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발도르프 학교의 역사교육과 제도권 학교에 대한 적용 가능성

이연우 (Lee, Yeun-Woo)

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  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 백인호
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103258
  • 본문언어 한국어
초록/요약moremore
‘학교 붕괴’라는 단어로 표현되고 있는 학교 문제가 1990년대 이후 끊임없이 제기되고 있는 가운데, ‘교육’에 대한 개념의 재정립과 반성을 통한 새로운 방안들이 제시되고 있다. 본 논문은 그와 같은 방안 들 중의 하나로 대안 교육의 모델로 주목받고 있는 발도르프 학교를 선정하여 제도권 학교에서도 접목할 수 있는 방안을 살펴보기 위해 연구되었다. 슈타이너의 인지학을 기반으로 설립되어 현재 전 세계적으로 성공적인 대안학교로 평가되고 있는 발도르프 학교에 대한 국내 연구는 국제적인 관심에 비하여 교과 연구 부분이 굉장히 미흡한 ...
‘학교 붕괴’라는 단어로 표현되고 있는 학교 문제가 1990년대 이후 끊임없이 제기되고 있는 가운데, ‘교육’에 대한 개념의 재정립과 반성을 통한 새로운 방안들이 제시되고 있다. 본 논문은 그와 같은 방안 들 중의 하나로 대안 교육의 모델로 주목받고 있는 발도르프 학교를 선정하여 제도권 학교에서도 접목할 수 있는 방안을 살펴보기 위해 연구되었다. 슈타이너의 인지학을 기반으로 설립되어 현재 전 세계적으로 성공적인 대안학교로 평가되고 있는 발도르프 학교에 대한 국내 연구는 국제적인 관심에 비하여 교과 연구 부분이 굉장히 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 이 부분에 문제를 제기하면서 그 첫 걸음으로써 역사 교과를 분석하였으며 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 발도르프 학교의 역사수업은 슈타이너의 인지학 원리를 따른다. 역사수업을 시작하는 연령, 역사수업이 하루 중 배정되는 시간, 수업 내용, 수업 방법 등, 역사 교과와 관련된 모든 것은 아동의 발달단계, 인간의 본질 구조 및 구성체 원리에 입각하여 편성된 것이다. 그러므로 슈타이너의 인지학에 대한 이해가 없이는 발도르프 학교의 운영원리 및 각 교과의 특성을 이해하기 힘들다. 역사교과의 내용은 각 국가마다, 학교마다, 교사마다 내용을 달리 할 수 있는 자율성을 가지고는 있지만, 5학년에서 8학년까지 연대기 순으로 배우는 공통점을 가지고 있기 때문에, 실질적인 예시로써 미국 그린 메도우 발도르프 학교 Green Meadow Waldorf School의 교사인 유진 슈발츠 Eugene Schwarts가 제시한 교과과정을 분석하였다. 또한 발도르프 학교 관련 문헌을 통하여 제도권 학교와는 구별되는 발도르프 학교의 역사 교과만의 방법적 특징을 분석하였다. 역사 교과에서 찾아볼 수 있는 방법적인 특징은 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 각 시대의 변화를 대표하는 인물을 선정하여 그의 일생을 통한 역사이해를 추구한다. 둘째, 비유와 묘사와 같은 생생한 표현으로 수업이 진행되어야 한다. 셋째, 교사의 예술성이 요구된다. 이 같은 특징들은 괴테와 쉴러의 영향을 받은 슈타이너의 역사관과 어린이들의 발달단계에 맞는 예술적인 요소를 활용해야 하는 슈타이너의 인지학에서 기인하다. 본 연구를 통해 정리한 발도르프 역사교육의 방법적 특징은 교육에 대한 우려의 목소리가 높은 현재의 우리나라 제도권 학교에서 적용할 가치가 있다고 본다. 그 근거는 우리나라 제 7차 교육과정이 첫째, 교육의 다양성을 추구하고, 둘째, 자기 주도적 능력의 신장을 장려하며, 셋째, 학습자 중심의 교육을 지향하며, 넷째, 학교 수준의 교육과정을 중시한다는 점에서 발도르프 학교와의 공통점 및 시사점을 찾아볼 수 있다. 발도르프 학교에서 진행되고 있는 역사 교육의 방법적 특징들을 우리나라의 제도권 학교의 상황에 맞게 활용한 지도안의 모델을 제시하였다. 제도권 학교 체제를 거부하고 슈타이너의 인지학을 기반으로 하여 독립적으로 운영되는 발도르프 학교가 존재하는 것은 중요한 의미를 지닌다. 그러나 이제는 이를 뛰어넘어 발도르프 학교가 지니고 있는 장점과 교육적 측면을 적극적으로 검토하여 제도권 학교에서도 인간을 대상으로 하는 ‘전인교육’이라는 교육의 본질적 목표에 다가갈 수 있는 또 하나의 가능성과 다양성 중의 하나로 활용하는데 의의를 가진다.
초록/요약moremore
While school problem so-called ''School Collapse'' has been suggested constantly since 1990s, new alternatives are suggested based on re-establishment and reflection on concept of ''education''. The purpose of this study is to search for alternatives that can be adapted to regulative school by selec...
While school problem so-called ''School Collapse'' has been suggested constantly since 1990s, new alternatives are suggested based on re-establishment and reflection on concept of ''education''. The purpose of this study is to search for alternatives that can be adapted to regulative school by selecting Waldorf School that is being focused as one of the alternative education model. Studies on Waldorf School, a successful alternative school established based on Steiner''s anthroposophy is insufficient considering international interest on it. This study analyzed history curriculum for the first time in Korea and will be valuable as preceding study. Study finding is same as following. History class of Waldorf school complies with Steiner''s anthroposophy principle. All things that are related to history subject such as the age that starts history education, the time of a day allocated to history class, study content and teaching method are composed according to child development stage, human nature structure, and structural principle. Therefore, it is hard to understand operational principle and characteristic of each subject without understanding Steiner''s anthroposophy. Although content of history curriculum is self-regulated by each country, school, and teacher, all are common in learning history according to chronicle order from 5th grade to 8th grade. So this study analyzed the education curriculum suggested by the teacher, Eugene Schwarts, at Green Meadow Waldorf School in America as a practical example. Also, this study analyzed methodological characteristic of history subject that is distinguishable from regulative school based on Waldorf School related documents. There are three methodological characteristics that can be found in history subject. First, it selects a representative person who led to change in each period and pursues historical understanding through his/her life. Second, a class should use lively expressions such as comparison and description. Third, teacher''s artistic characteristic is required. Methodological characteristic of history education in Waldorf School that is summarized through this study is valuable for regulative school in Korea that is being highly concerned. The similarities and suggestions to Waldorf School are found in the Seventh Education Curriculum that ① it pursues diversity of education, ② raises self-initiative ability, ③ pursues learner focused education, and ④ considers school level education more importantly. The existence of Waldorf School that is being operated independently based on Steiner''s anthroposophy without accepting the regulative school has significant meaning. However, this study is significant for its use as a possibility to approach to the fundamental purpose of education, ''education for the whole man'', that targets human being in the existing school system and to consider strengths and educational side of Waldorf School.