1인미디어에서 사회적 관계망에 따른 자아표현에 관한 연구 : The Effects of Social Network on the Self-Presentation in the Internet : Focusing on the Case of Cyworld Users
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 신문방송
- 식별자(기타) 000000103234
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 논문은 1인 미디어에서 이용자들의 사회적 관계망이 자아표현에 어떤 영향을 미치는가를 연구한 논문이다. 인터넷의 확산으로 인해 더 이상 온라인과 오프라인을 구별하는 것조차 모호해지고 있는 이 시점에서 온라인의 사회적 관계망과 관련한 자아표현에 관한 연구를 하고자 하였다. 사회적 관계망이라고 하는 것은 한 사람이 사회 내에서 다른 사람들과 맺어지는 복잡한 연결고리를 뜻한다. 이러한 사회적 관계망은 오프라인에서 뿐만 아니라 온라인에서도 존재한다. 본 연구에서 ‘관계망 정도가 높다.’ 라고 이야기하는 것은 온라인에서의 관계망의 넓이가 보다 넓으며 직접적인 면식 관계가 굳이 아니더라도 친분을 유지하고 하나의 인맥으로 가지고 있는 것을 뜻한다. 반대로 ‘관계망 정도가 낮다.’ 라는 것은 오프라인의 관계망이 온라인으로 그대로 옮겨온 것을 뜻하고 면식관계가 아닌 사람들과는 오프라인과 마찬가지로 어떤 연결고리를 갖지 않는 것을 뜻한다. 싸이월드의 미니홈피는 오프라인의 지인관계에 있는 사람들이 온라인에서도 친밀한 관계를 유지할 수 있도록 ‘1촌 맺기’라는 기능을 도입하여 사용자에게 인맥의 개념을 온라인에서도 심어주었다. 관계망이 높은 집단은 싸이월드의 1촌이 오프라인의 지인관계를 넘어서 오프라인에서는 알 수 없었던 사람들과도 친분을 유지하며 하나의 인맥을 형성하고 있는 집단을 말하고 관계망이 낮은 집단은 오프라인의 인맥이 온라인으로 그대로 옮겨온 집단을 뜻한다. 관계망이 다르다는 것은 자신이 노출되는 대상의 폭이 다르다는 것으로 이해할 수 있다. 따라서 이렇게 자신을 보고 있고, 자신이 보여 지고 있는 대상의 차이는 자아표현에 연관성을 가지게 된다. 실질적으로 관계망의 차이가 자아표현에 있어 얼마만큼의 영향을 미치는가를 알아보기 위해서 본 논문에서는 크게 2개의 연구문제를 설정한 후, 보다 자세한 4개의 연구문제로 나누어 연구하였다. 연구문제 1은 관계망의 차이에 따른 커뮤니케이션 전반적 변화의 양상에 관한 연구문제로 이것은 다시 2개로 나누어진다. 하나는 ‘관계망 정도에 따라서 1인미디어 이용 전과 이용 후에 기존의 오프라인 지인들과의 커뮤니케이션에 변화가 있는가.’ 이며 나머지 하나는 ‘사회적 관계망 정도에 따라서 1인 미디어를 통하여 새로운 인맥의 확장이 이루어 졌는가.’ 이다. 그리고 연구문제 2는 1인 미디어를 이용할 때 관계망의 차이가 자아표현의 차이를 가져오는가에 관한 것이다. 이것은 다시 ‘관계망 정도에 따라 1인 미디어 이용 시 자아표현 도구 사용 수준의 차이를 가져오는가.’ 와 ‘관계망 정도에 따라 1인 미디어 이용 시 자신이 가장 노출된다고 생각하는 부분의 차이가 나는가.’ 로 나누어진다. 결과는 저집단이 고집단보다 미니홈피를 통해 기존의 지인들과 더욱 활발한 커뮤니케이션을 하는 것으로 나타났고 고집단과 저집단 모두 미니홈피를 이용해서 새로운 관계망을 확장하지는 않는다고 드러났다. 연구문제 2의 결과는 저집단이 고집단보다 활발하게 자기표현 도구를 사용하는 것으로 드러났으며 고․저 집단 모두 가장 자신이 노출된다고 생각하는 항목은 사진첩이며 미니홈피 이름과 배경음악 순으로 생각하는 것으로 드러났다. 결론적으로, 본 연구에서는 1인 미디어에서의 자아표현에 있어, 사회적 관계망의 정도에 따라 그 차이가 있는 것으로 드러났으며, 사용자들은 자아를 노출할 때, 타인의 시선을 고려하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 사이버 공간시대를 살아가는 사람들에게 안정적 자아표현과 관련하여 보다 긍정적인 사회적 관계망 형성이 필요하다는 중요한 시사점을 던진다.
more초록/요약
We have currently against the subject which is various at the internet in Korea society. It is supplied to every family in Korea through high-speed internet service. Thus our life habits have been changed rapidly everywhere. This thesis is research on how social network affects self-expression of internet users. A social network means individual connecting with other individuals in the society. Social Network is devoted to the rapid worldwide dissemination of social research and is composed of a number of specialized research networks in each of the social sciences. An off-line social network is a map of the relationships between individuals, indication the ways in which they are connected through various social familiarities from casual acquaintance to close familial bonds. The analysis of off-line social networks has emerged as a key technique in modern sociology, anthropology and organizational studies, as well as a popular topic of speculations and study. Research in a number of academic fields have demonstrated that social networks operate on many levels, from families to the nations, and play a critical role in determining the way problems are solved, organizations are run, and the degree to which individuals succeed in achieving their goals. On-line social networking also refers to a category of internet applications to help connect friends, business partners, or other individuals together suing a variety of tools. On-line social networks became popular in 2003 with the popularity of such web sites as ''Cyworld''. There are over 200 social networking sites in the world. In these communities, an initial set of founders sends out messages inviting members within their own personal networks to join the site. New members reiterate the process, growing the total number of members and links within the network. Sites then offer features such as automatic address book updates, viewable profiles, the ability to form new links through "introduction services" and other forms of online social connections. Social networks can be a great way to meet people and connect with friends and coworkers. In the online world, features and functionality help to ensure that belief. Detailed profiles, recommendations, and photos help create a feeling of intimacy, so it is easier to reach out to people you don''t know. These social networks are still in a beta period, which means they are free of charge, although they all make it clear that is a limited-time offer. One of the services, ''Cyworld'', also demonstrated some pages time-out problems, which was annoying, but didn''t result in any data loss. Online social networks give us a way to get to know people who we know, in way that''s browsable and searchable. Although that may also help us solve an immediate problem we have, it allows us to deepen our existing friendships. Users make an attempt to self-present relatively both on and off line, with no intention of separating oneself from reality. And they cut off unfamiliar users surfing into their site to protect interactions and preserve for exclusive members only for the purpose of their self-presentation. Also they consider others more important in their self-presentation, here, others means, whom they already have some sort of relationships outside the cyberspace, and can share personal agendas willingly and openly without hesitation. And they have a feeling of anxiety due to possible exposure of personal self-presentation to unwanted groups. They also have a negative self-reflection by "peeping" other people''s privacy. By studying this subject matter, it has been found that coherent and stable self-presentation both in cyberspace and in reality which hopefully will lead to experiencing and forming of cohesive self. Depending on a number of individual''s social network, there are some difference in self-expression. When users are expressing themselves, they become self-concious about other people''s view. It suggests that foaming and developing social network in internet is essential for stabled and secured self expression to the majority groups of cyber space generation.
more