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한국인의 DMB 채택요인에 관한 연구

  • 발행기관 서강대학교 영상대학원
  • 지도교수 변동현
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 영상대학원
  • 식별자(기타) 000000103132
  • 본문언어 한국어

초록/요약

방송과 통신의 융합으로 인한 ''손안의 TV''라는 DMB(Digital Multimedia Broadcasting)가 본격적인 서비스를 시작하였다. 그러나 위성 DMB는 유료서비스라는 면에서 그리고 지상파 DMB는 중계기(gapfiller)의 부족으로 인해 도입 초기 예상되었던 가입자 수에 훨씬 못 미치는 양상을 보이고 있다. 이에 본 연구는 로저스(E. M. Rogers)의 개혁확산이론을 적용하여 한국 수용자의 DMB 요인들을 알아 보고자 하였다. 즉, 로저스의 개혁확산이론의 5가지 요인인 상대적 이점, 양립성, 복잡성, 시험가능성, 관찰가능성과 채택 요인과의 인과관계를 검증하고자 하였다. DMB 채택 가설을 검증하기 위해 20~30대를 중심으로 설문조사를 실시하였다. 또한 유효한 샘플링을 연구조사 대상에 포함하기 위해 DMB에 대한 사전 지식 정도(knowledge analysis)를 측정하였다. 연구방법으로는 이 연구에 가장 적합하다고 사료되는 구조방정식을 채택하였다. 가설 검증을 위해 우선 연구모형을 구축하였고 AMOS 4.O과 SPSS/WIN 12.0을 사용하였다. 연구결과, 상대적 이점과 양립성은 한국 수용자의 DMB 채택에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다(C.R=7.649, -2.203). 그러나 로저스의 개혁확산이론의 나머지 요인인 복잡성, 시험 가능성, 관찰 가능성은 한국 수용자의 DMB 채택에 유의미한 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다(C.R=0.722, -1.250, 0.324). 로저스가 개혁확산이론에서 주장한 것과 같이 상대적 이점, 양립성 요인이 가장 중요한 인자로 부각되었다. 그러나 본 연구는 20~30대를 중심으로 조사하였다는 점, 수도권에 사는 수용자들을 중심으로 조사하였다는 점 그리고 개혁확산이론의 요인만을 가지고 한국수용자의 DMB 채택 요인을 분석하였다는 점에서 연구의 제한점을 가지고 있다. 그럼에도 불구하고 본 연구는 20세기 후반부터 학문분야에서 광범위하게 적용되어 온 개혁확산이론을 한국 수용자 시장에 적용해 보았다는 점, DMB 시장의 개혁확산에 초기자료를 제공하였다는 점 등에서 의의를 찾을 수 있을 것이다.

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초록/요약

DMB, called the "TV in your palm", by a fusion of broadcasting and telecommunication has been successfully launched as a regular service. When it is considered that satellite DMB is a pay service, the number of subscribers of terrestrial DMB did not reach the amount they expected in the beginning, because of the poor service caused by the lack of a Gapfiller. This study aims to find the factors for attracting Korean consumers to adopt DMB as a new media, using the Rogers'' theory of "Diffusion of Innovations''". This study conducted a research survey by using the causal relationship of the 5 factors of the theory of Diffusion of Innovations: relative advantage, compatibility, complexity, trialability, and observability and adoption. In order to verify the deduced 5 hypotheses in the established model, the survey was carried out mainly among people in their 20s to 30s. Knowledge analysis about DMB was carried out to include people who have background knowledge about DMB. As a method of this study, I adopted a structural equation model which is most suitable for it. The research model was built using AMOS 4.O and SPSS/WIN 12.0 for verification of hypothesis. Results show that relative advantage and compatibility have a significant effect on Korean consumers'' adopting DMB(C.R=7.649, -2.203). The other factors of Roger''s theory: complexity, trialability, observability had no effect. (C.R=0.722, -1.250, 0.324). Additionally as Rogers insisted in his theory, relative advantage had the greatest effect followed by compatibility. There were some limitations of this study surveyed among 20 to 30 year olds and people living in metropolitan areas as the central figures and factors of DMB adoption for Korean users. Nevertheless, this thesis applied the theory of diffusion of innovations used broadly in academic fields since the late 20th century to the Korean consumer market. It supplied the early data in the diffusion of innovations of the DMB market and surveyed specific factors for Korean users to adopt DMB.

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