검색 상세

청소년지도자 미디어교육 현황 및 활성화 연구

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 나은영
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000103348
  • 본문언어 한국어

초록/요약

현대 사회 미디어는 우리의 생활, 문화양식으로 우리들의 삶을 지배하고 있다. 사회에서의 미디어의 영향력이나 중요성은 더할 나위 없이 커져가고 있으며 특히, 자라나는 청소년들의 여가 생활 중 대부분이 미디어를 활용하며 지내고 있다. 이러한 현상은 디지털 기술이 발전할수록 더욱 더 심각하게 나타나고 있어 미디어를 구성하는 내용물에 대해 올바르게 이해하고 적극적으로 활용하면서 자신의 생각을 표현하는 능력을 키울 수 있는 미디어교육이 절실하게 요구되고 있다. 최근 미디어교육의 활성화를 위한 관심이 높아지면서 미디어교육이 가져오는 효과에 대한 연구들이 다양하게 실시되고 있다. 미디어교육 연구에 가장 중요한 대상은 미디어 세대인 아동, 청소년으로 학교 현장 미디어교육 연구에 많이 치중되고 있는 것이 사실이다. 그러나 현재 미디어교육은 학교 외에 다양한 영역에서 활발히 시도되고 있어, 다양한 영역에서의 미디어교육 효과 연구로 미디어교육 활성화를 꾀하기 위해 학교 밖 학습공간인 청소년 기관에서의 미디어교육을 연구하고자 하였다. 이에 미디어교육의 현황 등을 살펴보고, 특히, 통합적 미디어교육 연구를 위한 청소년 기관에서의 미디어교육의 활성화를 위한 청소년지도자 대상 미디어교육의 활성화에 대해 연구하고자 하였다. 이는 청소년 기관에서의 미디어교육 문제점에 대한 대안점을 모색하고자 청소년지도자 미디어교육의 활성화 연구가 실시된 것이다. 첫째, 본 연구의 이론적 배경을 세우기 위해 미디어교육의 여러 가지 목표에 대하여 살펴보고 미디어교육의 목표인 미디어 리터러시, 미디어의 비판적 수용, 미디어의 능동적 수용, 미디어능력 등에 대한 가설을 설정하였다. 미디어교육의 실제적인 커리큘럼을 설정하기 위해 지금까지 다양하게 논의된 미디어교육과정에 관해 살펴보고 현재 우리나라에서 실행되고 있는 다양한 미디어교육의 현황 및 형태에 대해 살펴보았다. 둘째, 미디어교육을 청소년 기관에서의 미디어교육 현황 및 특성 등을 파악하고, 아울러 청소년지도자 대상 미디어교육의 현황 또한 살펴보았다. 연구의 실행은 청소년지도자 영상미디어교육과정 참가했던 청소년지도자 집단 50명을 대상으로 교육과정의 만족도 및 미디어교육에 대한 의식조사를 바탕으로 실시하였다. 2005년 11월부터 2006년 4월까지 총8회의 커리큘럼으로 구성된 교육과정이 3차로 나누어 진행되었다. 교육과정은 영상미디어 촬영, 편집 기술 등의 제작기술 측면과 청소년미디어교육의 실제적인 사례 실습을 통한 청소년미디어교육 교수법 부분으로 구분하여 실시하였다. 셋째, 연구 결과는 설문지와 에세이의 두 가지로 진행하여 정리하였다. 우선 설문지인데 이는 미디어교육 실시 후 집단의 성분, 특성 등을 측정하고 교육과정에 대한 만족도, 미디어교육에 대한 이해 및 인식 등에 대한 측정문항을 실시하여 조사하였다. 미디어교육에 대한 구체적 인터뷰 형식으로 이루어진 에세이는 양적 연구의 설문지를 보완하고 좀 더 구체적으로 알아보기 위하여 실시하였다. 넷째, 연구 결과를 보아 청소년지도자들은 미디어교육을 영상제작 기술로 이해하는 것이 지배적이었으며, 영상제작 기술습득에 대한 욕구가 높은 것으로 나타났다. 이로써 미디어교육에 대한 올바른 이해를 돕기 위한 청소년지도자 대상 미디어교육이 지속적으로 실시될 필요가 있으며, 특히 미디어교육에 대한 실제적인 교수법 습득이 요구되었다. 청소년지도자 대상 미디어교육은 대부분 영상제작 기술 중심이었으나, 실제로 청소년 기관 현장에서 청소년미디어교육은 특화사업으로 강화되고 있는 측면이라 앞으로도 미디어교육자로서 갖추어야 할 능력으로 요구되고 있다. 또한 체험 위주의 청소년 문화로 자리 잡고 있는 청소년미디어활동을 지원하고 기획되고 있는 청소년 기관에서의 미디어교육은 학교 안에서의 미디어교육 형태와는 다르게 전개되고 있다. 청소년지도자 대상으로 실시되었던 교육과정은 청소년 미디어활동 안에서의 미디어교육을 이해하고 구체적인 교수법을 제시하는 하나의 교육과정으로 구성되어 효과가 있었던 것으로 나타났다. 앞으로도 청소년 기관 현황에 적합한 교육과정이 기획되어 청소년지도자들의 미디어교육 능력을 함양할 수 있는 기회가 확대되고 지속되어야 미디어교육의 활성화 및 일반화 효과가 더욱 커질 것으로 기대된다.

