과 연관시켜서 해석한 것은 찾아보기 어렵다. 그런 점에서, 슈타이너가 인지학을 통해 밝히고 있는 삶의 목적을 교육예술의 교육목적과 연결시키고, 그것을 다시 언어교육의 교육과정과 연결시켜 발도르프 학교의 언어교육을 연구하는 것은 의미 있는 작업이라고 할 수 있다. 또, 한국에 발도르프 학교를 설립하기 위해, 한글의 특수성과 교육예술의 지침을 동시에 살리는 언어교육에 대한 연구도 반드시 필요한 것이라는 점에서 이 논문의 의의를 찾을 수 있다.

more

초록/요약

This paper has found fundamental solution for problems in schools in consistency in views of human being. Waldorf school can be a good example for schools educating students based on a unified view of human being. Education in Waldolf is based on anthroposophy by Steiner. Anthroposophy in Waldolf influences not only educational ideas and principle of school administering but also school curriculums. This paper has summarized unique point of views of language in Steiner`s anthroposophy and studied how that unique point of view is influencing language education in Waldolf. Main educational goal of Waldolf school is fostering well-rounded individuals. It is related to purpose of life in anthroposophy. According to anthroposophy, essence of human being is mind and essence of the mind is creativity. Mind is trying to put to use of the creativity in the real world. For that purpose, individuals should grow as the whole men who have harmonious body, mind and spirit. Therefore education in Waldolf is conducted through the art which is able to affect human mind and spirit. Education in anthroposophy is an Erziehungskunst, art of education, creating state of human existence. Language is also educated by the Erziehungskunst in Waldolf. Language, accustomed to the material world, is integrated to language of mind and spirit. First step is education for language of spirit and second step is education for language of mind. The first step is educated through Epoch course, and the second step is educated through Eurythmie course. This paper has studied the two courses and analyzed the courses into character education, fairy tale education, writing education, poetry education and Eurythmie education. In Waldolf, language education totally depends on creativity of teachers, who have been educated thoroughly. This paper has researched the guide for language education in Waldolf. In addition to that, this paper has suggested new Korean character instruction model referred to Waldolf`s character education. The Korean character instruction model has designed to satisfy uniqueness of Korean language and guide of Erziehungskunst, the art of education, in Waldolf at the same time. Currently there is no paper or book about language education in Waldolf. Even though the fact that well-rounded education is the purpose of the Waldolf school is now well known through many papers, most of the papers failed to examine the purpose of rounded-education based on purpose of life in anthroposophy. Accordingly examining purpose of education in Erziehungskunst, the art of education, based on purpose of life in anthroposophy by Steiner and studying language education in Waldolf through the study can be significant progress. This paper acquires significance since in order to build Waldolf school in Korea, study for language education, which can satisfy uniqueness of Korean language and Erziehungskunst of Waldolf, is necessary.

more