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초등교사의 전문성과 교육대학 교육프로그램의 관계 : A Study on the Relation between the Programs of Teachers'' College and Elementary School Teachers'' Professionalism

이유경 (Lee, you kyoung)

Original View

  • Publisher 서강대학교 교육대학원
  • Adviser 김재웅
  • Issued 2006
  • Awarded 200608
  • Thesis degree 석사
  • Major 교육대학원
  • Other identifier 000000103261
  • Language 한국어
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교육대학 교육 프로그램은 초등교사의 전문성을 결정짓는 직전교육이라는 점에서 매우 중요하다. 지금까지 교육대학 교육 프로그램에 대한 연구가 많이 진행되어 왔으나 대부분의 연구들은 중등교사와의 차별성을 지니지 못하였고 초등교사의 전문성이 발휘되는 영역을 학교=교육이라는 신화에 가려져 교과교육과 인성교육 두 가지 측면으로 제한해왔다. 또한 대부분이 연구자의 시각이 개입된 양적 연구로 진행되어 교사들의 깊이 있는 의견을 담아내기가 어려웠다. 그러나 학교는 교육뿐 아니라 다양한 정치·경제·사회·봉사적 기능을 담당하고 특히 우리나라의 공립 초...
교육대학 교육 프로그램은 초등교사의 전문성을 결정짓는 직전교육이라는 점에서 매우 중요하다. 지금까지 교육대학 교육 프로그램에 대한 연구가 많이 진행되어 왔으나 대부분의 연구들은 중등교사와의 차별성을 지니지 못하였고 초등교사의 전문성이 발휘되는 영역을 학교=교육이라는 신화에 가려져 교과교육과 인성교육 두 가지 측면으로 제한해왔다. 또한 대부분이 연구자의 시각이 개입된 양적 연구로 진행되어 교사들의 깊이 있는 의견을 담아내기가 어려웠다. 그러나 학교는 교육뿐 아니라 다양한 정치·경제·사회·봉사적 기능을 담당하고 특히 우리나라의 공립 초등학교는 지역사회와 연계되어 행정기관으로서의 역할을 담당하는 등 교육 이외의 다양한 기능을 담당하고 있다. 따라서 초등교사의 전문성을 재개념화 하고 직전 교육기관인 교육대학의 교육 프로그램과의 관계를 질적 연구방법을 통해 알아봄으로써 초등교사의 전문성 향상에 기여하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 서울 시내 한 초등학교에 근무하는 교육대학 출신 교사 8명을 다양한 경력과 성별에 걸쳐 표집한 후 이들을 대상으로 반구조화된 면담을 시행하였다. 면담에 근거하여 교사들의 초등교사의 전문성에 대한 인식, 교육대학 교육 프로그램에 대한 인식, 마지막으로 초등교사의 전문성과 교육대학 교육 프로그램의 관계를 알아보고자 하였다. 연구 결과 교사들은 초등교사의 전문성으로는 교수학습 능력, 상담을 통한 인성교육, 아동에 대한 이해와 사랑, 행정업무 처리 능력, 인간관계 능력, 의사소통 능력 등으로 답변하였다. 교육대학 교육 프로그램에 대한 인식에 있어서 교사들은 과목이 구성과 운영, 수업의 질에 있어서 만족스럽지 못하다는 답변을 하였다. 또 대부분의 교사들은 초등교사의 전문성과 교육대학 교육 프로그램의 관계에 대한 질문에서 교육대학 교육프로그램은 전문성을 신장시켜주는데 부정적이라는 의견을 보였다. 과정별로 살펴보자면 교육학은 교직 전반에 걸쳐 지적인 안목을 신장시키는데 기여하긴 했으나 중요성에 비해 내용과 구성, 수업의 질이 수준 이하였다는 결과가 있었고 교과교육학은 학문의 성격과 운영 양쪽에 있어서 초등교육현장에 도움이 되지 못했다는 결과가 나왔다. 심화과정 역시 전문적인 교수학습 능력을 길러주는데 도움이 되지 못하였다고 응답하였다. 그러나 실습은 학교 현장을 직접 체험해봄으로써 교수학습 능력과 아동에 대한 이해, 행정업무, 교직문화 이해, 다양한 학교 업무 이해, 교사로서의 적성 파악등에 큰 도움이 되었다고 답하였다. 즉 교육대학 교육 프로그램 중 실습을 제외하고는 초등교사의 전문성에 큰 도움을 주는 과정이 없었다는 걸 알 수 있다. 이와 같은 연구결과에서 초등교사의 전문성 향상에 필요한 지식의 대부분은 강의실에서 수업의 형태로 습득할 수 있는 이론적 지식이 아니라 현장에서 업무를 수행하며 겪는 시행착오를 통해 형성되는 실천적 지식임을 알 수 있다. 그럼에도 불구하고 지금까지의 교육대학 교육 프로그램은 기술적 합리주의를 토대로, 이론을 습득한 후 실제에 적용하는 지식과 실천의 이원화에 근거하여 설계 운영되어왔다. 그러나 연구 결과에서 알 수 있듯이 교사의 전문성은 이론적 지식에 근거하여 신장되는것이 아니라 실제 경험을 통하여 교사 스스로가 전문성 함양에 필요한 지식을 창조한다는 실천적 인식론에 근거하여 계발되어야 할 것이다. 따라서 직전 교육기관으로서의 교육대학의 한계성을 인식하고 초등교사의 전문성을 실제 현실에 맞게 재조명한후 이를 신장시킬수 있는 방향으로 교사양성 프로그램을 개편해야 할 필요가 있다.
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The programs of teachers'' college are very important from the point of pre-service education which decides the teacher''s professionalism. There have been many studies on teachers'' college educational programs but most of them did not make distinction between middle school teachers and elementary...
The programs of teachers'' college are very important from the point of pre-service education which decides the teacher''s professionalism. There have been many studies on teachers'' college educational programs but most of them did not make distinction between middle school teachers and elementary school teachers, and restricted the concern to the pedagogic field and character education in terms of teachers'' professionalism, which might be influenced by the myth of ''schooling=education''. Also most of the researches were administered