개인의 성격과 텔레비전 시청 간의 관계 연구 : Exploring the Links between Personality and TV Viewing
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 나은영
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 신문방송
- 식별자(기타) 000000103272
- 본문언어 한국어
초록/요약
사람들은 같은 프로그램을 시청하더라도 상이한 시청동기를 가지고 있으며, 각 개인이 지닌 특성에 의해 특정한 방식으로 텔레비전을 시청하고 있다. 이처럼 텔레비전 시청은 눈으로 관찰되는 것보다 훨씬 다양한 양상을 포함하고 있다. 본 논문에서는 사람들의 텔레비전 시청에 영향을 미치는 중요한 잠재적 요인으로 개인의 성격 특성에 주목하고 있다. 특히 기본적인 개인의 성격을 나타내는 5-요인 모델을 중심으로 성격 특성이 다양한 시청경험에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 본 연구에서 텔레비전 시청경험은 상황에 따라 시청동기, 시청 중 관여, 주의, 시청만족도로 측정되었고, 아울러 시청 중 행위변인이 채널전환 정도를 측정하였다. 그리고 이러한 시청경험에 영향을 미치는 개인의 성격특성은 외향성, 성실성, 친화성, 개방성, 신경증성으로 구분하여 측정하였고, 아울러 감각추구성향도 함께 고려되었다. 분석결과 개인의 성격 특성은 특정한 시청동기와 시청경험과 관련이 있었다. 특히 성격적 특성과 이용 동기간의 관계에서 신경증적 특성은 시간보내기, 오락/자극 동기와 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 외향성향은 사회적 관계와 현실도피 동기와 정적인 상관관계를 보이며, 시간보내기 동기와는 부적인 상관관계를 나타냈다. 개방성향은 오락/자극 동기, 선호, 사회적 관계와 정적 상관관계를 보이고 있었다. 또한 친화성향은 시간보내기 동기와 유일한 부적상관관계를 나타냈으며, 성실성향은 시간보내기 동기를 제외한 모든 도구적 동기와 정적인 상관관계를 나타내고 있다. 이는 신경증성향의 사람들은 텔레비전 시청 동기 중 시간보내기, 자극 등과 관련되어 있다고 밝힌 위버(Weaver. 2003)의 연구와 비슷한 결과였다. 본 연구결과 주목할 점은 신경증 성격특성만이 의례적 시청동기와 관련이 있는 반면, 그 외의 네 가지 성격특성은 도구적 시청동기와 유의미한 상관관계를 보인다는 것이다. 이를 통해 우리는 성격특성이 특정한 텔레비전 시청동기와 관련되어 있음을 확인할 수 있었다. 텔레비전 시청 중 프로그램을 통해서 유발되는 감정반응과 성격특성 간의 관계를 살펴보면 개방성, 외향성, 성실성의 성격특성은 긍정적 감정과 정적인 상관관계를 보여주었다. 신경증의 성격특성은 긍정적 감정과 부적인 상관관계를 보인 반면, 부정적 감정과 정적인 상관관계를 보여주었다. 특히 불안하고, 우울하거나 자괴감에 빠지는 등과 성향의 신경증성이 강한 사람들은 텔레비전을 시청할 때 정서적으로 더 많이 관여되고 있다. 신경증 성향이 강한 사람은 신경증 성향이 낮은 사람들 보다 자극에 더 민감하다고 한다. 