교통방송의 교통정보서비스 진화모델에 관한 연구 : Research on the Evolutionary Model of Transportation Broadcasting Sytstem''s Traffic Information Service
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103133
- 본문언어 한국어
초록/요약
21세기를 네트워크 사회(society of network)로 예측한다. 새로운 신세기는 고도 정보화 사회가 될 것이라고 많은 미래학자들은 예측해 왔으며, 과학 기술력과 정보통신 기술의 발전과 더불어 상호작용(interactive environments)을 하면서 미래 환경의 다양한 복합적 네트워크 환경을 새롭게 형성할 것으로 예측되기 때문이다. 오늘날 멀티미디어는 사람과 사이에 상호작용 기능과 역동성을 지니고 있어 인간-기계 인터페이스는 형태와 기능이 다양할 뿐만 아니라 계속적으로 보완되고 높은 수준에서 작동하여 사람들이 생각하는 방식과 더욱 가깝게, 그리고 자연스럽게 상호작용되고 있다. 그러므로 다가올 미래에는 누구나 멀티미디어 정보의 가공자가 될 수 있으며, 정보환경 그 자체를 형성 할 수 있으며, 정보환경 그 자체를 형성 할 수밖에 없는 환경적 속성을 가지게 된다. 이는 다양한 플랫폼(단말기)을 지원하지 못하는 콘텐츠는 시장에서의 경쟁력을 가질 수 없게 되기에 멀티 플랫폼화는 디지털 컨버전스 시대 콘텐츠 업계의 중요한 핵심이 되었다. 이 같은 엄청난 환경변화 속에서 현재 교통방송은 FM Radio, 인터넷, TV서울(CATV), tbs DMB를 통해 서울시 교통 및 시정에 대한 종합적인 정보제공을 하고 있다. 특히 교통방송의 경우 교통에 대한 방대한 데이터를 확보하고 있음에도 듣는 방송의 한계로 다양한 교통데이터를 전달하는데 제약을 받았으나 교통방송의 교통정보시스템 구축으로 풍부한 인프라를 구축하였다. 이제 교통정보 시스템 구축을 완료하고 전면적으로 사용한지 만 3년이 된 이즈음 진정한 의미의 교통정보 서비스가 제대로 정착되었는지 객관적으로 평가해야 할 시점에 이르렀다고 판단된다. 또한 지난한 작업인 교통정보시스템 구축에 어떠한 것들이 있었는지 정밀하게 연구할 필요가 있다고 본다. 교통방송의 교통정보시스템 진화를 수집, 가공, 제공 별로 분석함으로써 구체적으로 어떠한 변화를 가져왔는지에 대해 발전과 진화의 진정한 방향성에 대해 새로운 성찰이 필요한 시점이라고 생각한다. 특히 역동적으로 변화하는 멀티 플랫폼 시대에 대비하여 현 교통방송 플랫폼의 콘텐츠 전략방안과 매체 활용방안에 대해 논의함으로써 교통정보서비스의 방향성을 살펴보고자 한다. 궁극적으로 이동성과 신속성의 바탕으로 한 교통방송은 유비쿼터스 시대를 맞이하는 오늘날의 컨텐츠를 담기에 가장 적합한 채널이라고 할 수 있다. 끝없이 진화를 거듭하는 디지털 패러다임의 소용돌이 속에서 본 연구를 통해 교통방송의 시스템 진화가 갖는 의미를 재해석해 보고 교통방송의 교통정보서비스의 발전적인 진화 모델을 찾아보고자 한다. 본 연구는 교통방송의 교통정보의 시스템 진화와 교통정보서비스 콘텐츠 전략을 집중해서 살펴보는 사례연구의 형식을 띈다.
more초록/요약
The 21st century is forecasted as a society of networks. Scholars have predicted the new century as a high-information society where interactive environments surrounding scientific technology and the advancement of information communication technology have created a diverse, complex network environment for the future. The form and function of the human-machine interface is not only diverse because of the interactive environmental function in today''s multimedia, but it is also continuously complemented, functioning at a high level to be closer to people''s thoughts, interacting naturally. Therefore, in the near future anybody can become a processor of multimedia information, form an informational environment in itself, and can not help but create an informational environment with characteristics of the environment itself. Throughout this great change in environment, Transportation Broadcasting System (TBS) offers comprehensive information on Seoul''s traffic and streets through FM radio, the Internet, TV Seoul (Cable Television), and tbs DMB (Digital Multimedia Broadcasting). Although TBS possessed vast data in the past, the limitations of the listening audience restricted the delivery of this traffic data. However, TBS has constructed a traffic information system with an abundant infrastructure. Now as the traffic information system has been completed and in full-scale use for three years, it is time to objectively evaluate whether it has been established correctly. Also, we must accurately research what extremely, difficult tasks were involved in the construction of the traffic information system. It has come to the point to self-examine the true direction of development and evolution and at what changes have been made by analyzing TBS'' traffic information system by compiling, processing, and offering data. By preparing for the era in multi-platforms that change reversely, examination of traffic information services needs to be done through discussion of the current TBS'' content strategy plan and the application of its medium. Ulitmately, TBS- based on adaptation and promptness- is the ideal channel to fill today''s contents in the Ubiquitous Era. Through research of the endless and repeated whirlpool of evolution of the digital paradigm, the meaning of TBS'' system change must be re-interpreted and its traffic information system''s developing evolutionary model found. This research is a case-study examining TBS'' traffic information system''s evolution and focusing on the traffic information service content strategy.
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