utilizing the quantitative methods, being difficult to put in depth the opinion of the researcher. But it is important to note that school takes charge of not only education but also various political, economic, social functions. Especially our country''s public elementary school is connected to community society taking charge of a role as an administrative agency, and other various functions. So it needs to re-conceptualize the elementary teacher''s professionalism and investigate the relationship between this professionalism and the educational programs by a qualitative research. For that in this research eight teachers'' college graduate teachers were selected from one elementary school in Seoul by various career and sex and conducted an interview. The results of the study are as follows: 1) Teachers answered instructing ability, humanity education through counseling, understanding and love towards children, administrative business management ability, human relationship ability, communication ability as for elementary teacher''s professionalism; 2) With regard to the programs of educational colleges teachers answered that the subject wasn''t satisfactory in the way of composition, conduct and quality; 3) For the question of the relationship between elementary teachers'' professionalism and educational college''s education program, most of the teachers had negative opinions that educational college''s education program didn''t help much improving professionalism. More specifically, pedagogy courses were regarded to contribute to extending the intellectual view of the teaching profession overall but compared to the importance the content, composition and the quality of the class was below level. Pedagogy courses turned out to be unhelpful at the elementary education scene for teachers to deal with teaching children effectively. Advanced course did not seem to help improving professional teaching capability, either. In contrast, teaching practices, by actually experiencing the diverse aspects of schooling, helped understanding professional teaching capability, understanding kids, administrative business, teaching profession culture, various school business, and aptitude as a teacher. After all we can see there was no course that helps the elementary teachers'' professionalism in the programs of teachers'' college except the teaching practices. From this result the knowledge for improving the elementary teachers'' professionalism is not a theoretical knowledge that is learned in a form of lesson in a lecture room but a practical knowledge learned by trial and error of business performed at the school. It can be said that the programs of teachers'' college have been designed and operated based on dualization of knowledge and practice, which applies to practice after learning the theory based on ''technical rationalism''. But teachers'' professionalism is not extended based on the theoretical knowledge. Rather teachers'' professionalism should be developed based on ''practical epistemology'' which argues teachers themselves create the knowledge they need to cultivate the professionalism through practical experiences. Therefore recognizing the limits of teachers'' college as a pre-service training institution and re-illuminating the elementary teachers'' professionalism to suit the reality, the teachers'' training programs need to be reorganized.