따라서 신경증 성향이 강한 사람들은 텔레비전 시청 중 프로그램으로 유발된 감정반응에서 특히 부정적 감정반응과 상관성이 높다는 것을 알 수 있다. 선행연구결과, 신경증 성향의 사람들은 폭력적이고 자극적인 내용을 선호하는 것으로 나타났는데, 이 또한 부정적 감정반응과 관련되어 있는 것을 알 수 있다. 인지적 관여와 성격특성간의 관계에서는 특히 성실성향의 강한 사람들일수록 텔레비전을 시청할 때, 인지적으로 관여하거나 주의를 기울이는 것으로 나타났다. 성실성은 프로그램 시청 중 채널전환과 부적인 상관관계를 나타냈다. 텔레비전 시청 중의 평가와 시청 후의 효과로 볼 수 있는 시청 만족에 있어 개방성, 외향성, 성실성향이 강한 사람일수록 시청에 만족하는 것으로 나타났다. 이는 시청만족을 시청동기와 시청경험의 복합적인 과정의 결과로 볼 때, 신경증성향이 강한 사람들일수록 시간을 보내거나 오락/자극을 추구하기 위한 동기가 강함에 따라 좀 더 자극적인 내용을 선호하게 되고, 이에 따라 프로그램으로부터 부정적인 감정을 더 많이 경험하는 것을 알 수 있다. 이는 오랜 시간 지속된 시청에 후회를 하는 경향이 더 강하며, 아울러 전반적인 시청 평가에 부정적인 영향을 미치고 있는 것으로 보인다. 텔레비전 시청량, 시청동기, 시청 중 경험 변인군을 통제한 상태에서 시청만족과 채널전환에 개인의 성격 특성이 미치는 영향을 검증한 결과, 성격특성의 독립적인 효과가 검증되었다. 우선 개방성과 성실성향이 강한 사람들일수록 텔레비전 시청 후 만족감이 가장 높은 것으로 나타났다. 채널전환행위에 있어서는 성실성향이 강한사람들일수록 텔레비전 시청 중 채널전환이 적으며, 경험추구성향과 외향성이 강한 사람들일수록 텔레비전 시청 중 채널전환을 많이 하는 것으로 나타났다. 텔레비전의 시청효과에 있어 수용자의 성격 특성에 대한 고려는 개인의 지속적인 시청패턴에 대한 이해를 도울 수 있다. 개인의 욕구나 감정 등의 변수와는 달리 지속적이고 안정적인 측면이 있기 때문에 인간 행동을 예측하고 설명하는 데 적절하다. 본 연구는 이러한 개인적 성격을 중심으로 하여 이 잠재적인 요인이 텔레비전 시청 전반에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 새로운 미디어 환경과 미디어의 오락적 소비가 늘어나고 있는 현 상황에서 수용자의 미디어 선택, 이용, 효과에 대한 전반적인 이해를 위해서는 좀 더 수용자의 개인적 특성에 초점을 맞춘 연구가 필요하다. 수용자가 왜 특정한 미디어를, 어떻게 이용하는가는 매스미디어 효과 연구의 가장 큰 화두라고 본다. 이러한 차원에서 본 연구는 개인의 성격특성이 텔레비전 시청행위와 어떠한 상관관계를 가지고 있으며, 매개적인 역할을 하고 있는지 알아본 데에 의미가 있다고 본다. 텔레비전 시청에 있어 개인의 성격을 지속적인 성향으로 볼 때, 텔레비전 시청패턴에 대한 개인의 이해와 자각이 필요하다고 본다. 따라서 시청자 자신의 성향에 대해 이해하고, 일상적인 시청습관을 좀 더 능동적인 미디어 이용자의 특성으로 전환할 필요가 있을 것이다. 아울러 어린이와 청소년들의 개인적 특성을 파악하여 그들의 텔레비전 시청 습관을 관찰해본다면 부모님들의 시청지도에 큰 도움을 줄 수 있다고 본다. 앞으로 어린이와 청소년의 성격 특성에 대한 미디어 선택과 이용, 효과에 대한 연구가 필요할 것이다.
