드라마 오픈세트의 문화콘텐츠 가치창출을 위한 전략연구 : A strategy research for the creation of culture contents and value in drama open set
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103244
- 본문언어 한국어
초록/요약
영상문화산업이 고도로 발달하고 있는 요즘 국내에서는 대규모의 영화, 드라마 오픈세트장 건설이 뜨겁게 진행되어 지고 있다. 이는 레저산업에 대한 사회여건의 성숙과 더불어 미디어를 매체로 한 엔터테인먼트 시설에 대한 수요를 반영하며 수요자의 요구에 따른 차별화의 필요성을 인식하게 하는 현상으로 보아진다. 또한 최근 동남아와 세계적으로 확산되어 가고 있는 한국영상문화의 붐을 일컫는‘한류문화''의 열풍으로 영상문화관광지 ·영상문화관광지: 영화, TV드라마, CF 등의 영상물 촬영장소를 관광객이 방문하여 촬영세트나 촬영장면을 관람 또는 체험하는 관광지로서 자연촬영장, 촬영전문세트장, 관람겸용세트장, 영상주제공원 등의 4가지로 구분된다. 원동연, 영상문화관광지의 공간지각이 관람 후 이미지에 미치는 영향. 2000. 경기대 석사 p20 는 규모와 구조면에서 과거의 단순한 촬영지의 특성을 넘어 종합레저시설로써의 변화가 예측되어 진다. 또한 이러한 변화에 발 빠르게 각 지자체에서는 드라마 오픈세트의 유치를 하기 위한 적극적인 노력이 진행 중이다. 오픈세트는 드라마의 흥행과 더불어 중요한 관광자원과 지역경제 활성화에 기여하는 바가 크기 때문에 이들은 막대한 자본을 투자하며 지역과 드라마 홍보를 동시에 계획하는 공존공영의 마케팅을 하고 있다. 이러한 오픈세트는 디지털영상시대의 고품질과 정밀함 그리고 화면비의 확대로 오는 임장감(臨場感) 마치 현장에 있는 것처럼 생생한 느낌을 받는 것 을 충분히 느끼게 해주는 긍정적인 측면은 있다. 그러나 지나친 과열로 충분한 사전검토와 주변 인프라구축의 미비로 드라마 종영 이후 오픈세트 관리에 대한 역 효과를 가져 올 위험도 있다. 연구방법으로 사례분석을 통해 오픈세트 공간계획에 대한 이해를 높이고 오픈세트의 가치와 문화콘텐츠로써의 활용 가능성을 살펴보았다. 그리고 SBS 드라마 ‘서동요’와 ‘연개소문’의 사례를 통해 활용적인 측면에 있어서 분석해 본 결과 드라마 오픈세트의 지속적인 개발과 문화콘텐츠로써의 가능성을 갖기 위해서는 다음과 같은 조건이 성립되어야 한다는 것을 알 수 있었다. 첫째. 오픈세트 주변과 접근을 위한 종합적인 인프라가 구축되어야 한다. 기존의 세트장의 실패의 원인을 보면 오픈세트장 만으로의 단독 존재로 인해 접근의 어려움과 이용의 불편함, 볼거리의 부재 등을 들 수 있다. 이를 위한 대안으로 인접 관광자원과 연계한 복합 클러스터 구축이 필요할 것이며 지자체에서도 오픈세트의 유치로써 끝나는 것이 아니라 주변 관광지와의 연계 및 운영, 편의시설과 체험 마케팅의 도입, 서비스의 차별화 등을 통해 종합적인 인프라를 먼저 구축하는 것이 필요할 것이다. 둘째 . 지속성과 유지 관리를 위한 건축적인 측면이 제고되어야 한다. 최근 디지털 TV의 도입에 따라 고선명, 고화질의 영상을 필요로 하게 되었다.이를 위해 제한된 스튜디오 공간을 벗어나 오픈세트로의 전환이 이루어지고 있다. 또한, 세트디자인도 규모나 구조면에서 광범하고 건축적인 개념으로 발전하게 되었다. 오픈세트의 경우 시간이 지남에 따라 내구성의 결여와 사람들로 인한 파손 등으로 지속성과 관리의 문제가 단점으로 되었다. 이러한 점에서 오픈세트의 장기적인 운영을 위해서는 건축적인 내구성과 지속성을 위해 제작방법이 개선되어야 할 것이다. 실례로 최근 진행되고 있는 서동요(SBS, 2006), 연개소문(SBS,2006), 서울1945(KBS, 2006) 의 오픈세트는 공사방법에 있어서 차별화하는 노력을 하고 있다. 셋째 . 오픈세트 활용을 위한 종합관광 문화콘텐츠의 개발이 필요하다. 원동연(2000) 원동연 .영상문화관광지의 공간지각이 관람 후 이미지에 미치는 영향 -왕건촬영세트를 중심으로, 경기대 석사 2000.연구에 따르면 드라마가 사람들에게 미칠 수 있는 영향은 1년 정도 지속된다고 한다. 성공적인 사례로는‘태조 왕건’세트(KBS.2000)의 경우 투자비용의 1OO배 이상의 넘은 수익을 얻었지만 지금은 훼손된 모습과 지속적인 콘텐츠나 연계 프로그램의 부재로 인해 날마다 관광객들이 감소하고 있다. 그러므로 체험과 볼거리, 교육적인 효과를 지니며 이벤트적인 문화콘텐츠 개발과 노력이 없다면 시간이 지남에 따라 열기가 식게 될 것이다. 예로서 드라마의 역사적인 배경과 인물에 대해 알아 볼 수 있는 기념관 내지는 드라마 이미지를 재구성한 3D 입체 영상관 설립 등 현재 방영 예정 중인 SBS 드라마 ‘연개소문’ 오픈 세트장은 3D 입체 영상관 설립을 통해 교육적인 측면에서 연개소문이라는 인물을 다루는 테마관 설립을 추진하기도 했었다. 다양한 아이템 등을 활용하여 드라마가 끝난 이후에도 계속적인 에듀테인먼트 식 에듀테인먼트: 교육(education)과 오락(entertainment)의 합성어로 최근에 교육적인 것을 재미있게 하는 것과 재미있으나 교육적인 성격을 갖게 함으로 의미를 두는 트랜드 중 하나로 각종 교육 프로그램과 오락 프로그램에서는 이러한 특성을 각 분야에서 활용하고 있다. 테마파크로써 가치창출을 생각해 볼 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 이러한 디지털시대에 등장하는 오픈세트의 대형화와 열기가 일시적인 효과를 보는 것이 아닌 진정한 테마공간으로 정착되며 단순한 드라마 촬영지의 기능을 떠나 새로운 문화콘텐츠로써의 활용과 가치창출을 위한 방법을 모색해 보고 현재 진행되고 있는 사례를 통해 앞으로의 오픈세트의 활용에 관한 방향을 알아보고자 하는데 의의를 두었다.
more초록/요약
Large scale motion pictures and drama open set constructions have leaped into prominence from a fast growing domestic film industry. This phenomenon is caused by growing leisure industry and to meet up growing demands of entertainment facilities by audiences and expectations that are set highly as the film industry grows. Also recently, as Korean film culture booms in both Southeast Asia and around the world, known as ''Han-ryu Culture'', a change in the concept of filming is predicted from simple filming at certain site to filming in various sites of leisure facilities. These days, local self-governing groups are aware of these transitions, and therefore put efforts in attracting open sets for dramas. Open sets serve not only as facilities for drama performance and filming, but also as important tour sites, which lead to improvement of local economies; because of this enormous financial