초등학생의 성격유형에 따른 사이버공간 몰입정도연구 : A Study on Elementary School Students'' Cyberspace Immersion According to Their Personality Type
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 나은영
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103249
- 본문언어 한국어
초록/요약
컴퓨터와 인터넷을 통한 사이버 공간은 단순히 가상세계로 머물러 있지 않고 현실세계와 상호 작용을 하기도 하면서 점차 초등학생 삶의 중요한 부분으로 자리 잡아 가고 있다. 이러한 사이버 공간에 대해 대부분의 학부모와 교사는 아동들이 많은 시간을 할애하여 과도하게 사이버 공간에 몰입하여 중독의 차원으로까지 이어지고 있기에 인터넷 및 게임의 유해론에 비중을 두고 인터넷 게임 중독에 관한 논의에 관심을 기울이고 있다. 이를 위해 많은 사회단체 및 정부에서는 ‘청소년 인터넷 중독 예방’이라는 교육을 실시하고 있다. 하지만 이러한 인터넷 중독 예방 교육은 윤리교육 차원에서 일률적으로 이뤄지고 있어 다양한 욕구를 실현하기 위해 사이버 공간에 몰입하는 청소년들에게 현실적으로 영향을 미치기에는 어려울 것으로 보인다. 청소년들마다 몰입하는 인터넷 정보가 다르고 또한 몰입하는 수준이 다르기 때문에 이러한 청소년의 사이버 공간 몰입 방식 및 몰입 수준, 그들의 욕구를 잘 알지 못하고서는 그들에게 인터넷 미디어 교육을 실시할 수 없다. 이에 초등학생의 성격유형에 따라 어떠한 사이버 공간에 더 몰입하는지, 몰입 수준은 어떠한지 알아보고자 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 성별과 성격 유형에 따라 몰입하는 사이버 공간에는 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 초등학생의 성격유형에 따라 게임의 몰입 정도는 차이가 있을 것인가? 셋째, 초등학생의 성격유형에 따라 사이버 커뮤니티의 몰입 정도는 차이가 있을 것인가? 이를 위하여 서울특별시 3개 지역(강동, 서부, 강남)교육청에서 초등학교 6학년 203명을 대상으로 어린이 및 청소년 성격유형검사(MMTIC)와 사이버 공간 몰입도 검사를 실시하여 다음과 같은 결과 및 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 성별에 따라 몰입하는 사이버 공간이 다름을 알 수 있었다. 남자의 경우 사이버 커뮤니티보다는 인터넷 게임에 몰입하며, 여자의 경우 인터넷 게임보다는 사이버 커뮤니티에 몰입하는 것으로 나타났다. 둘째, 남자의 경우 외향적(E)인 남학생보다 내향적(I)인 남학생이 인터넷 게임의 몰입도가 높으며, 여자의 경우 내향적(I)인 여학생보다 외향적(E)인 여학생이 인터넷 게임 몰입도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 남자 아동의 경우 사고형(T) 아동이 감정형(F) 아동보다 게임에 더 몰입하는 것으로 나타났다. 그러나 여자 아동의 경우 사고형(T) 아동과 감정형(F) 아동의 게임 몰입 정도에는 차이가 발견되지 않았다. 넷째, 성격과 사이버 커뮤니티 몰입정도와는 유의미한 결과가 발견되지 않았다. 이렇듯 아동의 성별 및 성격유형에 따라 몰입하는 사이버 공간에는 많은 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 학교 및 사회단체에서는 윤리교육 차원에서의 일률적인 미디어교육이 아닌 아동의 성별 및 성격유형에 따라 미디어 교육 커리큘럼을 차별화하여 지도해야 할 것이다. 특히 인터넷 게임에 잘 몰입하는 내향적(I)인 남자 아동이나 사고형(T)의 남자 아동의 경우 그들이 일상적인 대인관계에서 자신감을 가지고 편안하게 지낼 수 있도록 다양한 대안적인 놀이문화를 제시하여 과도하게 인터넷 게임에 몰입하지 않도록 지도해야 할 것이다.
more초록/요약
The purpose this study is to investigate elementary school students'' cyberspace immersion level according to their personality type. Cyberspace is not only virtual space but also interacting reality. Most of teachers and parents are concerned about students'' internet addiction. Elementary school students are extremely immersed and have addition disorder. Internet media literacy education do not have effect on solving the problem of students'' internet addition without the knowledge of their cyberspace immersion. Therefore, in this study the research problem is that how elementary school students'' personality type is related with their cyberspace immersion. The specific research questions are as follow. First, whether the mode of cyberspace(internet game vs. cyber community) matter in the extent of immersion level according to elementary school students'' gender and personality type? Second, whether internet game immersion level is different according to elementary school students'' personality type? Third, whether cyber community immersion level is different according to elementary school students'' personality type? To answer the research questions, MMTIC inventory and self-administered survey questionnaire measuring cyberspace immersion level were executed to 203 sixth grade elementary school students in Seoul. The research findings are as follow. First, cyberspace immersion level is different according to gender. Male students are more immersed in internet game than cyber community. However, female students are more immersed in cyber community than internet game. Second, in case of male students, I-type(Introversion) students are more immersed than E-type(Extraversion) students in internet game. However, in case of female students, E-type(Extraversion) students are more immersed than I-type(Introversion) students in internet game. Third, in case of male students, T-type(Thinking) students are more immersed than F-type(Feeling) students in internet game. However, in case of female students, any difference in the level of internet game immersion was not found between T-type and F-type students. Fourth, in the level of cyber community immersion, no relation with students'' personality type was found.
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