대학수학능력시험 유형별 분석을 통한 영어독해 지도 방안 : A Study on the Effective Reading Instruction Based on the Categorical Analysis of the Korean College Scholastic Ability Test
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이성범
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103352
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 현 대학수학능력시험 영어독해 영역의 세부 문제 유형에 대한 분석을 중심으로 하여 제 7차 교육과정에 있어서의 고등학교 학생들의 효과적 영어독해 학습 방안을 모색해보고자 하였다. 이에 대한 구체적 방법으로 2006년 3월 전국의 고등학교 3학년 학생들 및 재수생들을 대상으로 하여 실시된 모의 대학수학능력시험 영어독해 영역에 대한 시험 결과를 문제 유형별로 분석하였다. 또한, 모의 대학수학능력시험에 응시한 서울 시내 모 고등학교 남녀 학생들을 대상으로 설문조사를 실시함으로써 문제 유형별 학생들의 인식 및 세부 유형별 상관관계를 파악하였다. 마지막으로 이러한 연구 결과를 토대로 하여 대학수학능력시험 영어독해 영역에 있어서 문제 유형별 지도 방안을 구체적으로 모색해보고, 제 7차 교육과정에 입각한 효과적인 독해 지도 방안을 통합적으로 제시하였다. 연구 결과에 따르면 대학수학능력시험 영어독해 영역의 세부 문제 유형 중에서 ‘어휘력과 문법성 판단력 평가’ 영역 및 ‘추론적 이해’ 영역의 경우 주어진 독해 지문 전체 내용에 대한 정확한 해석이 뒷받침되어야만 정답을 고를 수 있는 문제가 많기 때문에 학생들이 상당히 어려워함을 알 수 있다. 반면에 ‘사실적 이해’ 영역의 경우 중간 정도의 난이도를 보이는데 주어진 독해 지문 내에서 정답에 해당하는 부분을 그대로 찾는 형태의 문제로 구성되어 있기 때문에 글 전반의 세부 내용에 대한 정확한 해석이 요구되어지지 않는 경우가 많다. 마지막으로 속독 능력이 요구되는 독해의 마지막 단계로 제시된 ‘종합적 이해’ 영역의 경우 학생들이 다른 영역들에 비해서 상당히 쉽게 여기며 특히 상위 30% 학생들의 경우 거의 100%에 가까운 정답률을 보임으로써 문제의 변별력이 거의 없음을 알 수 있다. 이 영역의 경우 독해 지문 전체 내용에 대한 정확한 해석의 필요성이 가장 낮으며 문제 유형별 특성에 따라 특정 몇몇 단어들의 의미들을 파악하는 것 만으로도 손쉽게 정답을 찾을 수 있는 경우가 많다. 또한 각 문제 유형별 상관관계를 파악해 보았는데 ‘어휘력과 문법성 판단력 평가’ 영역, ‘사실적 이해’ 영역, ‘추론적 이해’ 영역, ‘종합적 이해’ 영역이 상호 보완적인 관계에 놓여 있음을 알 수 있다. 이러한 연구 결과를 토대로 영어에 관련된 지식의 정확성을 측정하기 보다는 의사소통 능력과 관련된 영어의 유창성을 측정하는 것에 중점을 두는 현 대학수학능력시험 출제 경향에 있어서 실제로는 정확성에 초점을 둔 ‘상향식 독해 과정’과 유창성에 초점을 둔 ‘하향식 독해 과정’이 조화를 이룬 ‘상호작용적 독해 과정’이 효과적으로 이루어 졌을 때 비로소 위에서 제시한 영어독해의 세부 유형별 문제 해결이 성공적으로 이루어짐을 파악할 수 있다. 즉, 어휘나 문법 지식과 같은 언어의 형태적 요소에 대한 이해를 토대로 하여 텍스트의 내용을 파악하고 더 나아가 논리적 추론을 하기 위해서는 독자는 기존 지식 구조 즉 스키마에 새로운 정보를 연결할 수 있어야 함을 보여주고 있다. 이러한 결론 하에 마지막으로 각각의 세부 유형에 따른 바람직한 독해 지도 방안을 살펴보고, 유창성과 정확성의 균형을 바탕으로 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 등 언어의 4기능을 통합적으로 지도하는 데 주안점을 두는 제 7차 교육 과정에서의 학습자 중심의 효과적인 독해 전략들을 모색해 보았다.
more초록/요약
This study aims to investigate the efficient reading comprehension instruction for Korean high school students in the Seventh Curriculum, based on the categorical analysis of the current College Scholastic Ability Test (hereinafter referred to as "CSAT"). As a detailed method, this study administers categorical analysis on the results of reading comprehension section of the trial CSAT conducted for 3rd grader of Korean high school students in March 2006. In addition, students’ recognition of reading comprehension question categories and the correlation between detailed categories are also investigated on the basis of the questionnaire performed for the testees in the trial CSAT. For the last part, this study discusses the effective reading instruction methodology in accordance with the categories of reading comprehension questions in CSAT, including overall teaching reading methodology in compliance with the current Seventh Curriculum. The research results are as follow. As for ‘the grammaticality and vocabulary category’ and ‘inferential understanding category’, a number of students appear to have difficulty because these categories need accurate understanding of the whole passage. On the other hand, for the ‘factual understanding category’, which has an intermediate degree of difficulty, it does not require students to understand completely the details of the whole passage since it consists of the questions of searching the presented parts of facts in the given passage. Regarding ‘synthetic understanding category’, which requires rapid reading, it seems to have little discriminating judgment on students’ ability given the fact that the upper 30 percent level students get nearly 100 percentage of correct answers. This synthetic understanding category in CSAT requires students to have the least accurate understanding of the given whole passage among all the categories. Concerning this category, students seem to get easily the correct answer grasping only a few words in the given passage. For the next section of this study, the correlations between each category are investigated. The result shows the complementary relationship exists in the categories such as ‘grammaticality and vocabulary’, ‘factual understanding’, ‘inferential understanding’ and ‘synthetic understanding’. The current CSAT focuses on fluency which is directly concerned with communication rather than accuracy of linguistic knowledge. But, in effect, according to the result of this study, students can get high scores on reading comprehension of the current CSAT for all the categories on the condition that ‘interactive reading’ is properly used, that is to say, ‘bottom-up processing’ focusing on accuracy and ‘top-down process’ focusing on fluency are efficiently and harmoniously used at the same time in the reading process. In the same context, so as to understand the text and further, to make logical inference, readers should be able to connect the new information from the reading materials into their existing knowledge structure?schema-with their linguistic knowledge such as vocabulary and grammar knowledge.
more