전국교직원노동조합의 조직 구성 및 운영상의 문제점과 대안모색 : System composition of Korean Teachers & Educational Worker''s Union and operation coat problem point and far bank evening twilight
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 정성원
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원
- 식별자(기타) 000000103183
- 본문언어 한국어
초록/요약
비영리조직으로서 전국교직원노동조합(이하: 전교조)은 산별노조의 선구적 조직으로 결성되었다. 그 성격에 있어서도 전교조는 선언 및 강령의 정신에 입각하여 교육노동자로서의 기본 권익을 적극 옹호하고 민주교육의 발전에 기여함을 목적으로 규정하였다. 그럼에도 불구하고 현행 교육제도의 문제점을 사회구조적 차원에서 분석, 비판하고 민족,민주,인간화 교육을 이념으로 하는 새로운 교육질서의 수립을 표방함으로써 기존의 교육이념과 질서에 도전하며, 기존의 노동조합과는 구별되는 성격을 보여 왔다. 현재에 이르러서는 정부의 여러 교육정책에 대한 비판적 기능을 수행하는 한편, 사립학교법 개정, 교장선출보직제, 표준시수법제화와 같은 교육개혁 의제들을 제출하여 교육개혁의 주체로 나서고 있다. 그러나 합법화 이후 양적 팽창과 더불어 여러가지 문제점들도 드러내고 있다. 한편으로는 보수 세력으로부터 이념공세에 시달리고 있으며, 다른 한편으로는 조합원의 확대에서 오는 조합원 대중과 지도부 사이의 소통 문제, 현장 활동의 침체문제, 교원평가를 계기로 국민적 지지의 위축 등으로 조직이 정체 상태에 빠져 있는 문제를 안고 있다. 이에 본 글에서는 이러한 문제점의 원인으로 전교조의 조직체계를 지목하며 전교조의 조직체계와 의사소통구조의 문제점을 살펴보고 그 활동유형과 목표에 적합한 조직구조를 모색해 보고자 했다. 지금까지 전교조의 조직혁신을 위한 논의는 거의 없었다. 조직의 개편이란 단순한 조직기구의 역할에 대한 기능적 판단만의 문제가 아니다. 전교조의 조직 정체성을 분명히 하고 거기에 걸맞는 조직 체계를 다시 만들어야 할 필요가 있다. 이에 전교조의 조직체계 개편을 위해서 팀제의 도입을 제안해 본다. 팀제가 일반 기업이나 행정조직과 같은 공공부문도 아닌, 노동조합에서 실효성을 거둘 수 있는지에 대해서는 미지수이지만, 팀제가 가진 많은 장점을 바탕으로 팀제로의 개편을 제안하고 예측해 보았다. 이를 통하여 커뮤니케이션 체계 및 방법에 있어서도 원형모형의 의사소통망으로의 전환이라는 변화를 기대해본다. 집행팀원은 각 분회에서 각자의 역할을 수행하며, 조직의 기능을 중심으로 조합원들과의 일상적 커뮤니케이션이 원활하게 이루어지게 된다. 물론 본 글에서 논의한 조직 개편 이전에 전교조가 단순히 교사의 사회적,경제적 권리보장에 머무르는 단순한 이익집단으로서의 제약에서 벗어나서 스스로 노동자임을 인식하고 교육 공공성을 위한 기능을 해야 한다고 본다. 조직의 혁신은 단지 구조 개편이 아니라, 지향하는 정체성, 즉 철학과 지향에 의해 재구성 되는 것이며, 냉정하고 치열한 자기 성찰을 통해 미래 사회의 전망을 열어가는 것이어야 한다.
more초록/요약
As a non-profit organization, Korean Teachers &Educational Worker''s Union (KT&EWN) became one of the leading labor unions in the nation, after the 1987 labor movements struggle occurred between July and September. The goal of KT&EWU is to promote the basic rights and interests of educators and to contribute to the development of a democratic education system. It has, by its nature, distinguished itself from other labor unions by analyzing the problems of the current education system from the social structural level, criticizing the problems, challenging the current educational ideology and system to promote a new education system based on a democratic and humanistic philosophy. In recent years, KT&EWU has emerged as a leading entity for education reform by playing a critical role as a guard against the government''s failing educational policies and promoting reform policies such as private school policy reform, principal election reform, etc. Therefore, after becoming legalized in 1999, it quickly became the most powerful teachers'' labor union in terms of its size and its quality. However, many problems emerge with this expansion. On one hand, it has been constantly criticized from conservative sectors and on the other hand, the organization has been stagnant due to its communication problems between union members and its leadership, sluggish site activities, and diminished public support stemming from the teacher evaluation issues. Therefore, in this paper, as a possible cause of the aforementioned problems, the organizational structure of KT&EWU as well as the problems of its current communication structure were investigated. In addition, an appropriate organizational structure for its system and objectives was sought. As of yet, there has not been even any serious discussion of its'' reform. Even though there have been internal efforts to improve its efficiency through "organizational structural reform," those efforts rarely succeeded. Among the many reasons these partial reform efforts were not successful, such as the lack of understanding of organizational management, conflicts of interests from different units, etc., the fundamental problem is the lack of clear and fundamental philosophical direction for its educational movements as well as thorough self-diagnosis of its organizational structure. Organizational reform is not simply a problem associated with the functional evaluation of the organizational system. KT&EWU must clearly define its organizational identity and then build an appropriate organizational structure system to conform. In this paper, "Team System" was proposed for KT&EWU''s organizational reform. Whether Team System would be successful or not in public organizations like labor unions, not like the general enterprises or administrative system, is not known. However, due to its clear advantages, Team System was proposed for the possible reform of KT&EWU. KT&EWU is a political entity with policy development as well as executive functions. However, the weakness of its policy function created difficulties of immediate response to pending matters. Therefore the KT&EWU headquarter formation looks like to be without systematic order. To have a more efficient system, its communication system and method should move toward the "circular model." In other words, a horizontal communication system, such as organizing task forces whereby each is composed of specialists, might be effective. In this system, compared to the traditional structure, horizontal decision making processes as well as decentralization of authority would be adopted, resulting in lower levels of complexity and formality. In this system, decisions would be made by a team of experts specialists in decentralized manors, maintaining its flexibility. In turn, the members of each team will accomplish their roles with smooth daily communication among the union members. Of course, before the proposed system reform, KT&EWU must function for public educational purposes, realizing that teachers are laborers. It must break from restrictions as a profit organization that simply promotes social and economic interests of teachers. Organizational reform does not mean just structural reform. Establishing its organizational identity with philosophical pursuance through constant reform and careful self-reflection is also necessary.
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