effect of open sets, people invest huge amount of funds for marketing purposes of co-existence and co-prosperity, and these investments publicize simultaneously both area and the drama. Open set has positive effects, giving liveliness of high definition and quality coming from digital film industry. However excessive passion leads to flaw in sufficient preliminary scrutiny and infrastructure, which can bring adverse reaction in management when the filming is done. As a method of research one carefully observed the possibility of using open-set for culture contents and increase the understanding of the open-set''s value and make use of space. In order to have a possibility for continuous development and culture content, open-set needs to meet up to these conditions from looking at practical use of SBS drama series ''Seo-dong-yo'' and ''Yeon-gae-so-mun''. First, the general infrastructure must be constructed to access with the open-set''s surrounding. The causes of existing open-set failure are single existence that is hard for people to approach, inconvenient use, lack of entertainment, and etc. Alternative plan is to construct interconnection of tour resource and support of the local group. Local group will not only place an open set but also help run the place by placing convenience facility, introducing empirical marketing, and differentiating service. These will help to create general infrastructure. Second, architectural parts need to be enhanced for durability and maintenance. Recent introduction of digital TV made clear images and high definition videos necessary. Therefore conversion from filming in limited space to filming in open set arose. Also, the scale of set design and the structure has developed into an extensive and architectural concept. At times, new architectural concept of constructing historical buildings is formed through historical research. As time passes by problems with temporarily built open set occur as it deteriorates and gets damaged by people. In order to make the open set last long, the construction of the building have to be improved. In a practical manner latest progress of open set in Seo-dong-yo (SBS, 2006), Yeon-gae-so-mun (SBS, 2006), Seoul 1945(KBS, 2006) is putting in effort to differentiate method of building these sets. Third, the general tour and leisure with culture-contents need to be developed in order to use the open-set efficiently. According to the research of Won Dong Yon(2000), the effect of drama series to the people lasts about a year. One successful example of tourist effect was ''TaeJo-WangGun''(KBS, 2000) open-set which made one hundred times more profit from the investment, but at present, the number of visitors are decreasing everyday due to damages and lack of programs connecting drama and the open set. Many open sets from various regions are facing difficulties to deal with abandoned spaces. Experimental and educational programs are needed to make efforts in developing culture-event contents, if not it will gradually lose its popularity. Using various items to pull up its value of open set, a museum can be useful content with historical background and people or the reconstruction of 3D theater of the drama. Through making it into practical use after the open-set is finished using and by creating a theme park combining education and entertainment, this will raise the value of the open set. This research was to seek directions for large scale open-set that is not just for a temporary purpose but settling in firmly as a theme park, estranged from simply filming purpose. Also to search for a method to build new culture-content and create new value by looking at the progress of today''s open-set.
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