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국내 백화점의 직매입 선택에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : A Study on the Effects of Direct Buying Choice of a Department Store

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 임채운
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경영
  • 식별자(기타) 000000103251
  • 본문언어 한국어

초록/요약

국내 백화점은 물건을 직접구매하고, 매장을 직접 운영하는 직매입방식이 아니라 특정 업체에 일부분의 매장을 임대해주고 그 매출액에 따르는 일정 수수료를 취하는 특정매입의 형태를 취한다. 직매입 보다 특정매입을 주로 하는 이유는 재고에 대한 리스크, 상품관리, 마케팅 비용 등 다양한 비용소요문제 때문이며 이를 제조업체나 협력업체에 전가함으로써 자사의 매출(sales)에 큰 타격을 입지 않는 수단이라고도 할 수 있다. 즉 직매입 보다 특정매입을 통한 매입구조는 불확실성을 회피하고, 리스크를 제조업체에 전가하는 안정지향형 구조(structure)라고도 할 수 있으며 거래비용이론 기준으로, 특정매입은 외부화(externalization) 즉, 시장거래 직매입은 내부화(internalization)라고 할 수 있다. 본 연구는 백화점의 매입구조(buying structure)의 변화가 단기적인 시도가 아닌 장기적인 시각에서 진행되어야 하며 직매입 형태의 비중 확대의 필요성을 거래비용이론(TCA)을 중심으로 연구해 보고자 한다. 백화점이 직매입 선택에 영향을 주는 요인이 무엇이고, 직매입은 기업의 시스템 역량과 가격조정의 융통성에 어떤 영향을 미치는지에 대해 논의하고자 한다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협력업체의 자산특유성이 높아지면 백화점은 상품매입방식으로 특정매입을 선택할 것이라는 가설 1은 기각되었다. 둘째, 백화점의 자산특유성이 높아지면 백화점은 거래상품에 대한 직매입의 선택비중을 증가시킬 것이라는 가설 2는 지지되었다. 셋째, 협력업체가 백화점을 변경할 수 있는 능력이 높은 경우 백화점의 직매입 선택가능성이 클 것이라는 가설 3은 기각되었다. 넷째, 백화점이 협력업체를 변경할 수 있는 능력이 높은 경우, 백화점의 직매입 선택 가능성은 낮을 것 이라는 가설4는 기각되었다. 다섯째, 수요의 변동성이 클 때 백화점은 특정매입을 선택할 가능성이 클 것이다. 하지만 그 결과는 기각되었다. 여섯째, 시장환경의 다양성이 커지면 백화점은 직매입 보다는 특정매입을 선택할 가능성이 클 것이라는 가설 6은 기각 되었다. 일곱째, 경영진들의 직매입에 대한 지원이나 태도가 직매입 선택에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설 7은 유의한 결과를 나타냈다. 여덟째, 직매입은 백화점 자체 시스템의 역량에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설 8은 기각되었다. 아홉째, 직매입은 백화점의 가격조정 융통성에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설 9는 지지되었다. 직매입 방식을 채택하면 백화점에서 가격에 대한 조정능력을 가질 수 있고, 마진폭을 확장 할 수 있다는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구는 이와 같은 결과가 갖는 이론적 의의에 대해 논의하고, 실무적 관점에서의 시사점을 기술하였다

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초록/요약

In the industry of the domestic department stores, it doesn''t take the form of a direct buying which purchases goods directly and operating a department by itself, but specific buying which makes a charge in accordance with the sales of the specific suppliers by releasing the floor space to them. The reasons why it prefers the specific buying than the direct buying contribute to the risk of a stock, products management, marketing expenses and other costs. It can be the means of not causing damage to its sales as well by passing the factors to manufacturers or suppliers. It aims at security structure by transferring the risks to manufacturers and avoiding the uncertainty in choosing the form of buying. Specific buying is said to be a externalization and direct one is an internalization on the basis of the theory of transaction cost. This study should proceed in the long view for the change of buying structure of a department store and be conducted in the center of Transaction Cost Analysis(TCA) to understand the necessity of enlarging the direct buying forms. This case is to discuss what factors effect on direct buying choice and what effects on ability of business system and flexibility of a price adjustment. The major results of this case are as below. 1. It is not supported for the assumption no.1 which insists department store chooses the specific buying with the purchasing method in accordance with increasing asset peculiarity of suppliers. 2. The assumption no.2 is supported that the deal of weight on direct buying of transacted goods would be on the increase according to increasing the peculiarity of a department store. 3. No.3 of a good possibility on direct buying choice in the case that suppliers have high ability to change a department store is not supported. 4. In the high ability of a department store of changing suppliers, the assumption no.4 of low possibility of the department store on choosing direct buying is not supported either. 5. Specific buying choice of a department store is probable when there''s high fluctuation of demand, but the result of it is not supported. 6. No.6, good possibility of choosing specific buying than direct one in the circumstance of large varieties of market environment is not supported. 7. The assumption no.7 that support and attitude of board of director for direct buying imply a positive impacts on direct buying choice shows a significant result. 8. Direct buying which may have positive impacts on the ability of a department store system itself is not supported. 9. Finally, No.9 which signifies that direct buying has positive effects on price adjustment flexibility of a department store is supported. It can be understood that choice of direct buying gives the ability of price adjustment and expansion for range of profit margin for a department store. This study discusses the theoretical meanings derived from the results and describes the implication in the view of practice.

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