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소비자 휘발유 사용실태 조사 및 마케팅PR전략 연구 프로젝트

  • 발행기관 서강대학교 영상대학원
  • 지도교수 신호창
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 영상대학원
  • 식별자(기타) 000000103122
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 연구는 국내 정유회사들이 최근 소비자 대상 홍보마케팅 활동에 대해 필요성을 인식하고 소비자 의견에 대한 조사를 실시하고, 이에 따라 효과적이고 효율적인 홍보마케팅 전략을 수립하고자 하는데 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 먼저 소비자들이 주유소 브랜드에 대해 갖고 있는 인식에 대해 조사했고, 소비자가 이용하는 주유소를 결정하는 과정, 결정에 영향을 미치는 요소들, 휘발유 가격할인 및 주유 적립카드, 멤버쉽 카드에 대한 소비자 반응 등을 탐색해 보았다. 그리고 주유소 홍보마케팅 컨셉에 대해 소비자평가를 실시했고, 이외에 기타 추가 탐색이슈에 대한 소비자 반응도 평가했다. 그 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 주유소하면 떠오르는 이미지는 주유소의 긍정적 또는 부정적 서비스에 따라 다르게 영향을 받았고, 조사 결과, GS칼텍스만의 차별화된 이미지가 아직 부재중이었다. 둘째, GS칼텍스의 대표 브랜드 겸 휘발유 브랜드 " Kixx(킥스)" 는 일반 고객 인지도는 높지만, 광고이미지가 GS칼텍스 기업이미지로 연상되지 못했다. 따라서, GS칼텍스의 차별적 이미지 수립이 필요하다는 결론에 얻었다. 셋째, 홍보마케팅 컨셉에 대한 반응을 요약하면, "기분좋은 주유소"컨셉에 대해 반응 및 선호도가 가장 높았다. 넷째, 주유소 브랜드 결정에 영향을 미치는 요소를 살펴보면, 영향을 가장 많이 받는 핵심 요소는 주유소의 ''위치''와 ''가격''인 것으로 정리되었다, 그 다음 순위로 영향을 미치는 요인은, 주유소의 대인서비스, 부가서비스 (세차서비스 등), 영화 및 문화공연 무료관람의 혜택이 있다. 그리고, 아래와 같이 홍보마케팅 프로그램을 제언했다. - 1 - 첫째, "친근한 주유소"를 홍보마케팅 컨셉으로 정하고, 둘째, 세차 멤버쉽 카드를 발급해, 1천원수준의 세차서비스를 해드리고, 차량외관에 잔기스 우려가 되지 않도록 ''양모''시스템으로 바꾸어 서비스를 실시한다. 셋째, 기존 주유소 이미지 대비 "고급스런 이미지", 고급스런 공간" 등의 개념이 강해 고객에게 고급이미지를 느끼게 한다. 넷째, 리터당 1백원(1회당 5천원)이상 절약효과를 주는 고객관리 프로그램 또는 셀프주유소 컨셉을 선점해 홍보하도록 한다. 다섯째, 주유-주차-세차를 원스탑(백화점방식)으로 해결해주는 사용하기 편리한 주유소 홍보컨셉을 도입할 것을 제안했다. 여섯째, "문화공연 마케팅"을 더 강화하고, 프로그램을 더울 다양화 할 것 등을 제안했다.

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초록/요약

This study examined the promotional marketing needs for domestic oil companies and investigated consumer''s opinions in this regard in order to establish effective and efficient promotional marketing strategies for them. For the purpose, first of all, how customers recognized gas-station brands was investigated, and consumer''s decision making process of whichgas stations they were going to use and which factors affected the decision were explored, along with customer''s responses regarding gas prices discount, point cards, and membership cards. In addition, customer''s evaluation was conducted on the concepts of gas station promotional marketing, along with customer''s responses on additional exploration issues. The results of this study were as follows. First, images of each gas station were affected by their services which were either positive or negative, and a distinguished image of GS Caltex was not found. Second, "Kixx,"the major brand of GS Caltex and their gas brand was highly recognized by consumers, but its promotional image could not be linked to the image of GS Caltex. Thus, establishment of thedistinguished image of GS Caltex was concluded to be needed. Thirdly, to summarize consumer''s responses of the concepts of promotional marketing, the concept of "pleasant gas station"was favored most. Fourth, with regard to factors affecting the decision making which gas station brand they chose, the most influential factor was ''location'' and ''costs'', and followed by factors such as personal services, additional services (car washing, etc), and benefits of free movie or other cultural events. Taking into account the results, following promotional marketing programs can be suggested; 1) as a promotional marketing concept, the concept of "friendly gas station" is suggested, 2) car washing service of 1,000 won value by issuing membership card is recommended, and the service should be provided with ''wool'' system, in order not to harm the outer surface of cars with tiny scratches, 3) high quality image such as ''luxurious image" and "luxurious place" compared with existing images is suggested to attract consumers, 4) consumer management programs which provide cost-saving effects of 100 won per liter (5,000won per one-time) and self gas station concepts are suggested to promote gas stations, 5) the introduction of promotional concept of convenient gas station providing one-stop service liking gas-parking-washing (type of department store) is suggested, and 6) "cultural performance marketing" and other programs are suggested to be expanded.

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