중국 소학교의 컴퓨터 교육과정 및 교과서의 특성과 운영 실태 분석 : An analysis on computer curriculum of elementary schools in China, characteristics of the textbooks and situation of operation
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103181
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구의 목적은 중국 소학교의 컴퓨터 교육과정 내용을 분석하고 이 교육과정 내용이 교과서에 어떻게 반영되어 있는지 교과서 분석하여 그 특징을 찾고, 아울러 사례 연구로 중국 컴퓨터 교육의 교수 학습 운영 실태를 분석하는데 있다. 연구 방법으로는 교육과정 문헌 조사, 교과서 분석 평가, 교수 학습 사례 연구를 사용하였다. 중국은 초등학교 6년, 중학교 3년의 6, 3학제를 기본으로 하는 <9년 의무교육제>를 실시하고 있으며, 교육과정도 국가-지방-학교의 3급 관리 방식을 택하고 있다. 이러한 교육제도 및 교육과정의 특징과 관련하여 중국 초등학교 컴퓨터 교육과정과 교과서 내용, 교수 학습 운영 실태를 분석한 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 중국 소학교 컴퓨터 교육과정은 독립교과로서의 정체성을 갖추어 가고 있으며, 목표가 상세하고 초중고의 연계성을 가지고 진술되어 있다. 교육내용은 초중고로 나뉜 ‘기간별 명시’가 특징이며, 평가방법은 보편적인 원칙만 제시되어 있어 활용적인 측면의 미흡함이 보인다. 둘째, 중국 소학교 컴퓨터 교과서는 5, 6학년 각 한 권으로 구성되어 있다. 이를 단원 구성 및 목표, 내용, 평가 등으로 나누어 살펴보았다. 그 결과 컴퓨터 목표는 학습자 입장에서 이해하기 쉽도록 제시되어 있고, 내용은 기능적인 것이 많아 다양한 교수 학습 형태 및 수준별 학습에 한계가 있어 보인다. 그러나 단원별 평가는 다른 요소보다 진보된 형태를 띄고 있다. 셋째, 중국 소학교 컴퓨터 교수 학습 운영 실태는 주로 강의법, 기능 조작법, 시연법 등이 사용되고 있으며, 전국 및 지역 차원에서 컴퓨터 활용 능력 향상을 위한 지원을 하고 있다. 또한 독립 교과로 운영되면서 컴퓨터 자체에 대한 이해를 충실히 할 수 있으나, 평가면에서 평가 규정과 결과의 활용이 미흡한 편이다. 이상과 같이 중국 소학교 컴퓨터 교육은 컴퓨터 교과가 독립교과라는 장점을 최대한 살리고, 정책적, 이론적, 실천적인 연구와 노력을 통해 교육과정 및 교과서, 교수 학습 운영이 일관성있게 이루어지도록 하여야 할 것이다.
more초록/요약
The purpose of this study is to analyze the contents of the computer curriculum of elementary schools in China, to find out how textbooks reflect the contents by analyzing the textbooks and also to make an analysis on how instruction-learning of computer education is administered by studying cases. Curriculum documentary records, textbooks analysis and evaluation, instruction-learning case study were used on this study. China is conducting a 9-year compulsory education system based on the 6-3 system which consists of 6-year elementary school and 3-year middle school and the curriculum is managed under 3-step system which consists of nation-region-school. In relation to the characteristics of the education system and the curriculum, here is analysis result of the computer curriculum in elementary schools in China. First, Computer curriculum in elementary schools of China is shaping its identity as an independent subject, has detailed goals and was written in consideration of primary-middle-high school connection. Instruction contents which divides them into 3 parts of primary-middle-high school. Because it presents general principles only, it seems insufficient in practical use. Second, computer textbooks consists of two books for 5th grade and 6th grade each. I examined them by unit organization, goals, contents and evaluation etc. The goals were described in a way that learners could understand them easily but the contents emphasized on functions place a limit on varying instruction-learning method and studying of matching student''s abilities. The unit evaluation seems advanced than other factors. Third, the methods of lecture, skill operation and demonstration are used in computer class of elementary schools in China and both of central and local governments are giving support to enhance students'' proficiency in computer . As it is independently conducted, students comprehend the course better but utilization of evaluation rules and results is a little insufficient. As a result of the analysis on computer curriculum of elementary schools in China, it was found independent. We should maximize the merit and do more studies on policies, theories and practice so that we could bring consistency to the curriculum, the textbooks and instruction-learning management.
more