IT투자성과의 정량적 평가와 정성적 평가의 상관관계에 관한 사례연구 : A Case Study on the Correlation between the Quantitative and Qualitative Evaluation of the IT Investment Performance
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 이재범
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영
- 식별자(기타) 000000103355
- 본문언어 한국어
초록/요약
IT투자 성과의 정량화에 대한 필요성이 높아짐에 따라 많은 학계와 연구단체에서 IT투자 성과의 화폐가치 전환 및 정량적 평가를 위한 다양한 측정방법들을 개발하여 제시하고 있으며, 이들 기법을 활용하여 IT투자 성과를 정량적으로 평가하는 기업들이 점차 늘고 있다. 그러나 이와 같은 IT 투자성과의 정량적 평가 기법을 도입한 기업의 실무자들은 화폐가치로 전환되어 도출된 결과들이 가시적으로 확인될 수 있는 것이 아니기 때문에 IT가 제공하는 실 효과를 제대로 반영하여 평가되었는지에 대하여 확신하지 못하고 있다. 이에 본 연구는 IT투자 성과의 정량적 평가 결과를 기존의 많은 연구를 통해 IT투자 성과의 정성적인 평가로 입증된 사용자 만족도로써 설명이 가능한지를 사례 기업의 정량적 평가결과와 사용자 만족도를 분석함으로써 상관관계를 파악하였다. 사례 연구 결과, 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 정보화 효과금액은 사용자 만족도와 상관관계가 있다. 둘째, 합리적인 정보화 효과금액의 도출을 위해서는 조직 내에서 시스템의 효과를 정량화할 수 있는 지표 개발 및 화폐전환 데이터의 관리가 중요하다. 셋째, IT ROI는 시스템 간의 성과를 비교하는 것에는 부적절하며 개별 시스템의 성과 및 효율성 측정 기준으로 사용한다. 넷째, 정량적 평가가 여전히 시스템의 전략적인 부분 등에 대한 평가에는 미흡하기 때문에 이를 보완하기 위한 방법으로 사용자 만족도의 사용이 가능하다.
more초록/요약
As the need for quantitative qualities of IT investment performance heightens, numerous academies and research organizations are developing and presenting various measurement methods for the quantitative evaluation and currency value conversion of IT investment performance. Corporations utilizing these methods to evaluate IT investment performance are gradually increasing. However, working-level staff in the corporations that have introduced the quantitative evaluation can not assure if the evaluation sufficiently reflects the actual effect provided by IT since the results arising from the conversion of currency value is not something that can be visibly confirmed. Through numerous existing researches, this study identifies whether the quantitative evaluation of IT investment performance can be explained in terms of level of consumer satisfaction that has been proven by qualitative evaluation by analyzing the level of consumer satisfaction and quantitative evaluation of the Case Company and identifying the correlation. In result of the case study, the following points have been concluded. Firstly, the currency value of IT effect correlates with the level of consumer satisfaction. Secondly, in order to come up with a rational currency value of IT effect, developing an indicator as well as managing data on currency conversion that will enable the internal system’s efficiency to become more quantitative is essential. Thirdly, IT ROI is inappropriate in comparing performances between systems and is utilized as a measurement standard for each system’s performance and efficiency. Lastly, quantitative evaluation is still inadequate in the evaluation of the system’s strategic side; therefore, consumer satisfaction can be utilized as a supplementary method.
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