정부PR 관점에서의 정치적 상징에 관한 연구 : A Study of Political Symbol from a Government PR Point of view : With Emphasis on the Participatory Government''s Major Policies on Daily Periodicals'' Editorials
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103349
- 본문언어 한국어
초록/요약
현대정치에서 상징이 차지하는 의미는 날로 높아지고 있다. 과거 권위주의 정권에서 정통성을 강조하기 위해 일방적인 찬양·동조를 강요했던 것과 달리, 민주화 이후에는 정부 정책의 정당성과 지지를 이끌어내기 위한 상징행위가 동원되고 있는 것이다. 상징 정치는 대중매체의 발달과 함께 그 의미가 확대되어 왔으며, 뉴미디어 시대의 등장 이후에는 ‘이미지 정치’의 폐해를 우려할 정도로 보편화되고 있다. 상징정치가 정부 정책에 대한 국민적 지지를 확보하기 위한 수단이라고 할 때, 이러한 정치적 상징행위의 효과를 극대화하는 역할은 정부PR에 있다고 할 수 있다. 현대사회에서 그 의미를 더해가는 상징 정치와 정부PR은 불가분의 관계라 해도 과언이 아닌 것이다. 참여정부는 역대 어느 정권보다 정치적 상징행위를 적극적으로 활용하였을 뿐 아니라 정부PR의 중요성을 인식하고 적극 뒷받침했지만, 가장 기본적인 정부PR 수단인 언론과 극도의 긴장관계를 유지함으로써 실질적인 상징효과를 거두지 못한 것으로 평가된다. 대표적 상징어인 ‘개혁’을 뒷받침하는 주요 정책이 국민 생활과 동떨어진 ‘자주’ ‘민족’ ‘과거청산’ 등의 구호에 머물면서 불필요한 사회갈등을 초래했고, 특히 대미-대북관계 등에 있어서는 상징의 일관성을 유지하지 못함으로써 보수-진보세력 양측으로부터 모두 외면당하고 말았다. 정치적 상징행위를 철저히 양분법에 기초한 사회분화에 활용함으로써 ‘상징’과 ‘상징파괴’가 되풀이되는 악순환을 초래한 것이다. 이 같은 잘못된 상징의제 설정에 기초한 정부PR 역시 실패할 수밖에 없었다. 정부PR의 기본적 수단인 대언론 관계를 처음부터 긴장일변도로 설정한 것이 문제의 출발이었다면, 보다 근본적인 원인은 여전히 일방향 커뮤니케이션의 관행을 벗어나지 못했다는데 있다. 정부PR의 수단은 블로그와 모바일, 국정브리핑 등으로 다양해졌지만, 국민들에게 귀 기울이기보다는 청와대와 정부 관계자들의 일방적인 주장을 전달하는 수단으로 활용되는 경우가 대부분이었기 때문이다. 그럼에도 불구하고 공보(Publicity) 수준에 머물렀던 개념을 명실상부한 ‘홍보(Public Relations)’의 개념으로 전환시킨 참여정부의 PR정책은 높이 평가할 만하다. 조직과 예산, 지원, 지속적인 홍보교육, PR 전문 인력의 위상강화 등은 정부PR의 수준과 의미를 한 차원 높여주었기 때문이다. 정부는 국민적 지지를 얻고 정책의 효율성을 극대화하기 위해 여러 상징적 정치행위를 동원하며, 정부 PR은 이를 극대화하는 수단으로 활용된다. 그러나 잘못 설정된 상징 의제는 효율적인 정부PR 프로그램을 동원해도 성공할 수 없으며, 아무리 좋은 정책이라 해도 정부PR이 뒷받침되지 않는 한 실효를 거둘 수 없다. 결국 성공적인 국정운영은 국민의 요구를 반영한 상징정치와 정부PR이 병행 추진될 때 가능하다고 할 수 있겠다.
more초록/요약
Symbolism is constantly gaining more meaning in modern politics. Unlike how past authoritarian politics stressed admiration and conformity to maintain their legitimacy, symbolism emerged as a way to induce consent and support in democracy. Symbolic politics has expanded with the development of mass media and has been very popular in the Age of New Media. Some even worry about the corruption of ‘image-centered politics.’ When symbolic politics is a tool of gaining public support to government policies, government PR maximizes the effect of political symbolism. Symbolic politics, with its increasing meaning in modern society, and government PR are inseparable. Participatory Government has used political symbolism more actively than any other political powers in history and has actively supported government PR. However, it has maintained an extremely tense relationship with the public press, the most basic tool of government PR, and has not achieved the substantial symbolic effect. Major policies that support "revolution," the biggest symbolic term, have caused unnecessary social conflicts by stressing abstract concepts of "independence," "nationalism," and "elimination of the past" Korea''s relationships to the U.S. and North Korea have not maintained consistent symbolism and have been neglected by both conservative and liberal parties. Political symbolism was used for social destruction in completely duality and started the vicious cycle of ‘symbolism’ and ‘destruction of symbolism.’ Government PR which was based on the inappropriate establishment of symbolic significance could not help but fail. Government''s tense relationship with the public press for government PR was the start of problems, but the most essential cause of problems was that the government failed to depart from the conventional one-way communication. There are various tools of government PR, including blogs, mobile, and public administration briefing, but most of them failed to listen to the people and solely focused on delivering the decisions of Cheongwadae and government authorities. Nevertheless, Participatory Government''s PR policies which were converted from the concept of publicity to public relations were a great success. Organization and budget, support, constant public relations education, and specialized PR professionals have enhanced the level and meaning of government PR. Government uses various symbolic political measures to maximize the public support and efficiency of policies and government PR is one of such political measures. However, inappropriate symbolic measures cannot succeed even with efficient government PR programs and no good policy would succeed without government PR. Eventually, successful government administration is only achievable when symbolic politics and government PR meet public needs.
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