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한국 여성공무원의 육아휴직제도 연구 : A Study on the Baby Break System for Female Public Officials in Korea : Focused on Uses of Alternative Womanpower

  • 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
  • 지도교수 정성원
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 공공정책대학원
  • 식별자(기타) 000000103259
  • 본문언어 한국어

초록/요약

최근 한국사회에서 기혼여성의 경제활동참가율이 증가함에 따라 직장과 가정의 양립을 지원하기 위한 각종 모성보호제도가 시행되고 있다. 그 중 육아휴직제도는 저출산 문제를 해결하기 위해 많은 나라에서 권장되고 있으나, 한국에서는 육아휴직의 실시율이 전반적으로 낮아 큰 실효성을 거두지 못하고 있는 실정이다. 이에 이 연구는 최근 여성의 진입이 급증하고 있는 공직분야를 대상으로 육아휴직제도의 실태를 파악하고, 육아휴직제도의 활성화를 위해 여성공무원의 육아휴직시 대체인력의 활용방안을 모색하고자 함에 목적을 두었다. 육아휴직시 업무의 공백을 방지하고 육아휴직의 활용도를 높일 수 있는 대체인력 활용방안에 대해 다음 세 가지로 나누어 제시하고자 한다. 첫째, 문제의 원인을 사전적으로 제거하여 대체인력의 수요를 최소화 하는 ‘원인 지향적 대안’으로 보직편중의 시정, 부분제의 도입, 부성활용의 적극화를 들 수 있다. ‘보직편중의 시정’이란 여성공무원의 특정 보직 편중현상을 개선함으로써 특정 보직에서 육아휴직의 수요가 집중적으로 발생되는 것을 완화하기 위한 대안이다. 여성공무원이 부서별로 형평화 된다면 육아휴직시에 동료직원의 업무분담이 최소화되고 동료직원을 적극 활용할 수 있게 된다. 대체인력의 수요발생을 최소화하기 위한 방안으로 육아휴직 전부를 휴직으로 사용하는 것이 아니라 해당 기간의 일정시간만을 휴직으로 활용하는 ‘부분근무공무원제도’도 있다. 이 제도를 활용할 경우 휴직하지 않고 종일근무 대신 일부시간인 주당 15~32시간 근무할 수 있어 상당히 선호되는 제도이다. 이 제도는 결원보충의 문제가 발생하지 않아 대체인력의 수요를 대폭 줄일 수 있게 된다. 원인지향적 대안의 하나로 ‘부성활용의 적극화’ 방안을 들 수 있다. 이것은 휴직기간의 일부를 반드시 부친이 활용케 함으로써 대체인력의 수요를 억제하고자 하는 것이다. 그러나, 이 제도가 성공하기 위해서는 휴가의 유급화와 민간부문의 협조와 지지를 전제로 해야만 그 실효성이 확보될 수 있을 것이다. 둘째, 대체인력 수요발생 억제 노력에도 불구하고 육아휴직에 따른 대체인력의 필요성이 발생된 것을 전제로 안정적이고 효과적으로 대체인력을 확보하기 위한 ‘결과지향적 대안’ 을 들 수 있다. 이의 구체적인 방안으로는 현행 6개월 이상의 휴직시에만 결원을 보충하게 되어 있는 법을 6개월 미만까지도 확대적용 할 수 있도록 국가공무원법 제43조와 지방공무원법 제41조의 개정이 요구된다. 결과지향적 대안의 하나로써 공무원의 공개채용시험에 합격한 이후 보직 발령시까지의 대기기간에 있는 자를 육아휴직의 대체인력으로 활용하는 방안도 있다. 셋째, 육아휴직의 대체인력 방안으로 강구된 결과지향적 대안들의 운영을 효율화함으로써 대안의 적실성을 높이기 위한 ‘운영효율화 대안’을 들 수 있다. 이에는 현행 시행중인 대체인력뱅크 제도가 있다. 행정기관별로 육아휴직이 예상되는 직위에 대해 업무성격에 따라 적합한 대체인력을 사전 모집한 후 필요시 즉시 충원하는 제도로써 육아휴직에 따른 결원과 업무공백을 최소화 할 수 있다. 이상의 육아휴직시 대체인력 활용방안은 국가공무원법과 지방공무원법의 적용을 받고 있는 공공부문만을 대상으로 하였다. 민간부문이 다루어지지 않은 것이 아쉽기는 하나, 사회전반의 가정친화적 모성보호를 적극화 하기 위해서는 공공부문이 먼저 선도적인 역할을 해야 할 것이기 때문이다. 이렇듯 현행 시행중인 육아휴직제도를 비롯한 모성보호정책이 활성화될 수 있도록 앞으로 국가가 모성보호를 더욱 강화하는 정책을 편다면 개인의 복지증진은 물론 행정서비스의 질 향상, 저출산 문제 해결 및 여성인력의 활용제고에 기여하게 될 것으로 기대된다.

