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IT 서비스 관리가 IT 서비스관리 성과에 미치는 영향에 관한 실증 연구 : An empirical study on how IT service management can have an impact on IT service management performance

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 이재범
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경영
  • 식별자(기타) 000000103255
  • 본문언어 한국어

초록/요약

최근 기업에서는 가치창출을 위해서 정보기술을 어떻게 활용할 수 있을지에 대한 관심이 높아지면서 IT에 대한 투자가 증가하면서 IT에 대해서 전략적으로 중요하고 IT도 하나의 비즈니스로 관리되어야 한다고 여겨지고 있다. IT에 대한 비용 절감에 대한 요구는 계속되고 있으며, 사용자들의 요구수준이 높아지고 있어서 IT 서비스제공자는 합리적인 비용 구조하에 더 나은 품질의 서비스를 제공해야 하는 상황이다. 이처럼 IT서비스 관리의 중요성이 커짐에도 불구하고 아직까지는 국내에서는 IT서비스 관련된 연구나 논문들은 IT서비스 관리의 인증이나 개발에 대한 탐색적인 연구만 있을 뿐 실증적인 연구가 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 자원기반이론을 통해서 IT서비스 관리에서 IT서비스 관리 구성요소에 대해 알아보고 이에 따른 IT 서비스관리 성과 향상에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 실증연구를 실시하였다. 이를 위해서 실제 IT서비스를 도입하고 있는 기업들을 대상으로 IT서비스 관리 구성요소와 IT서비스 관리 성과를 파악하여 IT서비스관리 구성요소와 IT서비스 관리 성과를 실증적으로 증명하였다. 본 연구의 의의는 문헌연구나 현장연구를 통해서 제시된 IT서비스 관리의 구성요소와 IT서비스관리 성과간의 실증분석을 통해서 IT서비스관리를 통해서 IT서비스관리 성과향상에 기여할 수 있다는 점을 실증적으로 밝혀 냈다는데 있다.

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초록/요약

Recently many companies have increased their investment of IT because they are increasingly interested in how to take an advantage of IT and how to use it, so IT came to be recognized that it was very important strategic resource that any organization should manage. That means that the members of a company or an organization realized the importance of IT specialists’ coordinating and working in partnership with the business workers to ascertain the high quality through IT services. While the request of IT cost reduction is increasing, there is a pressure that the user’s request level should be increasing at the same time. That means IT service providers have to offer improved service quality under reasonable cost. To solve the contradictory problem, this paper proposes the application of IT service management. If the IT service management is implemented properly, an organization can attain the tangible and intangible results which are profitable and effective. In Korea, researches about IT service management have been focused only on getting a certification and development issues, and there are few papers which accomplished the empirical studies. From the viewpoint of Resource-Based theory, this study reviews the definition of IT service management and its elements. It has demonstrated empirically how IT service management can have an impact on IT service management performance. As a result, IT service management plays a role in adding the practical use and efficiency of IT service management. In conclusion, this study contributes to show the critical point of the previous literatures about IT service management and offers the new practical implications for business sectors.

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