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과학기술앰배서더 강연효과에 대한 조사 연구 : A Study of the effect of Science Ambassdors'' lecture on the audience

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 김학수
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 과학커뮤니케이션 협동과정
  • 식별자(기타) 000000103350
  • 본문언어 한국어

초록/요약

과학기술앰배서더 강연의 효과를 측정하기 위하여 인지그림법을 사용하여 과학 및 과학자에 대한 인상을 측정하였다. 강연 전 학생과 강연 후 학생의 인상을 측정하여 그 차이를 통하여 강연의 효과를 알아보고자 하였다. 효과분석은 학급별(초·중·고) 및 성별로도 세분하여 알아보았다. 조사결과 과학에 대한 인상은 통계적으로 유의미한 차이가 없었고, 과학자에 대한 인상은 남학생의 경우에만 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결과적으로 강연의 효과가 만족스럽지 않게 나타났다. 강연의 효과를 제고하기 위해서 과학기술 공동체관여의 개념을 활용하여 강연대상 학생들이 주목하고 있는 문제와 이 문제들에 대한 과학기술의 연관짓기 인지상태를 조사하였다. 이 조사결과 역시 학급별(초·중·고) 및 성별로도 세분하여 알아보았다. 조사결과 초등학생은 대학입시, 수질오염, 지구온난화 등에 관심을 보이고 있는 것으로 나타났고, 중·고등학생은 빈부격차나 부정부패에 관심을 보이고 있는 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 과학기술앰배서더 강연의 효과를 제고할 수 있는 두 가지 방안을 제언하였다. 첫째, 강연대상 학생들이 관심을 가지고 있는 문제들을 활용하여 과학기술과 연관지어 강연을 진행하는 것이 강연의 효과를 높이는데 도움을 줄 것으로 예상되며 이때, 학급별로 관심문제가 다르므로 유의하여야 한다. 둘째, 학년이 올라갈수록 빈부격차나 부정부패와 같은 사회문제에 관심이 커지고 있으나 이들은 분명 수질오염이나 에너지부족, 지구온난화보다는 과학기술과 연관지어 강연하기 어려운 문제이다. 재단에서 이러한 문제들에 대해 효과적으로 과학기술과 연관지어 강연할 수 있는 교안을 개발하여 강연자들이 활용할 수 있도록 한다면 강연자료 준비에 큰 도움이 될 수 있을 것이다.

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초록/요약

In the thesis, how much the Science Ambassdors'' lecture have an effect on the audience''s impression of science and scientists was measured using the method of cognigraphics. To do this, the students'' impression about science and scientists was measured through questionnaire survey, before and after the lecture. For detailed analysis, students were divided according to the level of school(elementary school, middle school and high school) and gender. According to the survey result, statistically meaningful difference in the students'' impression about science was not found although male students'' impression about scientists before and after the lecture showed statistically meaningful difference. To improve the effectiveness of lecture, we surveyed how differently and how far students took engagement with major social problems, relative to science and technology by using the concept of Public Engagement with Science and Technology(PEST). The survey was also conducted to audience divided according to the level of school(elementary school, middle school and high school) and gender. Consequently, elementary school students showed a great interest in the problems such as water pollution and global warming, etc. while middle and high school students had more interest in the problems such as rich-poor gap and corruption, etc. Based on the results, two methods are suggested in order to improve the effectiveness of Science Ambassors'' lecture. Firstly, science lecture should deal with the problem which attracts the audience''s attention by relating the problem the audience is interested in with science and technology. And on this occasion, it deserves your attention that students'' problems of concern may differ according to the level of school. Secondly, the higher the school grade goes up, the greater interest the audience showed in social problems such as rich-poor gap or corruption, etc. These are obviously more difficult problems to relate with science and technology than the problems such as water pollution, energy shortage, or global warming, etc. It is requested for the Korea Science Foundation which manages the "Science Ambassador'' Lecture" to develop a teaching program that relates audience''s concern to science and technology. Through the Science Ambassdors'' use of the teaching program for their preparation of the lecture, the effectiveness of lecture would be improved.

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