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초록/요약

Recently, as married women have been increasingly participating in economic activities, various maternity protection systems are being operated to support working women''s job and family lives to be compatible. Among them, the baby break system is recommended in many nations to solve the low birth-rate problem, but it has still to be effective in Korea because of the lower rate of its operations. In such circumstances, this study was aimed at surveying the baby break system for the public services being joined increasingly by more women lately, and thereupon, exploring the ways to use some alternative womanpower for the female public officials on leave for their babies to promote the baby break system. An alternative womanpower system can be operated in the following three ways to fill the vacuum made by baby breaks and promote the baby break system; First, it is necessary to root out the possible causes of problems a priori and thereby, minimize the demands for alternative womanpower. Such ''cause-based approaches'' may be redressing of disproportionate appointments of women to certain services, introduction of part-time public services and promotion of paternity leaves. If women should be appointed proportionately or evenly to the various public services, it would be possible to prevent baby breaks from being concentrated around certain bureaus or divisions. In addition, if women should be evenly distributed across bureaus and divisions, their colleagues would be much relieved of the heavier job burden due to baby breaks, while filling the vacuum made by them more effectively. It is ''a part-time public service system'' that can minimize the demands for the alternative womanpower. Under this system, women public officials can use some time frames of a day for baby breaks rather than leave their job for a certain period of time. Since this system allows women officials to work part-time, for example, for 15~36 hours per week, it seems to be much welcomed by them. Furthermore, this system does not require filling of service vacuum, the demands for alternative womanpower would be drastically reduced. The other ''cause-based approach'' or ''promotion of paternity leaves'' is designed to obligate their husbands to be responsible for child-rearing to a certain degree and thereby, reduce the demands for alternative public womanpower. However, effectiveness and success of this system must depend on a paid leave system as well as corporation and support from the civil sector. Second, despite such efforts to check the demands for alternative womanpower, it may well be assumed that such alternative womanpower would be inevitable. Based on this assumption, ''result-based approaches'' can be conceived to recruit the alternative womanpower effectively. One of such approaches is amendment of Article 43 of National Public Official Code and Article 41 of Local Public Official Code. Namely, the current provision of filling the vacancies made by baby breaks for 6 months or longer should be extended to those breaks for less than 6 months. Another approach is to use as alternative womanpower those female public officials who passed the open tests but are waiting for appointments. Third, ''effective operation approaches'' are designed to use the ''result-based approaches'' effectively and thereby, enhance their appropriateness. An example is ''the alternative human resources bank system'' being operated currently. Under this system, each administrative organization can recruit in advance the alternative womanpower for the public services expected to require them due to baby breaks and thereby, fill any vacancy only to minimize the vacuum of public services due to baby breaks. This study about uses of alternative womanpower for baby breaks focused on the public sector covered by National Public Official Code and Local Public Official Code. It may well be a regret that the civil sector was not covered, but it was deemed required of the public sector to play a leading role in protecting the maternity in a family-friendly way. If the solutions suggested by this study for protection of maternity should be added to the current policies including the baby break system to protect maternity further, the results would be not only individuals'' improved welfare but also improved administrative services, higher birth-rate and effective uses of womanpower.

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