PVR(Personal Video Recorder) 서비스에 대한 사용자 채택 결정요인에 관한 연구
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103334
- 본문언어 한국어
초록/요약
디지털방송의 특징인 다채널방송에서 시청자가 원하는 방송 프로그램만을 골라서 보고싶은 시간에 볼 수 있는 맞춤형방송인 PVR(Personal Video Recorder)서비스가 국내에서도 본격 개시될 움직임이다. 유료방송사업자로는 처음으로 스카이라이프에서 2006년 하반기에 출시 예정인 PVR서비스에 대해 스카이라이프의 기존 가입자와 비가입자를 대상으로 설문조사를 실시하여 PVR서비스 채택여부에 어떤 요인들이 영향을 미치는지를 분석하여 본 연구가 향후 실질적 PVR서비스 관련 마케팅전략수립 실무자에게 유용한 자료가 되게 하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구는 합리적 행위이론, 기술수용모델 등에 관한 기존의 연구들을 바탕으로 이론모델, 연구과제 및 가설을 수립하고 스카이라이프 가입자와 비가입자를 대상으로 PVR서비스 이용의향자와 비이용의향자 간의 뚜렷한 차이점이 있는지를 검증하여 연구결과를 도출하였다. 연구결과 지각적 유용성, 지각적 이용용이성, IT 혁신성은 PVR서비스 채택결정에 긍정적인 영향을 미치는 요인이었다. 그러나 재무적 위험, 심리적 위험은 예상처럼 PVR서비스 채택결정에 부정적 영향을 미쳐 서비스를 채택하지 않도록 하고있다. 지금까지 국내에서는 PVR서비스에 관한한 해외동향, 기술적 현황, 관련 쟁점 사항들에 관한 연구가 주를 이루었고, 본 연구와 같이 실질적 PVR서비스 사용자에 관한 연구가 전무하였다. 최근 모 대기업 전자회사에서 타임머신TV가 작년부터 인기를 끌고 있고, 스카이라이프가 올해 하반기 PVR서비스 개시 함으로 PVR에 대한 사용자 채택결정요인 분석의 중요성은 해가 갈수록 점점 커질 것이라고 판단한다
more초록/요약
The unique characteristic under digital broadcasting with multi-channels is PVR (Personal Video Recorder), which gives viewer(s) to customize his/her preferred programs at anytime he/she wants. At the first time of paid-broadcasting providers in Korea, SkyLife has conducted the marketing survey among its subscribers and non-subscribers to find out the influenced factors in order to adopt the PVR service. For the future, this study will be used the effective PVR strategic materials to marketing personnel’s and this is the main purpose of this study. Based on the past studies for Theory of Reasoned Action and Technical Acceptance Model, SkyLife built the theory model, study purpose, and study theory before proving the differentiations between PVR adopting group and non PVR adopting group. As the results, perceived usefulness, perceived ease of use, IT renovation are the positive factors for the PVR service adoption. On the other hand, financial barriers and psychological barriers are the negative factors for PVR service adoption as the predictions. Unlike this study on PVR service, a number of past studies here in Korea have been conducted based on the foreign trend, technical issues, and related issues. Currently, one of Korea’s conglomerates introduced “Time Machine” and got public attentions from last year. And as SkyLife introduced PVR service from the second half of this year, the importance of analyzing users’ perspectives toward the adopting PVR service is growing.
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