함수 그래프 지도에 대한 사례연구 : A Case Study on Graph Instruction of Functions -with focus on Graph Construction and Interpretation-
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 홍성사
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103351
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 논문에서는 학교 수학에서의 함수 그래프 지도에 대하여 그래프 구성 과제와 해석 과제를 중심으로 연구한다. 실제적인 변화 상황에서의 함수 그래프를 이해하는 과정에 대한 질적 사례연구를 한 후에 이를 분석한 결과를 제시한다. 함수의 도입과 그 응용에서 함수 그래프가 가장 중요한 역할을 하는데, 이를 지도할 때는 다양한 실세계의 문제에서 그래프를 구성하고 해석하는 교육이 강조되어야 함을 제안한다.
more초록/요약
In this study, the graph instruction of functions in mathematics education is treated with focusing on graph construction and interpretation. A qualitative case study on students'' understanding of graphs in given familiar physical situations was analyzed. This study suggests that the graph construction and interpretation of functions playing an important role in understanding concepts of functions has to be taught with emphasis on the various contexts.
more