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Digital TV를 위한 3D Graphic Engine : 3D Graphic Engine For Digital TV

  • 발행기관 서강대학교 영상대학원
  • 지도교수 정문열
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 영상대학원
  • 식별자(기타) 000000103127
  • 본문언어 한국어

초록/요약

디지털방송은 Xlet을 이용해 보다 진보된 Interactive 방송프로그램을 제공할 수 있다. 그러나 Interactive TV에서 중요한 요소인 Xlet은 아직 여러 제한사항으로 인해 3차원 객체의 활용에 어려움을 겪고 있다. 우선, 현재 제정된 MHP, OCAP, ACAP 등의 방송규약은 3D객체를 표현하기 위한 구체적인 방법을 기술하지 않고 있다. 또한, 현재 STB는 Java에서 제공하는 3D package를 활용하기 힘들며, 별도의 하드웨어(Chip)나 플러그인(Plug-in)을 탑재하기도 어렵다. 더불어 현 STB의 제한된 Color Depth와 Color Model은 3D객체를 표현하기엔 부족한 점이 많다. 본 논문은 이러한 제약사항들을 극복하고 3차원 객체를 표현하기 위해, Digital TV에 최적화된 3D Graphic Engine을 제안한다. 이는 각각의 방송규약에 호환성을 보장하며, 활용여부에 따라 8~20Kbyte의 가변적이고 작은 용량으로 구성된 Downloadable API이다. 본 논문에서 제안하는 3D Graphic Engine은 애플리케이션, UI, Interactive 방송프로그램 등에 활용될 것이라 기대한다

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초록/요약

Digital broadcasting system is able to broadcast more developed and more interactive broadcasting contents to the audiences by adopting Xlet. However, using xlet leads to limited 3D objects expressing. First of all, data broadcasting specifications, namely MHP, OCAP and ACAP, does not contain any method to represent 3D objects; and moreover, it has various technical difficulties to apply 3D package supported by Java; and taking extra hardware or plug-in for representing 3D objects on STB is another difficult choice. Secondly, STB? limited ability of Color Depth and Color Model caused these difficulties functionally. This paper suggests 3D Graphic Engine to overcome these problems, and to represent 3D objects properly in interactive data broadcasting environment. This suggested 3D Graphic Engine guaranteed working in various platforms ? such as MHP, OCAP and ACAP; and is quite small size (8~20Kbyte) of Downloadable API. This suggested 3D Graphic Engine might contribute to develop various and highly developed data broadcasting applications or contents, UI and so on for data broadcasting audiences, and CPs (Content Providers) as well.

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