정기용선계약의 용선기간에 관한 연구 : A Study on Charter Period in Time Charter Party ;the Amendment of the regulation of Time Charter Party in Korean Commercial Code
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 왕상한
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 법학
- 식별자(기타) 000000103213
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 정기용선기간의 정의와 종류, 선박의 회수, 지급정지와 선박의 인도/반선을 포함한 정기용선기간에 대하여 분석하는데 중점을 두었다. 내용과 효능면에서 정기용선에 관한 현 상법규정은 모호하여 해운산업의 실무에 적용되기에는 논란이 있다. 해운산업에서 법률의 적용과 실무사이에 괴리가 있다고들 한다. 본 연구는 분쟁의 소지와 그로 인한 어떤 손실도 미리 방지하기 위하여 정기용선에 관한 상법의 개정에 기여하고자 한다. 항해용선의 운임과 마찬가지로 정기용선에서도 용선료의 산출기준에 관한 조정을 규정하기를 제안한다. 현 상법은 정기용선자가 용선료를 지급기일에 지급하지 않을 경우에 선박소유자는 선박을 회수할 수 있도록 규정하고 있다. 그러나, 정기용선자가 책임이 없거나 또는 선박소유자가 책임져야 하는 사유로 발생한 지급정지기간동안 정기용선자는 용선료의 지급을 정지할 수 있다는 규정이 없다. 양 당사자의 권리주장에 있어 형평성을 유지하기 위해 본 연구는 상법에 “지급정지” 조항을 규정하기를 제안한다. 화물과 선박의 급속한 증대로 해운산업이 성장하여, 정기용선시황이 더욱 심하게 등락을 거듭하게 되자, 인도와 반선일자에 대한 분쟁이 증가추세에 있다. 계약일자보다 인도와 반선이 일찍 또는 늦게 이루어 지는데 따라서 선박소유자와 정기용선자의 이해관계가 상반되므로, 본 연구는 분쟁해결의 기준으로 삼을수 있는 인도와 반선과 관련된 조항을 규정하기를 제안한다. 법률적인 측면에서, 본 연구는 상법에 새로운 규정을 제안함으로서 분쟁해결의 기준을 제안하고 해운업계 종사자들의 교육적인 측면에서 발생가능한 분쟁을 방지하고 실제로 분쟁이 발생하였을 경우, 관련 손실을 줄일 수 있도록 자료를 제공하였다는데 중요한 의의를 둘 수 있을 것이다.
more초록/요약
This study is focused to analyze the period of the time charter including its definition and kinds, withdrawal of the vessel, off hire and delivery/redelivery of the vessel. From the viewpoint of contents and effectiveness, the current provisions relating to time charter in the Korean Commercial Code are so vague that there are disputes for them to be applied in the practices of the shipping business. It is said that there is a gap between the application of the law and the practical dealing in the shipping business. This study aims to contribute the revision of the Korean Commercial Code relating to the time charter to prevent the cause of disputes and any loss therefrom in advance. This study proposes a provision relating to the basis on the calculation of hire in time charter to be prescribed in the Korea Commercial Code like freight in voyage charter. The current Korean Commercial Code has an article to allow the Shipowners to withdraw the vessel when the Time Charterers fail to pay hire by the due date. However, there is no article which allows the Time Charterers not to pay hire during the off hire period generated due to what the Time Charterers should not be liable for or what the Shipowners should be liable for. To be fair in claiming the rights of both parties, this study proposes “off hire” provision to be prescribed in the Korean Commercial Code to the same effect. There is a growing tendency for the disputes over the delivery and redelivery date to be on the increase as the market in time charter fluctuates more dramatically, expanding shipping industry with a rapid growth in volumes of cargoes and the number of vessels. As there exists conflict of interests between the Shipowners and the Time Charterers over the earlier or later delivery/redelivery than the contract date, this study proposes a provision relating to delivery and redelivery of the vessel for the disputes to be based on for the settlement. On the legal aspect, this study may be considered as significant in that, by proposing the new provisions in Korean Commercial Code, it will contribute to provide the basis for the settlement of the disputes and materials for people in shipping business for their educational purpose and to avoid the possible dispute and lessen relevant loss when they actually happen.
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