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퍼스널미디어 시대의 UCC 기반의 영상 제작 방법에 대한 연구 : A research on personalization method of user-created contents based video producing in personal media era : Focusing on Both Comparison video production method of Terrestrial Broadcasting and UCC video production template method

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 현대원
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000103241
  • 본문언어 한국어

초록/요약

퍼스널 미디어 시대에 디지털 기술이 발전 하면서 우리 주변의 디지털 디바이스들은 점점 다기능화, 소형화, 고품질화 돼가고 있다. 또한 인터넷의 대중화로 인한 정보의 홍수 속에서 살아가고 있다. 이러한 디지털 기기의 발달은 개인의 컨텐츠에 대한 저작의 기회를 보다 많이 제공하고 좀더 쉽게 저작을 할 수 있는 환경을 만들었다. 사진 촬영이 이러한 변화의 실예라고 할 수가 있다. 불과 4~5년 전만해도 사진을 찍는 것은 보통 개인에게는 쉽지 않은 일이 였다. 하지만 지금은 디지털 카메라가 대중화 되고 디지털 카메라와 캠코더가 컨버전스된 휴대폰에서도 손쉽게 사용할 수 있는 시대가 되었다. 디지털 캠코더를 이용한 촬영이 예전보다 훨씬 쉬워지고 컴퓨터를 이용한 넌리니어 편집방식을 이용하여 고화질 영상제작이 용이해진 지금까지도 개인들에겐 (동)영상제작 이라는 분야는 생소하고 어렵게만 느껴지고 있다. 이는 여러 가지 요인이 있겠지만 3가지 정도로 생각을 해 볼 수 있을 것 같다. 첫째, 이론적인 영상 제작 프로세스 Know-How의 이해 일 것이다. 방송(영상) 제작 이란 분야는 철저하게 방송 관계자가 아니고는 쉽게 접할 수 없었다. 완성도 있는 방송영상 제작을 위해서는 제작 프로세스, 노하우 등의 암묵적 지식(Tacit Knowledge) 이 필요하다 하지만 이런 지식은 실제 영상제작을 직업으로 하는 사람이 아니면 쉽게 습득할 수 없었다. 둘째, 실제 영상 제작 및 편집을 위한 기술적인 부분의 이해 일 것이다. 영상 제작을 위해 디지털 캠코더의 사용법 및 앵글, 구도 등에 대한 이해가 필요하고 조금 더 스케일이 큰 영상 제작을 위한 장비(조명, 소품, 지미집 등)에 대한 이해가 필요 할 것이다. 특히 영상 편집에 있어서는 개인이 쉽게 영상 제작을 접할 수 있는 컴퓨터를 이용한 넌리니어 영상 편집 방법에 대한 이해가 필요하다. 셋째, 고급 영상 작업을 위한 액세서리라고 할 수 있는 음악, 효과음, 3D 타이틀 및 여러 가지 종합 편집을 위한 여러 가지 영상 제작용 소스들의 제작 및 수급 등이 어려워서이다. 이러한 여러 가지 개인 영상 제작(User-Created Video Production)을 위한 난점들을 해소할 수 있는 효과적인 방법론을 제시 해보고 개인이 손쉽게 영상제작을 할 수 있는 최적의 환경 및 방법을 제시해 보기 위해 여러 가지 플랫폼 및 자동화 템플릿 툴을 찾아 연구해 보고 이에 대한 성과를 확인해 보고자 했다. 개인들이 제작할 수 있는 장르(다큐멘터리, 홈비디오 등)의 컨텐츠를 개인의 능력에 따라 가장 편리하게 제작할 수 있도록 자동화 시키고 템플릿화 하는 것이 중요하다. 또한 이러한 개인 영상 컨텐츠를 제작하기 위해 필요한 노하우를 참여와 공유 형태의 영상제작 커뮤니티를 통하여 학습하는 방법과 완성도가 높은 개인 영상 컨텐츠 제작을 위해 개인 디지털 컨텐츠 자산을 상호 공유하여 제작하는 것이 필요하며 이를 위한 공유 서비스 안을 제시했다.

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초록/요약

Most Common Digital devices are getting smaller, multifunctional and High-Tech also we’re in too many information because of popularization of the internet. This development of Digital device make person to produce personal contents easily. Taking a picture is an example. 4~5 years ago most people think that taking a picture is not common and easy. But Nowadays Digital Camera is more popular than the past. Digital camera is converged to Personal Mobile Phone. Taking a picture became new culture of digital media era. Most people still think both taking a video and Editing a video are hard and strange. Even though Easy Digital Camcorder products are everywhere and we can easily produce a video by use of Non-linear Editing system. There will be many reasons that Person think those are not easy. Why do people think like this? I think there are three main reasons First, Understanding of Both the video producing process and knowledge. Video Production field cannot be easily joined. It is not easy to experience video producing without entering a broadcasting company. Also People can’t easily get tacit knowledge of the video production Second, Understanding how to take a video and edit. It’s about producing skill. To produce video contents first of all need to learn how to use digital camcorder and edit video. Especially Non-linear video editing skill is required. Third , Accessories of professional video editing. Those are like music, SFX, 3D title, Video Sources, and ETC. These are not easy to produce and get in person. But, those are mandatory to produce better video contents. I try to solve these main problems in this thesis. I will show a proposal to solve these obstacles I’ll research to find the best personal video producing environment and method such as automation tools, for easy and effective personal video producing. Eventually, it is the major fact that User-Created Contents based Video Producing System has to make user produce UCC video contents easily by automated template producing method. Also Suggestion for studying UCC based Video Producing system is to learn by participation & Sharing in UCC Video Producing community. For producing better quality User-Created Video Contents, It is important that Users need to share their Personal digital content assets such as Background music, CG, 3D Title, Video Source and ETC.

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