음성일기가 말하기 능력 신장에 주는 효과에 관한 사례연구 : A Case Study on Voice Journals as a Way of Improving Speaking Skill
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 채서영
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103149
- 본문언어 한국어
초록/요약
한국의 중ㆍ고등학교 학생들은 구두로 의사소통할 기회가 충분하지 않다. 시험 준비하기에도 영어 공부 시간이 부족하며 시험에는 말하기 평가가 종종 제외된다. 그들은 또 정서적으로 민감해서 실수를 매우 두려워한다. 초급 영어에서 중급 영어로 발달하면서 자동성의 신장을 위해 유의미하고 생산적인 말하기 활동의 필요성이 점점 증가하는 시기에 오히려 말하기 시간이 점차 줄고 있다. 본 논문은 중학생들을 대상으로 음성일기가 말하기 능력 신장에 주는 효과를 관찰하고자 한다. 음성일기는 문자가 아니라 음성 상태로 기록하는 일기이다. 중학교 1학년 조인성 학생이 2005년 9월부터 약 40회 자유롭게 그날의 일이나 관심사를 말하여 컴퓨터에 녹음해서 이를 연구자에게 보냈고, 연구자는 그것을 듣고 내용이나 형태에 대한 피드백을 문자 상태로 이메일로 보냈다. 연구자는 관찰을 위해 모든 내용을 전사하고 녹음에 걸린 시간과 총 단어 수를 세어 기록하였고, 실험 후에는 다른 학생들과 원어민 인터뷰를 실시하였다. 녹음일기의 효과 중, 먼저 눈에 띄는 것은 녹음 시간이 줄고 단어 숫자는 늘어난다는 것이다. 이것은 주저(hesitation)와 휴지(pause)가 현저하게 줄고 말하기 활동에 자신감이 생기면서 유창성이 다소 증가하는 것으로 볼 수 있다. 인터뷰에서도 다른 학생들보다 덜 긴장하면서 유창성, 정확성, 어휘 사용 등 일반적인 말하기 능력에서 우수했다. 또 다른 학생들보다 이미 학습한 기본적인 어순, 주어 동사 수 일치, 시제 등의 오류를 보이는 일도 적었다. 특히 서술이나 묘사에 뛰어났다. 그러나 녹음 횟수가 증가해도 오류의 횟수는 오히려 감소하지 않았다.내용이 늘고 속도가 빨라지면서 문법성보다 내용에 관심을 두기 때문이라고 추측된다. 또 이것은 아직 초보자에 가까운 중학교 1, 2학년생은 어휘와 문법에 관한 공부를 다른 형태로 병행해야, 정확하고 복잡한 문장을 사용하는 것을 기대할 수 있다는 것을 보여 준다. 조인성 학생의 음성일기를 내용면으로 보면 예상 외로 많은 말하기 장르를 포함하고 있었다. Carter와 McCarthy의 여덟 가지 장르에서 네 가지를 포함하고 있었다. 피드백이 지연되므로 즉각적인 반응을 기대할 수 없어서 의사소통 능력 혹은 대화 능력의 신장에는 다소 한계가 있는 일방적인 활동이지만, 활용하기에 따라서 다양한 말하기 장르로 적용 가능한 실제적인 활동이며, 지연된 피드백이 오히려 정서적으로 불안감을 줄여 주는 장점이 될 수 있다. 결론적으로 음성일기는 유의미하고 생산적인 활동으로서 말하기에 있어서 자동성을 키워 줄 수 있다. 주제에 따라 실제 여러 가지의 말하기 장르로 활용 가능하다. 심리적인 안정감을 주면서 유창성도 키워 준다. 이 연구에서는 한 학생을 대상으로 했기 때문에 자기 학습 방법 혹은 과제로서만 활용 가능하다. 교실 수업에서 적용할 수 있는 방법을 모색해 볼 필요가 있다. 또 연구의 대상이 다른 수준의 학습자라면 그 결과가 다를 가능성이 있다. 즉 이미 언어적 지식을 많이 축적하고 있는 상급 학습자에게는 그 결과와 의의가 다를 수 있으므로 이에 관한 후속 연구가 필요하다.
more초록/요약
Korean middle and high school students do not have enough opportunities to express themselves orally. They study English to prepare for tests which usually exclude speaking. Middle and high school aged English learners are very sensitive and afraid of making errors. It seems that when the need for meaningful speaking practices increases for leaners to enhance "automaticity", they spend less time on authentic and productive speaking. This study examines the effects of "Voice Journals." on speaking skill of middle school students. Voice Journals mean spoken journals, which are kept by recording. In-seong is the main experimentee of this study. He kept his voice journal longer than six months from September, 2005. He recorded his journals on the computer and e-mailed them twice a week. the researcher listened and answered them with some feedbacks on forms and contents. The researcher transcribed every recording and measured the time and total numbers of words and errors of each recording. The transcripts and recordings of In-seong''s voice journal show his improvements in fluency and his confidence. As the number of words he uses for each recording increases, the recording takes less and less time. He speaks more confidently with less murmuring and hesitation. However, the numbers of errors increased as the utterances got longer. There was no significant improvement in accuracy. We also can not see any improvement in the variety and complexity of sentences. This implies that learning about grammar and vocabulary is necessary to improve their accuracy and complexity. To evaluate In-seong''s speaking proficiency after the experiment, he was interviewed by a native speaker with three other students: Nahee, Jeong-hwa, and Dong-geon. The interview result shows he generally has better speaking proficiency than the others. He exceeded in fluency and accuracy in the interview and looked more comfortable than the others. In conclusion, voice journals can affect the fluency positively and increase speaking proficiency as a real and productive speech act. Keeping a voice journal helps students to overcome anxiety and to develope automaticity in speaking. It can be developed into many authentic speech genres through using various topics. Delayed responses in voice journals help to alleviate the speaker''s anxiety. It is also true that voice journal is less interactional. Moreover, vocabulary and grammar should be introduced in other ways to improve accuracy and complexity. The additional research on voice journals should find ways to make them more interactional and useful in classes. This research focused on beginners. It is possible the result on accuracy and fluency may be different with advanced learners.
more