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CALL 환경에서 나타난 대학생들의 영어 학습전략 분석 : The Analysis of College Students'' English Learning Strategies in a CALL Environment

이수미 (Lee, Su mi)

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  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 권청자
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103250
  • 본문언어 한국어
초록/요약moremore
최근 나날이 발전하는 컴퓨터와 정보통신기술에 힘입어 컴퓨터를 이용한 영어교육, CALL(Computer-Assisted Language Learning)의 중요성이 부각되고 있다. 또한 CALL은 그 독특한 특성으로 인해 효과적인 영어교육을 위한 적절한 환경을 제공해 줄 수 있다는 점에서 그 중요성은 더욱 커지고 있다. 본 연구의 목적은 그러한 CALL에서의 학습자들에 대한 이해를 높이고, 학생들의 학습과정을 파악하기 위해, 실제 컴퓨터 보조 언어학습을 하고 있는 대학생의 언어 학습전략을 분석하는데 있다. 또한 그러한 학습전략에 영...
최근 나날이 발전하는 컴퓨터와 정보통신기술에 힘입어 컴퓨터를 이용한 영어교육, CALL(Computer-Assisted Language Learning)의 중요성이 부각되고 있다. 또한 CALL은 그 독특한 특성으로 인해 효과적인 영어교육을 위한 적절한 환경을 제공해 줄 수 있다는 점에서 그 중요성은 더욱 커지고 있다. 본 연구의 목적은 그러한 CALL에서의 학습자들에 대한 이해를 높이고, 학생들의 학습과정을 파악하기 위해, 실제 컴퓨터 보조 언어학습을 하고 있는 대학생의 언어 학습전략을 분석하는데 있다. 또한 그러한 학습전략에 영향을 주는 학습자 변인 중에서 언어 학습에 대한 태도를 증진시킬 수 있다는 CALL의 특성을 고려하여, 우선적으로 태도의 영향을 분석하고, 성별, 전공, 학년 등의 영향도 함께 분석하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 Oxford(1990)의 SILL(Strategy Inventory for Language Learning)을 바탕으로 설문지를 제작하였고, 서강 대학교에서 ‘인터넷 영어 연습’을 수강하고 있는 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종적으로 67명의 자료를 수집할 수 있었다. 이러한 과정을 통해 얻어진 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 학생들은 CALL에서 학습전략을 보통 수준으로 사용하고 있었으며, 인지전략을 가장 많이 사용하였고, 다음으로 보상전략, 상위인지전략, 사회적 전략, 정의적 전략, 기억전략 순으로 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생들의 CALL에서의 각 전략 유형별 세부전략 사용을 분석한 결과, 학생들은 인지전략의 ‘메시지 주고받는데 참고자료 이용하기’ 전략을 가장 많이 사용하였고, ‘자연스럽게 연습하기’와 ‘동의어, 완곡어법 사용하기’, ‘문화적 이해를 증진시키기’ 전략도 자주 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 학생들의 CALL에 대한 태도와 학습전략사용의 관계를 분석한 결과, 태도의 차이는 학습전략사용과 유의미한 관계를 맺고 있는 것으로 나타났으며 대체적으로 태도가 긍정적일수록 학습전략을 자주 사용하는 경향을 나타냈다. 넷째, 성별에 따른 학습전략사용차이를 분석한 결과, 인지전략을 제외하고는 성별의 차이가 학습전략사용에 중요한 영향을 미치고 있지 않은 것으로 나타났으며, 전공, 학년과 같은 학습자 변인에 따른 학습전략사용의 차이는 발견되지 않았다. 이상과 같은 결과는 학생들이 실제로 영어학습에 관한 정보나 자료를 얻고, 자연스럽고 실제적인 상황에서 영어를 연습하고, 영어권 문화학습을 위해 CALL의 특성을 활용하고 있다는 것을 반영한다. 그러나 상호작용과 학습자 스스로 학습을 계획, 정리, 평가 할 수 있는 CALL의 장점과 관련된 사회적 전략이나 상위인지전략의 사용이 상대적으로 낮은 것을 보면, 학생들이 아직까지 CALL의 모든 특성을 적극적으로 활용하고 있지는 않다고 할 수 있다. 따라서 CALL의 다양한 효과성이 실제 학습과정에서 부각되기 위해서는 아직까지 많은 노력이 필요하다고 할 수 있다. 무엇보다 학습자들에 대한 진정한 이해를 바탕으로 한 학습자 요구와 실정에 맞는 CALL 프로그램 개발이 시급하다. 이러한 맥락에서 본 연구의 결과는 교사나 CALL 코스웨어 개발자들에게 학습자에 대한 정보를 제공해 주어 보다 학습자 중심의 CALL 교육에 기여할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
초록/요약moremore
This study is aimed at analyzing students'' learning process in computer-assisted language learning (CALL), which has recently emerged as a useful learning tool in language classrooms. Pointing out that learners'' use of strategies is believed to shed light on learning process, this study analyzed s...
This study is aimed at analyzing students'' learning process in computer-assisted language learning (CALL), which has recently emerged as a useful learning tool in language classrooms. Pointing out that learners'' use of strategies is believed to shed light on learning process, this study analyzed students'' learning strategies used for learning English and investigated the relationship between their learning strategies and learner variables such as perception toward CALL. A questionnaire, which was developed based on Oxford''s(1990) SILL(Strategy Inventory of Language Learning), was administered to 71 students taking a CALL course “Applied Internet English” offered at Sogang University. Data collected from 67 students were statistically analyzed. The major findings of this study are as follows: First, analysis results revealed that students were moderately interested in using learning strategies in a CALL environment. As for types of learning strategies, Cognitive strategies were most frequently used, followed by Compensation strategies, Metacognitive strategies, Social strategies, Affect strategies and Memory strategies. Secondly, motivations underlying learning strategies were also measured as subscale. Among motivations, ‘using resources for receiving and sending messages’ were most frequently used, followed by those for ‘practicing naturalistically,’ ‘using a circumlocution or synonym’ and ‘developing cultural understanding''. Thirdly, it was also found that student learning strategies are closely associated with their perception toward CALL. Those who had a positive perception of CALL tended to adopt learning strategies more frequently than those who did not consider CALL helpful. This finding underscores the need for promoting effectiveness of CALL to increase student awareness and eventually CALL-based learning activities Fourthly, there were no significant relationships between learner variables such as gender, academic year and major and learning strategies although gender difference was observed in the use of Cognitive strategies. Based on these findings, it is assumed that students used CALL resources to access information on English learning, acquire English skills in a natural and authentic learning environment and understand English-dominated culture. On the other hand, the low mean scores on Social strategies and Metacognitive strategies suggest that students are not able to take full advantages of CALL resources although CALL delivers highly interactive learning opportunities as well as self study environment. Thus it is necessary to promote effectiveness of computer-assisted learning in second language learning to students and help students develop their own strategies in order to experience the main advantages of CALL. And the development of CALL-based programs that meet needs of learners appears imminent. Considering that understanding learning process is therefore very important to develop CALL-based programs, the study provides valuable insight into college students'' learning process in a CALL context. Study results would be informative and useful for teachers and CALL software developers.