more

초록/요약

A media of a modern society is controling our life with our life and a culture pattern. An importance or the influencing power about a media in a society are getting bigger, especially, most of youth growing up are spending using a media in their leisure time. Such a phenomenon the more development of a digital technique the more serious the contents to form a media are comprehended correctly and are used positively and an education of media to foster an ability and their own thinking to express are urgently requested. Growing more and more interested in revitalization of a current media education, the studies on an effect to bring up by an education of media are took effect variously. It is true that the most importance subjects on a study of media education are youth and in the media generation, therefore the study is given weight a media education in the school. However, a current media education is briskly made an attempt in a various field besides a school, a media education in a facilities for teenagers with studying space outside the school to attempt revitalization of a media education as an effect study of a media education in a various field. thereupon the present conditions of a media education are inquired into, especially, revitalization of a media education a subject of a youth leader was made a study for revitalization of media education in a facilities for teenagers for a combined media education research. About this a revitalization study of a media education on a teenager reader was carried out to grope a point of view of alternative plan about a point at issue of a media education in a facilities for youth. First, a hypothesis about an ability of a media, an active expropriation of a media a critical expropriation of a media and media literacy with an aim of a media education was set up. After examination about an aim of a various media education to set up a theoretical background of this study. A process of a media education to discuss variously until now to set up a practically curriculum of a media education is examined the present condition and a form of a various media education to fulfil in korea was inquire into. Second, the present condition and a characteristic of a media education in a facilities for youth is grasped for a media education, in addition the present condition of a media education with the subject of a youth leader also is grasped. An execution of a study was carried out with based on consciousness survey about a media education and a satisfaction extent of an education process for aimed at 50 group of teenager reader participated teenager reader in a process of a picture media education. A process of education organized an eight curriculum in all was progressed with devide into three times from November. 2005. to April. 2006. A process of education was put in operation with classification by a part of teaching method on a teenager media education to go through an actual instance training of a youth media education and the side of a manufacture technique such as photographing of a picture media, obstinacy technique, etc. Third, the result of the study was readjusted to progress a questionnaire paper and essay with two way. First of all, a questionnaire paper was examined to put in operation an inspection question on a comprehension and recognition about a media education, a satisfaction extent on an education process and to examine a characteristic an element of a group after carrying out. An essay to get accomplished by a form at a definite interview on a media education was replaced a questionnaire paper of quantitative a study and was put in operation to research more concretely. Fourth, a result of the study a youth leaders were central to who understood a media education by a technique of a picture manufacture, it is appear that a desire about a technique acquirement on a picture manufacture was high. As this, it is needless to say that a media education of the subject of youth leader to help a correct understanding about a media education is continuously given effect, especially a practical teaching method was required about a media education. A media education of the subject of youth leader was central to most of a technique of a picture manufacture, practically in a facilities for teenagers a media education of youth is getting strengthening with specialized industry. From now on it is being required an ability to have as an instructor of media. Also a media education in a facilities for youth to plan is spreading out differ from a form of a media education in school an activity of youth media to settle down for a culture of teenager experience- centered. An education process to put in effect by the subject of youth leader was understood a media education in an media activity of youth, and was had an effect on it to organize by an education process to present a definite teaching method. From now on, it is expected that appropriate an education process in the present condition of a facilities for youth was planed and an opportunity to cultivate an ability of a media education of youth leader has to be expanded and continued, thus, an effect of revitalization and generalization of a media education will be getting bigger.

more