more초록/요약
Even though people are watching the same TV program, they have different motives to watch TV. They are watching TV on their own way which is affected by each individual’s personality. In this manner, TV viewing includes much more multi-dimensions than the things that we can observe by eyes. This paper is paying attention to personality traits which is one of the important potential factors that affects people’s TV viewing habit. Especially, centered on five factors which indicate individual’s fundamental personality, I would like to discuss how personality affects variously on TV viewing experiences. In this study, TV viewing experiences are measured by viewing motives, involvement during TV viewing, attention and satisfaction from viewing according to conditions and also measured the degree of changing channels. Personality traits which affect these viewing experiences are divided into factors such as Extraversion, sincerity, affinity, openness, neuroticism and measured. Also sense pursuit disposition was considered. According to analysis from the result, individual’s personality traits were related to particular viewing motives and viewing experiences. Especially in between personality traits and viewing motives, neuroticism shows static correlation with spending time, recreation/stimulus motive. Extraversion shows static correlation with social relation and escapism motive and shows non-static correlation with spending time motive. Openness shows static correlation with recreation/stimulus motive, preference, and social relation. Affinity shows non-static correlation only with spending time. Sincerity shows static correlation with all instrumental motives except spending time. This was similar result with Weaver’s study of 2003 which shows that neuroticism is related to TV viewing motives such as spending time and stimulus. The point that we need to pay attention in this study is that, only neuroticism is related to ritual viewing motives. All other four personality traits show meaningful correlation with instrumental viewing motive. Through these examples, we could confirm that personality traits are related to a particular TV viewing motive. When we look at individual personality traits which affect on emotional reaction from TV viewing, openness, Extraversion and sincerity’s personality traits show static correlation with affirmative emotion. Neuroticism’s personality traits show non-static correlation with positive feeling. However, it shows static correlation with negative feeling. People who have neuroticism, who are nervous or melancholy or falling into shame when they watch TV, are more emotionally concerned about TV(Kim, Byoungsun, 2003). People who have strong neuroticism characteristic are more sensitive to stimulus than people who have weak neuroticism(Weaver, 200). According to this factor, people who have strong neuroticism have high static correlation with negative emotional responses while they are watching TV. Preceding research shows that people who have neurosis prefer violent and stimulative contents(Gunter, 1985), which are also related to negative emotional response. Relationships between cognitive concern and personality traits, specially, people who has strong characteristics on sincerity show cognitive involvement or attention while they are watching TV. Sincerity shows non-static correlation with changing channels while watching TV. In satisfaction of watching, which is the evaluation of watching and the effect of after watching, people who have strong characteristics on openness, Extroversion and sincerity are more satisfied with watching. This shows that, when we see satisfaction of watching as a result of various motivation and experiences process, people who have strong characteristics on neurosis prefer stimulative contents as they have strong motives for spending time or pursuing recreation/stimulus. Hereupon, they experience negative feelings more. It seems like as they watch longer, they are more likely to regret about watching and also it gives negative effects on overall program evaluation. When we control the amount of TV viewing, motive and experience variables of watching, the result that we validate the effects from individual personality traits, at the hierarchical stepwise method, it was verified the independent effect of Internet. First of all, people who have strong openness and sincerity show highest satisfaction after watching TV. In changing channels, people who have strong sincerity are not changing channels frequently. As people have strong experience pursuit disposition and extroversion, they change channels frequently. In the TV viewing effect, consideration for user’s personality traits can help to understand individual’s continuous watching patterns. Different from individual’s desire or emotions, watching patterns are not changing frequently and has certain degrees of continuity and stability. Therefore it is appropriate to predict and explain human behaviors. This study is centered on these individual characteristics to find out how those latent factors effect on overall TV watching. Recently we are in new media environment and media’s recreational consumption is expanding. There should be a study which is more concentrated on user’s personality traits for overall understanding for user’s media choice, use and effect. Why users choose a certain media and how they are using it, is the most important matter of Mass media effect analysis. In this aspect, it is very meaningful in this study to show individual’s personality traits have what kind of relationships with TV watching behavior and how it plays a role as mediation. Also as I disclose through analysis in this study, when we see individual’s personality traits as continuous individual characteristic, we need individual’s understanding and consciousness for TV watching pattern. Consequently, viewers need to understand their own traits and change their watching habits as more active. Moreover, in children’s and teenagers’ TV watching habit, if we observe them as we read their personality traits, it will be a big help for media education at home. From now on, a study about media choice and use and the effect regarding to children’s and teenagers’ personality traits will be needed.
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